מה אתם יודעים על מכונות ממכר אוטומטיות?
מי עומד מאחורי המכונה שמוכרת לכם קפה הפוך, קולה וסנדוויץ', מה אתם יודעים על מכונות אוטומטיות שמכינות טוסט ושייק חלבונים, מה כדאי לעשות כשהחטיף נתקע ובפני מי להתלונן ומה זה לעזאזל פרנץ' ונילה
המסתורין תמיד אפף את מכונות הממכר האוטומטיות ואגדות אורבניות לא מעטות נקשרו בשמן. אין פלא שרב הנסתר על הגלוי במכונות שמשליכות מקרבן משקאות ומוצרים באורח עצמאי להפתיע ומכאני להרגיז. לכאורה אנו יודעים לא מעט עליהן: יש בבטנן קפה ופחיות וחטיפים, הן מתקשות לעכל שקלים, וכשחטיף לא נפלט אז בועטים בהן.
אבל מתחת לאפנו צצו מכונות חדשות, שטוחנות אספרסו, מוכרות חטיפי בריאות ומטרנה, שעושות טוסטים, מדברות אלינו ואפילו מתקשרות עם חברת האשראי שלנו. עוד לא הגענו לליגה של יפן, שם מוכרים נעליים וימכרו גם את אמא שלכם במכונות ממכר אוטומטיות, אבל בתחנה המרכזית בירושלים אפשר אפילו למצוא מכונה שמוכרת ספרי דת.
מסתבר שהמכונות האוטומטיות שאנו מכירים מבתי החולים, האוניברסיטה, תחנות מרכזיות ותחנות רכבת, אינן פועלות מכוחו של צו עליון. הידעתם שישנה רשות מפעילה אליה ניתן לפנות בעת תקיעה, שאפילו מתקשרת עם מכונותיה בתקשורת סלולרית?
אז למי שייכת היד הנעלמה שממלאת אותן? מי בוחר איזה פסק זמן ייכנס אליהן? למה תכולתן זולה כל-כך באוניברסיטה ויקרה למדי בבתי חולים? מה ההבדל בין שוקו שוויצרי לסתם שוקו? ומה זה משקה בטעם קרמבו ומה זה לכל הרוחות פרנץ' ונילה?
ביקור במוצאי שבת בתחנה המרכזית בתל אביב, מעוז מכונות לא קטנטן, העלה סצנה קלאסית מהמפגש אדם-מכונה.
מול שלישיית מכונות שניצבו מחוץ לתחנה, שמחירי מוצריהן אגב, נמוכים ב-1-2.5 שקלים מאלה שתוך התחנה, עמד בחור צעיר שדפק על מכונת אוטומט עם מוצרי גלידה של שטראוס שלא הוציאה לו לא את כספו שזה עתה שולשל, ולא את מנת הגלידה שלו. שיחת טלפון למפעיל, אדם בשם אשר, הניבה הבטחה: "אבוא מחר ואת הכסף אשלח לך בדואר".
לצידו עמדה נרקיס מפתח תקווה, שביקשה לרכוש משקה קר לבנה הקטן אבל המכונה סירבה להיענות לה. גם הכסף לא הושב לשווא ניסתה בייאושה לשחרר את מעותיה התקועים עם עט.
למה תמיד יש בעיות עם מטבע של שקל?
"אפשר לזהות מפעילים לא מקצועיים לפי הניקיון הקלוקל של המכונה", אומר ל-ynet משה להב, שכבר 25 שנה מייבא אוטומטים וקוראי מטבעות, שטרות וכרטיסי אשראי.
"מכונות שבקושי עומדות והן מלאות לכלוך - רואים שאינן מטופלת היטב. לא תמיד יש עליהן מס' טלפון כמו שצריך ואם יש לא תמיד עונים בו. זה כמו שתלכי לחנות של ירקות. אם הירק נראה מעולף לא תקני אותו נכון? אז אותו הדבר.
"היום ברוב המכונות בארץ יש עינית שמזהה אם המוצר נפל או לא. אם לא נפל - הצרכן אמור לקבל את כספו בחזרה. המכונות החדשות מחוברות לתוכנת ניהול ששולחת התרעות על פילוח המכירות על המלאי ועל תקלות בסמס.
"המכונות הראשונות היו אלקטרו מכניות והיו עליהן המון תלונות. מטבעות היו נתקעים, המוצר לא סופק וניתן היה לגנוב מהן בקלות. אנשים היו מנסים קומבינציות של לחצנים כדי לקבל מוצרים חינם, או מכניסים יד, אז בזמנו היינו מכניסים שוקרים חשמליים לאזור ממנו נופלים המוצרים".
