איך אפשר לספור קלוריות ככה?
בתבשילים המוכנים של קנור לא מפרטים את הסימון התזונתי למנה, במילקי החדש לא כותבים כמה קלוריות יש בתוסף וכמה יש בגביע כולו, ולצרכנים אין בכלל מושג מה הערכים התזונתיים של רוטב עגבניות בשימורי שעועית, כי היצרנים החליטו שכולם "מסננים אותו". תעולמת הפירוט התזונתי החסר
יש אנשים שההרכב התזונתי והערכים התזונתיים של המזון המוכן שהם אוכלים חשובים להם יותר מטעם וריח. כזה הוא אור, איש שמונוסודיום גלוטומט הוא אחד מאבות המזון שלו, ובכל זאת הוא מקפיד לקרוא את תכולת הקלוריות של מזונותיו כדי לשמור, אם לא על בריאותו, לפחות על משקלו וחיטובי גופו.
מפגש טראומטי עם נתונים הכתובים על גבי שקית פסטה ברוטב של קנור הותירה אותו מבולבל, והציפה על פני השטח בעיה כאובה ומוכרת לכל מי שהאותיות הקטנות על האריזות מעניינות אותם: ערכים תזונתיים לא אפשריים, נתונים סותרים ושלל מידות מבלבלות.
איך מחשבים את הקלוריות של כל האריזה? קנור
"כמי שאוהב אוכל איכותי בשקית, ניסיתי בשבועות האחרונים את הפסטות החדשות, להכנה מהירה, של קנור. פסטה ברוטב פטריות, ופסטה עם גבינה", הוא מספר.
"אלא שנתקלתי בבעיה - אין שום דרך לדעת כמה קלוריות יש בשקית. הטבלה היחידה שיש על השקיות האלו ולמעשה על רוב המוצרים של קנור, כפי שבדקתי אחר כך, מראה כמה קלוריות יש ב-100 ג' תבשיל מוכן.
"המשקל הנקי של התבשיל היבש טרם הכנתו הרשום על גבי השקית, הוא 132 גרם. אבל הבעיה היא שאין שום דרך לדעת לכמה גרם תבשיל מוכן הופך המשקל הנקי - שהרי פסטה, כשמבשלים אותה, מתנפחת ומשקלה משתנה לחלוטין.
"כמו כן כתוב שיש בשקית '3 מנות', בלי שום אינדיקציה מה משקל המנות המשוערות, ואיך, שוב, הן עומדות ביחס לנתון הקלורי.
"כמובן שלא התייאשתי, ומיהרתי להתקשר לשירות הלקוחות. היא התייעצה עם האחראית, וחזרה עם התשובה הנהדרת הזאת - 'בגלל שצריך להוסיף רק מים, ולמים אין קלוריות, אז הקלוריות ב-100 גרם תבשיל מוכן הן בדיוק כמו הקלוריות של 100 גרם בשקית, לכן רק תוסיף את הקלוריות של 32 גרם, וזה כלל הקלוריות בשקית'.
"על פי התחשיב המגוחך שלה, בכל השקית הזאת, שכוללת 130 גרם של פסטה, גבינות ופטריות, יש בערך 144 קלוריות. שזאת בערך המנה הדיאטתית ביותר בעולם אי פעם.
"ניסיתי להסביר לה שהחישוב הזה לא הגיוני, כי 100 גרם פסטה יבשה הופכת בממוצע ל-200 גרם של פסטה מבושלת, אבל לא עזר כלום, היא התעקשה ואמרה "שאלתי, ותאמיןלי שאם אני שואלת ומבררת אז התשובה שלי נכונה'.
"בשורה התחתונה, אין לדעת כמה קלוריות יש בשקיות האלו, אלא אם כן מכינים את זה ואז שוקלים ומחלקים לבד למנות של 100 גרם. במוצרים דומים של חברות אחרות, ראיתי שבדרך כלל יש שתי אפשרויות - או שבאמת נותנים 2 טבלאות, לתבשיל מוכן ולמשקל הנקי, או שכותבים למטה שנניח 100 גרם תבשיל מוכן שווים ל-30 גרם מהשקית".
מהו גודל המנה?
אור צודק. איך הוא יכול לדעת כמה קלוריות באמת יש במוצר הזה בכללותו וכמה יש בכל מנה ממנו? שלא נדבר על זה ש"מנה" בלשון החברות המייצרות היא אף פעם לא מנה - מתי בפעם האחרונה שקית כזאת באמת השביעה 3 אנשים?
