מחקר: אנחנו מדברים פחות בסלולר בגלל המיתון
מחקר של מריל לינץ' מראה שברבעון הראשון של השנה חלה ירידה של 5.7% בכמות דקות השיחה בסלולרי בישראל. גם סקר שהזמינה בזק מראה: ישראלים רבים הגבירו השימוש בטלפון קווי
המיתון אולי חולף לו לאיטו, אבל לפי מחקר של בית ההשקעות מריל לינץ' וסקר שהזמינה חברת בזק, נראה שהוא השפיע על הרגלי צריכת הסלולר בארצנו.
ממחקר בינלאומי של מריל לינץ', שבדק את דפוסי השימוש בטלפון סלולרי בעולם, עולה כי בישראל חלה ירידה של 5.7% בכמות דקות השיחה הסלולריות ברבעון הראשון של שנת 2009 - בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
ברחבי העולם, לעומת זאת, חלה ברבעון הראשון דווקא עלייה ממוצעת של 3.1% בכמות דקות השיחה בטלפון סלולרי.
ירידה בדקות שיחה בחודש
לפי מריל לינץ', בשנים 2002 עד 2009 נרשמה בישראל מגמה של שימוש מוגבר בטלפון הסלולרי ועלייה כמעט מתמדת בדקות השיחה. עלייה זו נעצרה במיתון החל מהרבעון האחרון ב-2008.
ברבעון האחרון של 2007, היה משך השיחות הכולל הממוצע למנוי סלולרי בישראל היה 336 דקות לחודש. ברבעון הראשון של 2008 הוא גדל ל-355 דקות והמשיך לגדול וברבעון השלישי ל-367 דקות.
השינוי החל ברבעון האחרון של 2008, עת נכנס המיתון לחיינו, כשמשך השיחות הכולל הממוצע ירד ל-353 דקות. ברבעון הראשון של 2009, נמשכה הירידה ל-335 דקות לחוד, כלומר: חזרה לרמה של סוף שנת 2007.
סקר בזק: מדברים יותר מהקווי
מסקר חדש שהזמינה ספקית הטלפוניה הקווית הגדולה בישראל, בזק, עולה שהמיתון גרם לנשאלים להפחית את כמות השיחות מהסלולר, ולהתקשר יותר מטלפון קווי. הסקר נערך בשבוע השני של יולי בקרב 500 נשאלים, מתוכם 379 בעלי טלפון סלולרי פרטי (ולא של מקום עבודתם).
התשובות | התוצאות (באחוזים) |
משקף במידה רבה מאוד | 13.9 |
משקף במידה רבה | 11.6 |
משקף במידה בינונית | 21.9 |
משקף במידה מעטה | 11.6 |
כלל לא משקף | 35.6 |
לא יודע | 5.5 |
- התפלגות תשובות מדגם של 379 בעלי סלולרי במימון עצמי
59% מהנשאלים ציינו שהם מסכימים שהמשפט "כתוצאה מהמיתון במשק עקב המשבר הכלכלי, צמצמתי את היקף וכמות השיחות שאני מבצע מהסלולרי", משקף את התנהגותם במידה כלשהי. מתוכם, 25.5% אמרו שהמשפט משקף את התנהגותם במידה רבה ורבה מאוד. זאת, לעומת 35.6% מכלל הנשאלים שאמרו שהנתון כלל אינו משקף את התנהגותם.
רוב הנשאלים (61%) הסכימו במידה כלשהיא עם המשפט: "כתוצאה מהמיתון במשק עקב המשבר הכלכלי, צמצמתי את היקף וכמות השיחות שאני מבצע מהסלולרי כאשר אני נמצא בבית ובמקום זה הגדלתי את כמות והיקף השיחות מהטלפון הקווי".
35.5%, לעומת זאת, העידו שהמשפט אינו משקף כלל את ההתנהגות הסלולרית שלהם בביתם.
מסקר קודם שפרסמה בזק במרס השנה, עלה ש-53.9%מהנסקרים משתמשים בטלפון סלולרי כשהם בבית. זאת, לעומת 40.5% מהם שהעידו כי הם מעדיפים את הטלפון הקווי בהיותם בביתם.
הנסקרים לא ידעו אז ששיחה מקווי לסלולרי עדיפה ברוב המקרים על שיחה מסלולרי לסלולרי. הנתונים הנוכחיים עשויים להעיד על שינוי בהרגלי צריכת השיחות.