משרד התקשורת מציג: תנאים שווים לכל סלולרי
מ-1 בנובמבר חברות הסלולר יחוייבו לתת אותם תנאים גם למנויים עם מכשירים שלא נרכשו דרכן. בכך תנותק הזיקה בין עסקת רכישת מכשיר לבין מתן הטבות בגין צריכת שירותים
עשית מנוי לרשת סלולרית אבל נאלצת לוותר על מבצעים והטבות כי קנית את המכשיר מספק אחר? בקרוב בחברות הסלולר יהיו חייבים לתת לך את אותם שירותים למרות שלא רכשת את המכשיר דרכן.
משרד התקשורת החליט לבטל את האפלייה בין מכשירי הסלולרי על רקע מוצאם, בתיקון שעשה ברשיונות החברות. החל מ-1 בנובמבר, החברות הסלולריות יחויבו לאפשר למנוי שרכש טלפון סלולרי מידי ספק אחר, לרבות מרשת סלולרית אחרת, לקבל את אותם התנאים וההטבות שהיה מקבל לו היה רוכש את הטלפון מהן, לרבות זיכוי כספי או כל הטבה אחרת בגין צריכה של זמן אוויר או בגין צריכת שירותים.
מדובר ברפורמה נוספת שמנהיג המשרד, שבאה בהמשך לקיצור תקופת התחייבות וניידות המספרים.
רכישת מכשיר דרך החברה: עולה פחות, כובל יותר
משרד התקשורת הגיע להחלטה כשתר אחר דרכים להקטין את חסמי המעבר של לקוחות בין חברות הסלולר. המשרד בחן במשך תקופה ארוכה את הזיקה שבין עסקת הרכישה של ציוד קצה מהחברות הסלולריות, לבין ההטבות שהן מספקות, והשפעת הזיקה על הצרכנים.
מבדיקת המשרד עולה, שהחברות הסלולריות נוטות לכרוך את מכירת המכשירים הסלולריים עם מכירת שירותים סלולריים למנוי. כך, מנוי המצטרף לרשת סלולרית כלשהי (או משדרג את המכשיר שברשותו), רוכש בדרך כלל את המכשיר שלו כחלק מהסכם ההתקשרות, ובמקביל זוכה להנחה מתמשכת הניתנת לו במסגרת תשלום הטלפון החודשי שלו, שנגזרת מהיקף צריכת זמן אוויר על ידי המנוי.
המשרד פרסם שני שימועים בעניין, ובסיומם הודיע מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל לחברות הסלולריות על החלטתו.
הכללים למתן ההטבות למנוי שרכש מכשיר במקום אחר
כדי לקבל את ההטבות, על הלקוח שרכש מכשיר במקום אחר להגיע לחברת הסלולר שלו עם הציוד הסלולרי שלו ועם מספר אישורים, כדוגמת: חשבונית מס, קבלה, חשבון טלפון או דף פירוט חיובים של חברת כרטיסי אשראי, המעיד על רכישתו בארץ או בחו"ל. באישור הרכישה צריך יופיעו, בין היתר, תאריך הרכישה והסכום ששולם.
על חברות הסלולר להנהיג שיוויון בהטבות. כלומר, ההטבות יינתנו למשך תקופה שלא תפחת מהתקופה בה ניתנו ההטבות למנוי שכן רכש ציוד מהחברה הסלולרית. לעניין זה, החברה רשאיץ להביא בחשבון את המועד בו נרכש ציוד הקצה, כפי שמופיע באישור הרכישה.
מנוי שרכש מספק אחר ציוד קצה מדגם מסוים, שמשווק על ידי חברת הסלולר, יקבל הטבות על פי אותם תנאים ובגובה זהה לזה הניתן למי שרכש את ציוד הקצה מהחברה, אחרי שיפנה בבקשה כזאת לחברה.
ומה אם רכשתם דגמים של ציוד קצה שחברת הסלולר אינה משווקת? עבורם עליה לקבוע לא יותר משש רמות סיווג, וכן את תנאי מתן הזיכוי וגובהו לכל אחת מהרמות, שיהלמו את גובה ההטבות ותנאי ההטבות שהיא מעניקה למכשירי ציוד קצה המשווקים על ידה, מדגמים בעלי מאפיינים דומים. חברת הסלולר תסווג את הציוד שברשות המנוי לאחת מהרמות שנקבעו על ידה, ותעניק לו את ההטבות בהתאם.
החברה הסלולרית אף תחוייב להציג באתר האינטרנט שלה מידע עדכני בדבר ההטבות שהיא מעניקה למי שרוכש ציוד קצה ממנה או מספק אחר. משרד התקשורת יעקוב במהלך השנה הקרובה אחר אופן יישום כללים אלה.
מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל: "זהו צעד נוסף במסגרת מדיניות המשרד והשר להגביר את התחרות בשוק הסלולר ולהיטיב עם הצרכנים. במשרד שוקדים על החלטות וצעדים נוספים להגשמת מטרה זו, ובהן הקטנת החסמים לאספקת אפליקציות שלא על ידי החברות הסלולאריות ('הגן הסגור'), ועוד".