ומתי המכונות יתקדמו אל עבר העתיד שהוא השנקל?
"ישנן מכונות רבות שקולטות את השנקל, אבל זה תלוי הרבה במפעילים עצמם. ישנם כאלה שזה לא מפריע להם, כי עולה כסף לקיים את המנגנון הזה, אבל בחברות המסודרות כולם כיילו ומכיילים".
מה הבעיות בזיהוי שטרות?
"פעם היה בעיות עם שטר של 20 שקל. כי הוא נשאר במחזור ואף פעם לא מגיע לבנק ישראל להחלפה בגלל זה הוא היה הופך לבלוי. מאז שהשטר עשוי פולימר החיים הרבה יותר יפים כי זה חומר שאינו מתבלה".
ומה לגבי השקל? למה הוא אף פעם לא נקלט בפעם הראשונה?
"זה נכון שיש בעיות עם השקל, כי יש לו כמה מהדורות שיש הבדלים קטנים בזיהוי ביניהם. לכן חייבים לתכנת את הכיולים בתכיפות אחת לשנה, שנתיים. מזהה המטבעות גם נוטה להתלכלך מאבק. אי אפשר לרופף את הזיהוי כי אז יכניסו מטבעות מזויפים. היתה תקופה ששמו במקום שקל פרנק בלגי, שמאוד דומה לשקל אבל שווה 10 אגורות. היעילות בזיהוי תלויה בכמה שהחברה שמפעילה את המכונות דואגת לכיול של הציוד שלה".
בטוח לשלם בכרטיסי אשראי?
"יש בעיה עם זה, כי זוהי עסקה במסמך חסר. אין חתימה, ואם מישהו אומר גנבו לי שתו לי מפעיל המכונה תמיד אשם. אני לא נכנסתי לקטע הסלולרי אבל בעיקרון אתה נרשם בכרטיס האשראי, ומספר הנייד שלך מהווה רק אמצעי לזיהוי. גם למכירת שלגונים אני לא נכנס כי אם יש נפילת חשמל אז הלכה הסחורה".
לא קיבלתם חטיף? יש פיצוי
ארבע החברות המובילות בארץ בהפעלת מכונות ממכר אוטומטיות הן משקר, משקט, אביגילי ושתקר הצפונית. לכל חברה כזאת כמה אלפי מכונות, וכמו כל מכונה ביקום, גם הן סובלות לפעמים מתקלות. אבל אצל המפעילות הגדולות יש תמיד מי שמקשיב לך, כך מבטיח מנהל השיווק והפיתוח העסקי של משקר, רפי וייס."אנחנו נותנים שירות באלפי מכונות - מהמוצבים בצפון עד מעברי הגבול במצרים", הוא אומר ל-ynet. "והמכונות שלנו פועלות בשיטת לא קיבלת לא שילמת".
עזוב את הכסף, אני רוצה את הקינדר בואנו שלי והוא נתקע.
"למשקר יש מערכת סלולרית שמשדרת מה כמות המוצרים שבמכונות בכל רגע נתון. לפני שהמוצרים בה נגמרים, היא מוציאה פקודה למסופון של אותו נציג אזורי, שיודע באותו זמן להגיע ולמלא אותה באותו יום או למחרת".
במכונות קפה נגמר לפעמים החלב.
"אם ממלאים לפי התקן זה לא אמור לקרות. האבקה אמורה להספיק להרבה מאוד כוסות. והכוסות עצמן אמורות להיגמר לפני האבקה".
מה תגיד על זה שלפעמים יוצאות מהמכונה שתי שקיות צ'יפס במקום אחת?
"כנראה שהטכנאי כיוון לחצי סיבוב במקום לסיבוב מלא, וברגע שקלט הוא סידר את זה. בכל מקרה זה חבל מאוד, כי אני מפסיד כסף".
מהי תדירות המילוי?
"אנחנו משתדלים למלא את המכונות כל יום. למעט שתייה קלה שממלאים לפי הצורך. פעם ביומיים צריך לנקות את המכונות".
איך מפצים על חטיף שנקרע או נתקע?
"יש מס' טלפון על המכונה. בכל המכונות שמוכרות באשראי אפשר לפצות במקום בשליטה מרחוק על המכונה או ששולחים לצרכן כרטיס טעון הביתה כדי שיוכל להעביר במכונה ולקבל את המוצר. יש לנו מוקד טלפוני שגם תומך בצרכנים. יש תקלות מדרג א' שמכניס החטיפים יכול לתקן ויש תקלות שדורשות טכנאי ייחודי".