במוצרים דומים של קנור, הכיתוב ממשיך להיות מבלבל. למשל על אריזת "מרק ירקות עשיר" כתוב: "61 גרם - 4 מנות" אבל הסימון התזונתי הוא ל"100 מ"ל מרק מוכן" ואין סימון למנה. אם משווים את המוצר למוצר דומה של שופרסל "מרק ירקות מהיר" אפשר לראות שם לצד טבלת ה-100 מ"ל, גם טבלת מנה, לפיה גודל מנת מרק הוא 200 מ"ל. כך, בעזרת המוצר של שופרסל, אפשר להסיק על המוצר של קנור. קצת מסובך לא?
מיוניליוור מסרו בתגובה: "אריזות המוצרים של קנור מסומנות על פי דרישות התקן הישראלי - תקנות בריאות הציבור (מזון) (סימון תזונתי), התשנ"ג 1993, הקובעות כי ניתן לסמן מוצרים שיש לערבב אותם במים, בהתייחס למשקל המוצר הסופי.
"בכל מקרה, הערתכם תיבדק והוספת המידע המוצע תישקל על ידנו בתהליך עדכון אריזות המוצרים, הנערך מעת לעת.
"בעקבות פנייתכם הנושא נבדק והשיחה המצוינת בפניה אותרה על ידינו. מהבירור עלה כי הטיפול בפנייתכם נעשה לצערנו, על ידי נציגת שירות חדשה בתפקיד שלא פעלה בהתאם לנהלים המקובלים. אנו מתנצלים על אי הנעימות ופועלים למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד".
יש מידע על השעועית, אבל מפקירים את רוטב העגבניות
האם מדובר בהסתרת מידע? לפי החוק - כנראה שלא. אבל החברות הללו תמיד קושרות לעטיפה השיווקית שלהן כתרים של שירותיות, הסבר פנייך לצרכן ובפני צרכן אל תשים מכשול. אז למה לא לפנק אותו במידע מלא ומדויק יותר?
שימו לב לאחד המוצרים היותר מבלבלים בשוק: שעועית לבנה אפויה ברוטב עגבניות. במוצר הזה של יכין (זנלכל) ניתן לראות את הכיתוב הקלורי ל-"100 גרם מוצר מסונן" כלומר לשעועית בלבד. כל הקופסא מכילה 570 גרם של רוטב ושעועית ו-335 גרם מוצר מסונן. לכאורה האוכל ממנו יודע שהוא מערה אל בטנו כ-350 קלוריות וכ-24 גרם חלבון. אבל בניגוד לשימורי תירס או אפונה, רבים אוכלים את שימורי השעועית בלי לסנן את רוטב העגבניות. כלומר, יש בקופסא 235 גרם של רוטב שאין לאיש מושג מה ערכיו התזונתיים, משום שאלה לא רשומים על הקופסא.
יכין אינה בודדה במערכה. גם שימורי השעועית ברוטב עגבניות של פרי הגליל והיינץ לוקוחת באותה החסרת מידע.
משקל השעועית בלי הרוטב, גם בשימורי "פרי גליל"
מיכין נמסר בתגובה: "התקן הישראלי מתיר ליצרן עפ''י שיקול דעתו לסמן או לסמן ערך תזונתי למוצר מסונן או למוצר כולל הרוטב. חברת יכין לא מציינת את הערך התזונתי של הרוטב וזאת מתוך מחקרים שעשתה בעבר שהעלו שרוב הצרכנים מסננים את הרוטב. לבקשתך, מצ''ב הערך התזונתי של הרוטב: אנרגיה - 49 ק''ל, פחמימות - 10 גרם, חלבונים - 2 גרם
שומנים- 0.2 גרם ונתרן - 490 מ''ל".
מתגובת יכין עולה שבמוצר כולו יש לא כ-350 קלוריות כפי שאפשר היה לחשב מהנתונים שעל האריזה, אלא יותר מ-460 קלוריות ותוספת של עוד קרוב ל-5 גרם חלבון. למה לא לגלות לנו את זה?
