יקר בבית חולים, זול באוניברסיטה. למה?
קפה, שתייה קרה וחטיפים הנמכרים במכונות ממכר אוטומטיות עולים יותר בבתי חולים, ברכבת ובתחנות מרכזיות מאשר באוניברסיטה ובמקומות עבודה. הסיבה: באוניברסיטה המכונות מסובסדות, בבתי החולים לוקחים עמלות מוגדלות
המחירים של מוצרי המכונות לא ננקבים ככה סתם. האנשים שעומדים מאחורי המכונה, מאוד רוצים שתושיטו לה יד ותרכשו בה. וכמו שאחד מהם אמר לנו, הם היו עוד יותר שמחים ללכוד אותה בפנים ושתשלמו גם תמורת קבלתה בחזרה. כן, עולם הפעלת מכונות הממכר האוטומטיות הוא זאבי וסבוך, רב מתחרים וצר רווחים.
"בעולם האוטומטית העלות התפעולית וההשקעה בציוד מאוד כבדות", אומר רפי וייס ממשקר.
"בבתי חולים קפה במכונה עולה 5 שקלים ולהכין אותו עולה כלום, וקוקה קולה 6.5 שקל, אז הרווח הגולמי של הכנת הקפה גדול יותר. אבל עם זאת, הציוד של מכונות הקפה הרבה יותר יקר מזה של מכונות החטיפים והשתייה הקרה, ודורש הרבה יותר ביקורים אז זה מתאזן".
איפה הכי שווה להציב מכונה?
"התשובה לשאלה איפה שווה להציב מכונה מורכבת מהרווח התפעולי שנגזר ממחיר המכירה בניכוי העמלה. זה המודל העסקי של העסק הזה.
"במכונות ברכבת, נתב"ג, אוניברסיטה, בי"ח, מחיר המכירה יותר גבוה מפני שהמיקום מבקש עמלות. יש הרבה מקומות עבודה שרוצים מכונה ולא דורשים מהמפעיל עמלה או תשלום, אלא מתנים את הצבתה במכירה במחיר כמה שיותר נמוך לעובד או למי שנמצא באזור. בתמורה למחיר נמוך אנחנו לא משלמים אקסטרה עמלות".
זה לא תמיד נכון ברוב המקרים לדוגמא, חטיף גרנולה במכונה של משקר במכונה שנבדקה במקום עבודה אלמוני עולה 5 שקל, ומחיר אותו חטיף בסניף ברשת AMPM, שאינו ידועה במחיריה הזולים דווקא, הוא בדיוק אותו דבר. בתחנה המרכזית מתקיימת דואליות משונה. בפנים התחנה בת"א בקבוק קולה עולה 7 שקלים, בעוד שמחוצה לה, אזור נטול עמלות, הוא עולה 3.5 שקלים. אבל נראה שאין יקר יותר מרכישת חטיף כלשהו במכונת מכירה אוטומטית בבית חולים.
מוצר | טכניון | אגד | איכילוב | שיבא | רכבת ישראל |
קפה | 1.4-1.6 | 3.5 | 4-5 | 5 | 3.5 |
מים מינרליים | 2.5 | 6 | 5.5 | 6 | 5 |
קולה | 2.6-3.5 | 7 | 5.5 | 6 | 7 |
בתי חולים: האזרח אוכל אותה?
"כל חברות הוונדינג מתקשות להרוויח, ובמיוחד שם", אומר וייס, "מכיוון שגובה העמלות עלה אז למרות שהצרכן הסופי רואה מחיר מכירה גבוה כמו 7 שקלים לבקבוק קולה, המפעילים מתקשים להרוויח כסף מפני שאחוזים גבוהים הולכים למוסד".
אחד ממפעילי המכונות מבקש לומר בעילום שם, שההפרש בין מחיר מוצר ממכונה באוניברסיטה, לזה הנמכר במכונה הולך כרווח לבית חולים.
"מחזיקים את האנשים כבני ערובה. תשווי בין תחנות משטרה לאוניברסיטה לבית חולים ותקבלי תמונה מאוד ברורה על קיצוניות מהי. ולא בצדק. מי שאוכל אותה זה רק האזרח השבוי שממתין לניתוח וקונה פחית ב-6-7 שקלים".
גם באגד מחירי המוצרים יכולים להגיע ל-7 שקלים לבקבוק שתייה ו-3.5 שקלים לקפה.
אז איך זה שבאוניברסיטה המחירים נשארים במשך שנים בגבול ה-1-2 שקלים לקפה ו-2-4 לבקבוק שתייה? הסוד הוא בסבסוד.
"לאגודת הסטודנטים בת"א יש הסכם עם האוניברסיטה לפיו כל המחירים, בקפיטריות כמו גם במכונות האוטומטיות נמצאים בפיקוח", אומר ל-ynet נעם בר-לוי, דובר האגודה. זכיין שלא עומד בזה נקנס. לכן קולה במכונה עולה 4 שקל, בקבוק מים מינרלים עולה 3.5 שקלים, אבל ההתקשרות של המפעילים היא מול האוניברסיטה, לא מולנו".
