שתף קטע נבחר
 

פיטורי 388 עובדים באל על ייכנסו היום לתוקף

200 מהעובדים הם מקרב צוותי האוויר - בעיקר דיילים, המשתכרים שכר גבוה יחסית - והשאר הם עובדי צוותי הקרקע במקצועות שאינם טכניים. חלק מן המפוטרים מועסקים בחברה כבר תשע שנים. בעבר קיבלו עובדים זמניים קביעות, אך בעקבות המשבר בחברה מעוניינים לצמצם בהוצאות

אם לא יימצא מוצא של הרגע האחרון, 388 עובדים זמניים יפוטרו היום מאל על עם כניסתם לתוקף של מכתבי הפיטורים שנשלחו אליהם לפני כחודש. 200 מהעובדים הם מקרב צוותי האוויר - בעיקר דיילים, המשתכרים שכר גבוה יחסית - והשאר הם עובדי צוותי הקרקע במקצועות שאינם טכניים.

 

 

חלק מהמפוטרים הועסקו בחברה יותר מחמש שנים וחלקם אף יותר מתשע שנים. עד כה הוארכה במרבית המקרים העסקת העובדים הארעיים פעם אחר פעם עד לקליטתם כעובדים קבועים, אך בעקבות המשבר הכלכלי סירבה הפעם ההנהלה להמשיך בכך בגלל רצונה לצמצם את מצבת העובדים.  

 

חוזה העבודה של המפוטרים פג ב־31 בדצמבר 2009 והוארך בחודשיים לאחר סיכום בין ועד העובדים להנהלה על ניסיון למצוא פתרון. למרות הפיטורים הצפויים, החברה עתידה ככל הנראה לגייס עובדים בחודשים הקרובים כחלק מההיערכות לחודשי הקיץ. במאי 2009, למשל, הודיעה אל על על גיוס כ־100 דיילי אוויר "כהיערכות לקראת הקיץ".  

 

יו"ר ועד העובדים בחברה, יוסי לוי, אמר ל"כלכליסט" כי הוועד בראשותו הציע להנהלה פתרונות שימנעו את הפיטורים: "אפשרות אחת היא להאריך את תקופת הארעיות לכל אחד מהעובדים עד לשבע שנים, ולקלוט עובדים בעלי ותק של שבע שנים ומעלה כעובדים קבועים על פי הציונים שהם מקבלים מהמנהלים שלהם בגיליונות ההערכה. אם מישהו הוא עובד לא טוב אז שילך הביתה, אבל עובד טוב בעל ותק של שבע או תשע שנים בחברה צריך לקבל קביעות".

 

לוי הוסיף כי הוא מוכן לקיים מו"מ עם ההנהלה להשארת העובדים ככל שיידרש. האפשרות להיאבק בפיטורים באמצעות עיצומים של העובדים הקבועים אינה קיימת בגלל ההסכם הקיבוצי.

 

אל על סיימה את הרבעון השלישי של 2009 ברווח נקי של 12.3 מיליון דולר, לעומת רווח של 31 מיליון דולר ברבעון המקביל ב־2008. מדובר ברבעון החזק ביותר בחברות התעופה מכיוון שהוא כולל את חודשי הקיץ. למרות הרווח, החברה חתמה את המחצית הראשונה של 2009 בהפסד של 59.5 מיליון דולר. 

 

מאז נכנס אליעזר שקדי לתפקיד מנכ"ל אל על, הוא הזכיר שלל בעיות, בהן ההתנהלות מול הרגולציה, בריתות התעופה ומחירי הדלק, אולם הוא לא שם דגש רב על ההתנהלות מול העובדים.  

 

מאל על סירבו למסור תגובה לטענות והסתפקו במשפט "בכל מקרה אף פעם לא מתנהל משא ומתן בשבת". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גילטק
מטוס אל על מפונצר
צילום: גילטק
מומלצים