פיסטוקים: סימון בלי הקליפה לאריזה עם הקליפה
אחרי שפתרנו את התעלומה הזאת, פנינו לפצח חידה אחרת: משקלם של פיסטוקים באריזה. לשם כך, פנינו לפיסטוקים הנפוצים ברשתות השיווק - של שקדיה. "הבית של פיסטוק הוא בית מוזר", כך פיזמה פעם אילנית ואכן, הוא מוזר יותר מהמצופה.
באריזה שמשקלה 250 גרם נחים להם לא מעט פיסטוקים, הנתונים בתוך קליפותיהם הפעורות למחצה. טבלת הערכים התזונתיים לוחשת למבקש לאכול אותם כי ב-100 גרם מוצר "ללא קליפות" יש 614 קלוריות, 22 גרם חלבונים 28 גרם פחמימות ו-46 שומנים. אבל המוצר הנתון בחבילה הוא בהחלט מוצר "עם קליפות".
20% קליפות לפחות. פיסטוקים
אז כמה גרם של מוצר אכיל באמת יש באריזה הזאת? אין לדעת. נראה כאילו איש לא שקל מעולם את הקליפות והחליט לקבע זאת על האריזה. נכון שזה אומר שבחבילה יש פחות קלוריות מהמצופה, אבל יש צרכנים שדווקא מעוניינים במלוא הקלוריות שמעניקים להם 250 גרם של פיסטוק ובטח שבמלוא הסיבים התזונתיים והחלבונים של המשקל הזה. בנוסף, אנחנו משלמים עבור 250 גרם ואוכלים פחות.
בטבלה, אגב, יש נתון אחד מוזר "נתרן למוצר" שנאמר עליו שהוא "כולל גם קליפות" כנראה בשל מליחותן הנעימה שאנשים רבים מחבבים.
משקדיה גבע תעשיות בע"מ נמסר בתגובה: "הסימון התזונתי ע"ג האריזות של חברת שקדיה נעשה עפ"י ת"י (תקן ישראלי) 1145 ועפ"י התקנות השונות לסימון תזונתי. בת"י 1145 בסעיף 7 קבוע כי הסימון יכלול את התכולה הנקייה (נטו) של המזון באריזה. לכן אין אפשרות לסמן על האריזה אך ורק את המשקל של הפיסטוק עצמו ללא הקליפות.
"הערך הקלורי מתייחס כמובן למוצר ללא קליפתו שכן בפיסטוק הקליפה אינה למאכל ולכן אין הצרכן יכול להתבלבל ולהניח כי הערך הקלורי הינו למוצר כאשר הוא בקליפתו. על-פי תו תקן זה, לא קיימת דרישה מיוחדת לסמן מוצר אשר יש לו קליפה בסימון מיוחד המתייחס למוצר עצמו לחוד ולקליפתו לחוד. בנוסף, תו תקן זה קובע באילו מוצרים יש לסמן את הכמות לאחר סינון, אך פיצוחים אינם חלק מהמוצרים הללו.
"בהשוואה שנערכה מול אריזות של פיסטוק קלוי שאינן מתוצרת של חברת שקדיה עלה כי כל האריזות מסומנות באותה הצורה, כאשר על אף אחת מהן לא מצויין מה משקל הפיסטוק ללא הקליפות שכן כל התקנות לסימון אריזות מזון אינן דורשות סימון מסוג זה.
"כמו כן, הצרכן אינו יכול להפגע מאופן הסימון שכן הקלוריות על האריזה הן ל- 200 גר' מוצר לדוגמה, כאשר בפועל כמות הפיסטוקים באריזה ללא הקליפות אינה מגיעה ל-200 גר'. כך יוצא שגם אם הצרכן אכל את כל האריזה, כמות הקלוריות הינה פחותה ממה ש"תכנן" לצרוך, ובכך יוצא ש"הפגיעה" בצרכן הינה שהוא צרך פחות קלוריות בפועל.
מילקי: למה אין ערכים לגביע? וכמה קלוריות יש בתוסף?
טענה נוספת שהגיעה אלינו נגעה למילקי לסוגיו. לאחרונה יצא בסדרה מעדן שוקולד לבן עם קצפת ותוסף סירופ אוכמניות. אמא שרכשה ארבעה גביעים כאלה לילדיה גילתה שהזכר מביניהם מעדיף, כמוה, מוצר בלי אוכמניות ומסרב לאכול את המעדן, אפילו בלעדי התוסף. היא החליטה לנסות אותו בעצמה, במקומו, וכמוהו - בלי סירופ האוכמניות.