בקרוב במכונות בטכניון: אקמול
בטכניון, אגודת הסטודנטים היא שמתקשרת עם מפעילי המכונות ולכן תמונת המצב שם זולה בהרבה. למרות זאת, למפעיל שווה למכור שם, משום שהיא לא גוזרת עמלה מהמכונות.
"האגודה היא שמתפעלת את המכונות ולכן המוצרים בנמכרים בהם זולים בצורה יוצאת דופן", אומרת לירז אייזנברג, דוברת האגודה. "קולה עולה 2.5 שקלים. קפה עולה 1.4-1.5 שקלים. זה כלום. ויש בהן לא רק שתייה, אלא גם אוכל קפוא לחימום במיקרוגל, קרטון חלב, מוצרי חלב ואפילו מטרנה לתינוק. לסטודנטים אין זמן ללכת לסופר, במיוחד עכשיו כשהם בעיצומה של תקופת מבחנים ובלחץ וקיומן של המכונות, שפועלות 24 שעות ביממה, מאוד עוזר. גם אם הסופר סגור, הכל זמין להם דרכן. בקרוב יהיה בהן גם אקמול, אז בכלל לא יהיה כאב ראש".
יעקב אפק, דיקן הסטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון בבארשבע, אומר שהמחירים באוניברסיטה הם בפיקוח ועל כן נמוכים מאוד.
"ועם זאת, האוניברסיטה אכן לוקחת עמלה ממכירות המכונות כי הן לא עובדות באוויר - הפעלתן כרוכה בהוצאות לאוניברסיטה, כגון חשמל וניקיון סביבן. כשאכפת, המחירים יכולים להיות הרבה יותר נמוכים. אין שום סיבה לשלם את המחירים שגובים בבתי חולים או בשדה התעופה. אפשר לראות אצלנו שכוס קפה עולה 1.5 או 1.6 שקל. בניגוד למוסדות אחרים, האוניברסיטה לא מחפשת להתעשר, אלא לתת שירות טוב וזול".
"טווח מחירי המשקאות במכונות הוגן"
מאגד נמסר בתגובה: "רוב תחנות האוטובוס המרכזיות בהן עובדים קווי אגד אינן בבעלות אגד וזכויות המסחר בהן הינן של בעלי התחנה. מכונות אוטומטיות למכירת משקאות מושכרות על ידי אגד אך ורק בתחנות בהן אין מסחר, משמע : אין חנויות בקרבת מקום. טווח מחירי המשקאות במכונות הוגן ונע בין 3.5 שקל לקפה ל-5 שקל לבקבוק מים מינרלים. המשכיר מקבל נתח מוקטן כדי לתחזק את מתקני המשקאות (חשמל וכד') במתחמים שנמצאים בבעלות אגד. למותר לציין שהמכונות האוטומטיות באותם מתחמים, שבהם לא מתקיים מסחר, מותקנים לרווחת ציבור המשתמשים ולא למטרת מסחר ורווח".
מהמרכז הרפואי תל-אביב, המאכלס 35 מכונות אוטומטיות מסוגים שונים, נמסר בתגובה: "הקריטריונים לבחירת חברה להצבת מכונות אוטומטיות במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב) הן: חברה בעלת חוסן כלכלי מחזור שנתי של כ-10 מיליון שקל, ניסיון מוכח של מספר שנים בהצבת מספר רב של מכונות במקומות ציבוריים, סוג המכונות חדיש, מתקדם ומשוכלל ואמינות וזמינות של שירותי החברה. בית החולים מקבל עמלה חודשית קבועה מהחברה שאיננה תלויה במחזור הכספי שלה.מחירי הקפה במכונות נעים בין 4-5 שקלים בהתאם לסוג הקפה. מחיר בקבוק מים מינרליים הוא 5.5 שקלים.
משיבא תל-השומר נמסר בתגובה: "נושא ההתקשרות מול מפעיל המכונות האוטומטיות לממתקים ושתייה מוסדר במכרזים כדין. המכונות מוצבות על פי צרכי הציבור וללא הפרעה לתפקוד בית החולים. המחירים נקבעים על-ידי הספקים: קפוצ'ינו ופרנץ' ונילה עולים 5 שקלים, מים מינרלים 6 שקלים. בית החולים מקבל עמלה על-פי התנאים שקבעו במכרז עם המפעיל".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הקריטריונים להכנסת מפעיל מכונות ממכר מזון ושתייה משתנים בהתאם לתנאי המכרזים השונים. ככלל, הקריטריונים הסטנדרטיים מתייחסים לניסיון, מחזורי מכירה, פריסה, זמינות שירות ותפעול המכונות וכמובן קריטריונים שונים של איכות המוצרים ואיכות השירות הנקבעים במסגרת חוזי התפעול. ככלל מחירי המוצרים נקבעים על-ידי המפעיל אולם העלאת מחירים נעשית באישור רכבת ישראל. המחירים הם לרוב נמוכים יותר ממחיר מוצרים דומים במזנונים שבתחנות. הרכבת מקבלת עמלה על המכירות, החל מגובה מכירות מסוים, בהתאם לתנאי המכרז הספציפי".