חטיפי אנרגיה לצעירים, מיץ אשכוליות למבוגרים
בידו של וייס אצורה עוצמה עצומה: הוא זה שבוחר את החטיפים שנכנסים למכונה. הוא זה שקובע: במבה נוגט כן, מזון לחתולים לא. הוא זה שתוחב למכונה חטיפי אנרגיה אם היא מיועדת לצעירים ומיץ אשכוליות אם היא מיועדת למבוגרים. הוא אמוּן על אמנות הבחירה והיא לא פשוטה, כך הוא מסביר.
"אנחנו כמו חנות שצריכה לאזן בין מה שהצרכן אוהב לבין כמות המוצרים שהיא יכולה לספק ולפי זה לבנות את תמהיל המכונה. זה מסובך כי יש מגבלה של מקום. בשתייה הקרה זה מסובך יש הרבה משקאות שמתחרים על מרחב מצומצם. אז אני בוחר מי עדן או נביעות בהתאם להסכמי סחר.
"אני נעזר גם בנציגי החברה ללמוד אלו מוצרים פופולריים יותר. אם הצרכנים מבקשים מוצר, נשקול להכניס אותו, בתנאי שאנחנו עובדים איתו. אני שוקל למשל להכניס למכונות גומי יין. אם לא יעבוד - מחליפים אותו. אם בוטן אמריקאי מסוג אחד לא עובד, מחליפים לסוג השני היותר טוב".
למה לקנות במכונה בכלל?
"כי זה מגניב. הכי כיף לקנות במכונה. זה כיף וחוויה. ברכבת למשל עדיף לקנות במכונה כי היא על הרציף למעלה ואם תקנה בקפיטריה אתה יכול לאחר לרכבת".
פרנץ' ונילה - "אבקות בטעם ונילי"
אכן מגניב לקנות במכונה כל כך מגניב שאנחו לא יודעים מה בכלל יוצא ממנה. לא בן לילה שתינו כאן בלבנט את האספרסו המשובח, הנפוץ כיום בכל בית קפה שכונתי. הורינו שתו בעיקר קפה נמס שהקשר בינו לבין קפה הוא עדיין נושא למחקר מדעי, ובאוניברסיטה נתקלנו לראשונה בקפה מסוג חדש: "קפה מכונה", ואין הכוונה למכונת אספרסו משוכללת, אלא כזה היוצא ממכונה בגובה של איש, שבלחיצה על אחד מכפתוריה מוציאה מקרבה 150-180 מ"ל של משקאות חומים ולבנים המתיימרים להיקרא: קפה, שוקו וחלב חם.
"במכונות הממכר האוטומטיות זורם נוזל בעל פרופיל טכנולוגי שונה מהאבקה שאת קונה בסופר מרקט. כלומר, אי אפשר לקנות את השוקו של האוטומט במקום שאינו האוטומט", אומר אמיר בר, מנהל יחידת אוויי פרום הום בתוך יחידת הקפה של שטראוס קפה ישראל.
"המכונה חייבת להכיל אבקות מיוחדות, כדי שיזרמו היטב בתוך מכונה הישר לכוס קוויפר שמערבבת אותן יחד עם מים חמים".
שטראוס עלית מספקת אספרסו למכונות האוטומטיות החדשות, וקפה נמס ואבקות למכונות הוותיקות יותר, לצד ספקי אבקות נוספים כמו י.כהאן. אולי בעלית תגיע לפתרונה תעלומת הפרנץ' ונילה.
"אנחנו מפתחים אבקות למכונות, שמותאמות לטעם הצרכן הישראלי, כמו גם פיתוחים פורצי דרך בלעדיים לנו כמו אבקת חלב סופר פרימיום שפיתחנו, שמורכבת מחלב ולא מלבין חלב, ויש לה מרקם של חלב מוקצף. עולם הקפה של הצרכן הישראלי מורכב מ-75% קפה הפוך ו-25% אספרסו. לכן החלב הוא מרכיב חשוב בשתייה שלנו".
מה זה בדיוק פרנץ' ונילה?
"שילוב של אבקות שהטעם שלהן הוא ונילי. למה קוראים לזה כך? כי מישהו לפני 15-10 שנה הוסיף הפרנץ' לווניל, כי אם שותים את זה ברחובות פריז זה יוקרתי יותר. היום זה מונח ארכאי, אבל לא נלך ונשנה את השם שאנשים אוהבים והתרגלו אליו".