בקרב הנתונים על רכיביו של המעדן ניתן למצוא "אוכמניות 3.7%", אבל הרכיבים של המילקי והתוסף מעורבבים אלה באלה בלי יכולת להפריד מהם רכיבי המילקי ומהם רכיבי התוסף. בנוסף, בטבלת הסימון התזונתי ניתנו הנתונים הכוללים ל-"100 גרם מילקי ותוסף".
"למה שלא יגישו את הנתונים התזונתיים בצורה יותר מפורטת? הרי את נתוני המילקי עצמו כבר יש להם מהמוצר ללא תוסף, היא אומרת. "למה לא להקל על הצרכן השומר על משקלו. בנוסף, גם אין סימון תזונתי לגביע, רק ל-100 גרם, וכיום, כשיותר ויותר מוצרים נותנים את הפירוט גם למוצר עצמו זה נראה לי כמו עצלנות".
כמה בגביע? כמה בתוסף? מילקי
משטראוס הסגירו לנו את נתוני הסירופ: "הערכים התזונתיים בתוסף הסירופ אוכמניות ל-100 גרם: אנרגיה (קלוריות)121 חלבונים (גרם) 0.1 פחמימות (גרם) 29.8 שומנים (גרם) 0.2 מתוכם שומן רווי (גרם)0 כולסטרול (מ"ג)0 נתרן (מ"ג)3 סידן (מ"ג)16".
יוגורט עם גרנולה: 3% שומן ל-100 גרם לא 1.7%
לא רק במשקל ישנן תופעות משונות, גם בשמות. במולר למשל יש יוגורט שנקרא "יוגורט מיקס ביו לבן 1.7% שומן בתוספת גרנולה ופירות יבשים", זאת לעומת מוצר דומה של מולר "ביאנקו נטורל יוגורט ביו 1.7% שומן טבעי בתוספת גרנולה ופירות טרופיים".
ומה ההבדל בין יוגורט ביו לבן ליוגורט ביו ביאנקו? בלבן יש סוכר. ומה ההבדל בין "פירות יבשים" ל"פירות טרופיים"? אין הבדל. בשני המוצרים מדובר בבננה, פאפאיה ואננס שמהווים חלק מאותה גרנולה בדיוק, כך לפי רשימת המרכיבים הזהה.
"גם אחוזי השומן ביוגורטים עם הגרנולה מבלבלים", אומרת יעל דרור-סרוסי דיאטנית קלינית ופיזיולוגית שעוסקת בנושא כחלק מעבודתה, והיא לא מתכוונת רק לאלה של מולר אלא לכל היוגורטים מהסוג הזה.
"על הגביע כתוב בגדול: כתוב יוגורט 1.7% שומן, אבל אם מסתכלים בטבלה התזונתית מגלים: 3% שומן ל-100 גרם כי הרי המוצר אינו מורכב מיוגורט בלבד, אלא מכיל גם את הגרנולה שמוסיפה שומן. הגביע עצמו יכול להכיל כבר יותר מ-5 גרם שומן".
ביוגורט עם גרנולה יש 3% שומן ל-100 גרם, לא 1.7%. מולר
מתוקף עבודתה היא נתקלת לא אחת בנתונים מתעתעים או חסרים שכאלה. ולאחרונה אף פנתה לחברות בשאלות כמו: כיצד יתכן שהרוסטביף שלהן מכיל רק 2-3% שומן, ואיך יתכן שהמוצרלה שלהן דלת קלוריות באופן חשוד.
"הפיתרון שלי הוא לחשב את הקלוריות לבד לפי הערכים התזונתיים האחרים", היא מציעה, גרם פחמימה שווה 4 קלוריות , גרם חלבון שווה ארבע קלוריות ובשומן יש 9 קלוריות לגרם. אם התוצאה לא מתאימה לכתוב - פנו לחברה".
אבל מה קורה כשגם החלבון והפחמימות אינם מדויקים?
"אז הלכת לאיבוד ויש לך בעיה. אגב, לכל חברה מותרת סטייה בנתונים של 20% אז גם אם הם טועים קצת -זה מותר להם לפי החוק. וגם זו בעיה".
אז מה עושים?
