דמי הקישוריות עולים היום ב-4%
תעריפי דמי הקישוריות עולים ל-25.1 אגורות, בהתאם לעליית מדד המחירים ב-2009. השינוי בדמי הקישוריות אינו אמור, לכאורה, להשפיע על המחיר הסופי שמשלם הלקוח. דו"ח של חברת NERA הנבחן במשרד התקשורת עשוי להמליץ על קיצוץ של 40%-70% בדמי הקישוריות
תעריפי קישור הגומלין, המכונים גם "דמי קישוריות" בין המפעילים הסלולריים והמפעילים הנייחים, מתייקרים היום (ב'), ה-1 במרס, בכ-4% - כך נודע ל"כלכליסט".
- הצעת חוק: לא ימכרו סלולריים חסומים
עלייה של 215% בתלונות נגד חברות הסלולר
החזרים בסלולר: למי מגיע מה?
תעריף דמי הקישוריות שיידרש לשלם המתקשר מרשת קווית לרשת סלולרית, או מרשת סלולרית לרשת אחרת, עומד החל מהיום על 25.1 אגורות, לעומת 24.15 אגורות עד כה. תעריף דמי הקישוריות עבור העברת SMS מטלפון קווי לטלפון סלולרי ובין מנויים סלולריים ברשתות שונות עומד מהיום על 2.85 אגורות, לעומת 2.74 אגורות עד כה.
דמי הקישוריות הינם הסכום המשולם בידי ספקית תקשורת אחת לספקית אחרת עבור שינוע השיחה או ה-SMS ברשת, כאשר השיחה או ההודעה יוצאת ממנוי של רשת אחת ומגיעה למנוי של רשת אחרת.
תעריפי דמי הקישוריות, שנקבעו בעבר בידי משרד התקשורת, צמודים למדד ומתעדכנים פעם בשנה בחודש מרס. בעיתוי הנוכחי מתעדכנים המחירים בהתאם לעלייה במדד שנרשמה בשנת 2009.
בסוף חודש ינואר הוגשו למשרד התקשורת נתוני ביניים של חברת היעוץ NERA שישמשו את המשרד בקביעת תעריפי הקישוריות החדשים, באם אכן יתברר שהתעריפים הנוכחיים אינם מבטאים את העלות האמיתית של חברות הסלולר בהעברת השיחות וההודעות ברשתות.
כלולות במחיר הסופי
מזה שנים רבות חברות הסלולר מציינות בפני הלקוח את המחיר הסופי שהוא צפוי לשלם על דקת השיחה או ה-SMS, כאשר דמי הקישוריות כלולים במחיר זה, ולכן גם השינוי בדמי הקישוריות אינו אמור, לכאורה, להשפיע על המחיר הסופי שישלם הלקוח. עם זאת, חברות הסלולר נוהגות להעלות את תעריפיהן בסמוך למועד הורדת דמי הקישוריות על מנת למנוע מעצמן אובדן הכנסות.
בעיתוי הנוכחי, דמי הקישוריות עלו, ולא ירדו, כך שלכאורה לא נדרשו החברות לבצע עדכון תעריפים, אולם פרטנר
העלתה את תעריפי שירותיה בחודש דצמבר האחרון בשיעור ממוצע של 3%, ואילו פלאפון נקטה במהלך דומה במהלך חודש ינואר. על פי הסברי החברות, התעריפים הועלו בשיעור קטן משמעותית מהשחיקה הריאלית בתעריפי השירותים בפועל במהלך השנה האחרונה. סלקום לא הודיעה רשמית על העלאת תעריפים, אולם החברה עשויה לעשות כן בקרוב.
ב-2009 נכנס לתוקפו תיקון ברשיונן של חברות הסלולר המונע מהן מלשנות את מחירי שירותיהן ללקוחות המצויים בהתחייבות לתקופה מסויימת. כך, לכאורה, לא יכולות חברות הסלולר להימנע מלסבסד את שיעור העלאת דמי הקישוריות בקרב לקוחות אלו, שכן הן אינן מורשות להעלות את מחירי השירותים של המנויים הללו. ואולם, הרכבו של שוק הסלולר הישראלי, הנחלק בין שלוש החברות הגדולות בשיעורים דומים, מביא למצב שבו דמי הקישוריות מועברים מהחברות הסלולר הגדולות בעיקר בינן לבין עצמן, והחברה היחידה שבה מתקיים הפרש משמעותי בין דמי הקישוריות המשולמים לבין אלו המתקבלים הינה מירס, המחזיקה בנתח שוק של כ-5% בלבד.
יש לציין כי השינוי בדמי הקישוריות לעיל משפיע גם על שיחות בינלאומיות המתקיימות מהטלפונים הסלולריים, אך בחודש אוגוסט הקרוב ייכנס לתוקפו שינוי נוסף שיזם משרד התקשורת, במסגרתו יגבו חברות השיחות הבינלאומיות את התשלום עבור השיחות הללו המתבצעות מהסלולר ויעבירו לחברות הסלולר את דמי הקישוריות, לעומת תהליך הפוך המתבצע כיום. במשרד התקשורת מאמינים כי היפוך תהליך החיוב יוביל להוזלה ניכרת של תעריפי השיחות לחו"ל מהסלולר.
דמי קישוריות לשיחות נייח/סלולר-סלולר
מרס 2006 - 29.69 אגורות
מרס 2007 - 26.59 אגורות
מרס 2008 - 23.27 אגורות
מרס 2009 - 24.15 אגורות
מרס 2010 - 25.10 אגורות
דמי קישוריות להודעת SMS נייח/סלולר-סלולר
מרס 2006 - 2.56 אגורות
מרס 2007 - 2.56 אגורות
מרס 2008 - 2.64 אגורות
מרס 2009 - 2.74 אגורות
מרס 2010 - 2.85 אגורות