ומה זה שוקו שוויצרי?
"זה שוב שם למוצר שהצרכנים אמורים לתפוס באופן מסוים. למעשה זו שוקולטה, שהיא סמיכה משוקו כי אחוז הקקאו בה גבוה יותר".
מי ששהה פעם באוניברסיטה בשעת ערב מאוחרת או שעת בוקר מוקדמת הבחין בהם - ממלאי המכונות שנושאים שקים מלאי פרנץ' ונילה. חדי העין שמו לב שעל השקים הגדולים נחקק הרכב תזונתי וערכיו של המוצר האבקתי, אבל המידע הזה יורד עם השקית לקבר שהוא פח האשפה, ולעולם לא מגיע אל צרכן האבקות הנוזליות הללו, שבהחלט רוצה לדעת מה מתחולל בתוך המכונה ומה בעצם הוא שותה.
"פרנץ' ונילה מורכב ממוליך של טעם הווניל וחומר מייצב. יש בו 69 גרם פחמימות, 2 גרם חלבון, 10 גרם שומן שכולו רווי, 100 מיליגרם נתרן ו-374 קלוריות. כוס משקה של 180 מ"ל מאוכלסת ב-24 גרם אבקה ומכילה 90 קלוריות.
"שוקו זה קקאו עם סוכר ומוסיפים לו מלבין ואבקת חלב. בשוקו שוויצרי יש 69 גרם פחמימות, 3 גרם חלבון, 8 גרם שומן שכולו רווי, 130 מיליגרם נתרן, 360 קלוריות. בכוס משקה של 180 מ"ל יש 24 גרם אבקה ו-87 קלוריות. קפה הפוך במכונה מורכב בדיוק לפי חוקי הקפוצ'ינו, ומלבין מורכב מ2-3% של אבקת חלב ומרכיבים אחרים".
מה יקרה בעתיד לאבקות?
"הן ילכו ויפחתו כי יהיה פיתרון טוב יותר אבקת חלב. תמיד ימציאו כל מיני קוקוסים ושמוקוסים אבל הבסיס יהיה קפה".
הפרנץ' ונילה ישרוד אני מקווה.
"כמו במסעדות: תמיד תהיה מנה שרק שני אנשים אוכלים אותה".
טוסטים ומשקאות חלבונים
לדעתו של אמיר דותן, מנהל שיווק בחברת משקט שקיימת כבר 23 שנים, המכונה היום היא קיוסק אוטומטי שמוכר מסיגריות ועד סלט עם רוטב אלף האיים, אבל גם פלטפורמה שיווקית שאינה מנוצלת דיה.
על חלק מהמכונות מופיע לוגו או מותג של חברה. איך זה?
"בדרך כלל מדובר בחברה שמספקת את המכונה, אז יש הסכם שתמורת המכונה רוב המוצרים יהיו שלה פלוס 2-3 מוצרים של החברה המתחרה. זו לא הדרך השיווקית היחידה. במסגרת שתוף פעולה עם פרו מרקט, אפשרנו לפרסם את הסדרה 'דם אמיתי' של yes על מכונות שתייה שלנו. הם בחרו את המיקומים עם קלה יעד הכי הומי אדם כמו הטכניון, משרד הרישוי בירושלים, והמוניות בבת ים שיושבות במרכז של צומת מרכזי. כל מי שרוצה לפרסם אצלנו כך, יתקבל בברכה".
חלק ממאמצי השיווק הולכים למכונות מיוחדות. למשל מכונה אוטומטית שתמכור לכם טוסטים שמתבשלת אצל משקר, מכונה שכוללת מזון קפוא ומיקרוגל שמחמם אותו שעוברת בימים אלה פיילוט אצל משה להב. במכוני כושר למשל, פועלת כבר שנתיים מכונה ייעודית למפתחי שרירים של משקייף.
"עד לפני שנתיים, המתאמנים היו מכינים לעצמם משקה כזה במיקסר בבר של מכון הכושר, אחרי האימון", אומר אבי פלאח, הבעלים של משקייף.
"אבל אנחנו התחלנו להפעיל ברשת גו אקטיב, מכונות שמוכרות שייק חלבון. חלבון נטו, לא סטרואידים. הוא מגיע בטעמים כמו וניל, עוגיות ובננה, ועולה 12 שקל כשהוא בא על בסיס חלב ו10 שקלים על בסיס מים. זה אמנם יקר, אבל למתאמן יש פינוק שמוכן לבד. כמו שכוס קפה שעולה בבית שקל, עולה 12 שקל בבית קפה".