"חברה רצינית בדרך כלל לא תרשה לעצמה טעויות שכאלה. אם משהו לא נראה לכם, חשוב להתקשר לחברה ולדרוש נתונים מדויקים אמיתיים. לחברות יש מודעות הולכת וגדלה לשירות. כשאני פניתי אליהן, הן לקחו אחריות ואמרו לי שישנו את כל המדבקות על המוצרים ואפילו הודו לי".
חברות רבות אמרו לנו: אנו נוהגים על-פי חוק והתכוונו על-פי החוק היבש.
"עצם הצגת הנתונים המינימלית משמעה לא להתאמץ. לפי התקנות את מחויבת לפרסם 5 דברים בתווית קלוריות, פחמימות, שומנים ונתרן. חברות מוסיפות נותנים כמו 0 כולסטרול, סידן וויטמינים כדי להראות כמה החברה מעולה ואלו יתרונות בראותיים יש למוצריה. אם הם יכולים להתאמץ שם, למה שלא יתאמצו יותר גם כאן?
"התחושה שלי היא שזה נובע מתקנות שלא מספיק הולכות לקראת הציבור כיום. המודעות והרצון וההבנה התפתחו מאוד בשנים האחרונות, והחוק חייב להתקדם בהתאם".
דגני בוקר: אף אחד לא צורך 30 גרם
גם חברות שמציעות פירוט תזונתי למנה - לא ברור כיצד הן מגיעות אליה. כמו התבשילים המוכנים שמצהירים על מנות לגמדים, כך גם דגני הבוקר, שמנה אצלם היא 30 גרם."30 גרם זה אפילו לא חצי ספל אלא חצי כוס של 200 מ"ל", מסבירה דרור-סרוסי "אף אחד לא אוכל רק 30 גרם דגנים. גודל המנה הטיפשי הזה נובא מנתונים היסטוריים אמריקאים. הייתי רוצה גודל מנה שיותר מותאם להרגלי האכילה הישראלית כי 30 גרם מנת קורנפלקס כבר לא מדגדג לאף אחד. שיתנו את הערכים לקערה ואז אנשים יראו כמה הם אוכלים באמת".
תופעה משונה אחרת שהועלתה בפנינו היתה ההבדל בין הקלוריות בשימורי זיתים מחורצנים של בית השיטה ואחרים לעומת אלה של שופרסל: כ-195 קלוריות לעומת כ-150 בשימורים של שופרסל. איך יתכן שיש הבדלים בין מוצר שהטבע יצר ואין בו תוספות למעט חומרי המלחה והחמצה? המצב באפונה מסתורי יותר: על קופסאות שימורי אפונה של פרי גליל כתוב: 80 קלוריות ל-100 גרם, על זו של יכין 64 קלוריות, ועל שלישית של חברת יסמין כתוב 217 קלוריות. בכולן יש אפונה, מים, ומלח, ולעיתים סוכר אבל דווקא במוצר הדל קלורי ביותר - של יכין.
אפונה. יסמין: 217 קלוריות ל-100 גרם יכין: 64 קלוריות ל-100 גרם
"כנראה ביסמין לקחו בטעות את הערכים של אפונה לפני בישול ולא את ערכי המוצר המוגמר" מסבירה דרורי-סרוסי. "לגבי החברות האחרות: יש כל מיני סוגים של אפונה. הערך התזונתי שלה תלוי בכמה מים היא סופגתאם האפונה של אחד מהם פחות מלאה בנוזלים פר 100 גרם יהיו בה פחות קלוריות".
יש לך פיתרון לעניין הפיסטוקים והקליפה?
"אפשר לבדוק בטבלאות של משרד הבריאות כמה גרם אכיל יש ב-100 גרם מוצר עם קליפה. משקל הקליפה הוא בין 10 ל-20% ממשקל המוצר. זה כמו שבגזר חי נקי יש 41 קלוריות ועם פסולת לא אכילה 38 קלוריות".
ומה מעצבן אותך בתחום הזה?
"לחם עגול. הנתונים התזונתיים בלחם עגול הם ממש הטעיית הציבור, כי צריך להגדיר מאיזה אזור לוקחים את הפרוסה. זה מרתיח. צריך להגדיר מחדש מה זו פרוסה, אולי אפילו לתת ערכים לכמה סוגי פרוסות. לא יתכן שהצרכנים הופכים ידענים יותר, והחברות נשארות מאחור".