קניתם פירות לא טריים - מה עושים?
כשיונית קנתה פירות בסופר, היא התאכזבה לגלות בביתה שהנקטרינות סיביות והתפוחים קמחיים. במועצת הצמחים אומרים: "אל תתפתו לפירות גדולים - הם בדרך כלל יבשים". שופרסל: "מדיניות החלפת מוצרים תקפה גם לפירות"
אם תקנו מוצר הנתון בעטיפה נאה, ותגלו שתוכנו אינו ככברו - תשיבו אותו לחנות ותדרשו את כספיכם בחזרה, ואולי אפילו תתקשרו ליצרן ותבקשו פיצוי. אבל מה קורה אם הפרי המפתה שקניתם על המשקל התגלה כבוסר או כבשל מדי או כלא אכיל? מי יפצה אתכם? ואל מי יש לפנות כדי שזה לא יקרה שוב?
"הכל התחיל בנקטרינות", מספרת יונית, שקונה פירות מדי שבוע בסניף שופרסל בתל אביב ולאחרונה נכוותה מאוד מהרגלה זה. "קניתי אותן ביום חמישי לפני שבועיים. הן היו ענקיות, יפות ועסיסיות למראה. לא היה דבר בחיצוניות המושלמת שלהן שרמז על ההפתעה שציפתה לי כשהגעתי הביתה.
"אני ובן זוגי טעמנו שתיים מהן. שנינו התאכזבנו לגלות מרקם סיבי וטעם עגמומי. ביס מנקטרינה שלישית הוביל לאכזבה נוספת. אל סניף שופרסל יכולנו להגיע רק ביום שני, כך שוויתרנו על ניסיון להשיב את הפירות, כי חששנו שיאמרו לנו שעבר מאז הקנייה זמן רב מד"י.
"למה בפירות אפשר לחפף"?
השבוע חזרה יונית לסניף המדובר ורכשה שם, בין היתר, תפוחי יונתן. "זו כבר פעם שנייה במהלך השבועיים האחרונים שהיונתן שם קמחיים. שוב אותו מקרה: חיצוניות אדמונית נהדרת ופנימיום מרקיבה. יש בעיה עם הפירות בימנו. אי אפשר לדעת מאיך שהם נראים מה הטעם שלהם ועוגמת הנפש גדולה. אם היה מדובר במוצר תעשייתי ארוז שמיוצר במפעל זה לא היה קורה. אז למה בפירות אפשר לחפף? הרי פירות היום הם מוצר מתוכנן ומבוקר בדיוק כמו כל מוצר אחר".
בשבוע שעבר, קנינו קלמנטינות באותו סניף הקרוב לביתה של יונית. בסניף, הן נראו עגולות וגדולות מהרגיל. אולם בבית, הקליפה שלהן נשרה מהן בקלות מחשידה וכן, הן נתגלו כיבשושיות מאוד ובלתי אכילות ממש.
כל הרכישות המצערות הללו מעלות את השאלות: מדוע סניף ברשת גדולה מאוד מוכר פירות שהם לכאורה לא מאוד טריים? איך אפשר לזהות את אי הטריות הזאת אם החיצוניות של הפירות מתעתעת? והאם אפשר לקבל החזר על הפירות הלא אכילים או האכילים בקושי?
אל תסתנוורו מהגודל
"פרי הדר פרי גדול הוא בדרך כלל פרי יבש", מסביר טל עמית, מנהל אגף ההדרים במועצת הצמחים. "מי שחושב שהוא קונה מציאה לפי הגודל נופל בפח. בשוק המקומי התפתחה סטיגמה כזאת שפרי גדול זה המוצר הכי טוב. אבל בייצוא יודעים שזה רחוק מלהיות נכון. בייצוא, אנחנו בודקים איכויות לפי קריטריונים רבים. אני מניח שהרשתות עורכות נוהל דומה לבדיקת הפירות, ולא מבין למה זה קורה".
האם יום יבוא ויהיה תקן לפירות כך שלא נקרא פרי בשק?
"אנחנו מקדמים יחד עם משרד החקלאות הצעת חוק, לפיה נחיל סטנדרטים אחידים לכל הפירות והירקות, כמו אלה שקיימים בפירות וירקות לייצוא. פירות וירקות יהיו בפיקוח, ונקבע קריטריוני מינימום לפרי שיימכר בשוק המקומי. כך נהפוך לשוק הרבה יותר משוכלל וטוב לצרכן. פרי שלא עומד בסטנדרט סוג א' יהיה חייב בסיווג של סוג ב' כדי שהצרכן ידע עבור מה הוא משלם. פרי שלא יעמוד במינימום - פרי יבש, לא מיצי, בוסר או בשל מדי - ילך להשמדה ולא יגיע למדף. לא יקרה מצב שקנית קלמנטינה מתוקה וקיבלת קלמנטינה בטעם לימון".
תוך כמה זמן צפויה הצעת החוק להפוך לחוק?
"הדרך עוד רחוקה ואנחנו רק בתחילתו של התהליך. זה יקרה תוך שנתיים שלוש".
משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל משווקת ירקות ופירות טריים עם יותר בקרה ופחות הדברה. שופרסל מציגה תפיסה ייחודית עם סטנדרטים גבוהים במיוחד של פיקוח על כל שלבי הגידול של הפירות והירקות, בליווי בדיקות מעבדה מחמירות, על-ידי חברה חיצונית.
"איכות הפירות והירקות בשופרסל בכלל והקלמנטינות בפרט הינה ברמה הגבוהה ביותר. נקטרינות סופקו לסניפים בפעם האחרונה ב-18 באוקטובר בסניף הספציפי המדובר נמכרו נקטרינות בפעם אחרונה ב- 19 באוקטובר, משום שעונת הנקטרינות הסתיימה.
"בסניף הספציפי המדובר נמצאו מספר מצומצם של תפוחים עם קימחיות ואנו מטפלים בנושא ומודים לך על הפניית תשומת ליבנו.
"מדיניות החלפת המוצרים בשופרסל תקפה גם לגבי ירקות ופירות בהצגת חשבונית.
"שופרסל תמשיך להשקיע ללא לאות בבריאות מוצריה על מנת להעניק ללקוחות הרשת תוצרת איכותית בסטנדרטים הגבוהים ביותר".