"הפרסומת הזאת מרגיזה אותי"
האם גם אתם צפיתם בפרסומות נגד העסקת עובדים זרים באופן לא חוקי והתעצבנתם, או שמחתם? ויש עוד פרסומות שעלו לאחרונה ומכות גלים: פרסומת המציגה את חיילי צה"ל פצועים ומובסים, פרסומת שמדברת על מכירת כליה בתמורה למשקפי שמש, פרסומת לסטארקיסט שמציגה ילד חצוף וכמובן - הפרסומות של גולדסטאר, הבירה שנשים מבקשות להחרים
כן, הפרסומת הזאת, כמו פרסומות אחרות שנציג כאן, מייצרת אופוזיציה גדולה, גם אצלי, אני מודה. רבים חושבים שהיא גזענית, למרות שכשאותם רבים אומרים: "זו עבודה שישראלים לא יסכימו לעשות", הם בעצם אומרים: "לכן, זו עבודה שמתאימה רק לזרים", ואז הם בעצמם יוצאים קצת גזענים, לא?
במשאל רחוב שנערך עליה - הדעות היו חלוקות. בפייסבוק: הרוחות משתלחות לצד זה, ולצד השני. "ביקרתי במקומות מהם באים העובדים האלה", אמרה הפעילה בעצב, "אין להם ברירה אחרת. גם ברומא היו עובדים זרים", רק שלדעתי, רומא היתה חברת עבדים. ומי שכל כך רוצה לסייע - שלא יתייחס לזרים כאל משרתים - שישלם להם שכר של ישראלי ויעבידם 7 שעות ביום בלבד. או אז נראה מי באמת רוצה לעזור לעובדים זרים. המראיין בתוכנית האקטואליה שאל: "איזה ישראלי יסכים לעבוד 24 שעות ביממה בסיעוד"? אבל השאלה האמיתית היא: למה מאפשרים כאן בכלל להעביד עובד, ישראלי או זר, 24 שעות ביממה?
מנגד, גם האוצר לא יוצא צדיק בקמפיין. עובדים זרים מגיעים לארץ באישור וכחוק. אם אינכם רוצים פה עובדים לא חוקיים, ואם אתם אכן רוצים שישראלים יאיישו את הפוזיציות האלה - הפסיקו בכלל להביא לכאן עובדים זרים. לא מפסיקים? אל תשתמשו בנו כתירוץ לאי העסקת עובדים לא חוקיים. ישראלים כן יעבדו בשטיפת כלים, ובסיעוד ובחקלאות - אבל רק אם ישלמו להם שכר הוגן. לא כלכלי למעסיקים לשלם לישראלי? אז צאו מהביזנס הזה. אבל אל תנצלו מצוקת עניים.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הקמפיין פונה למעסיקים, ואינו מתייחס ישירות לעובדים. השתמשנו בשחקנים כי אסור להציג אנשים אמיתיים בפרסומת. ההעסקה הלא חוקית מורידה את השכר ומעלה את מספר המובטלים בשכבות החלשות, שלא מסתובבות בפייסבוק. שלמו שכר הוגן וישראלים יבואו לעבוד. לעובדים באופן לא חוקי אין ביטוח לאומי, וגם אם מחר הם לא היו מועסקים פה שעות ארוכות בשכר רעב, בתי הקפה בת"א לא היו נסגרים".
חולי כליות נגד הפרסומת של אירוקה
בסופו של דבר, הפרסומת המסעירה ההיא טובה משום שהיא מעוררת דיון ציבורי, גם אם ברובו עקר ומפספס פואנטה. פרסומת אחרת, של אירוקה, מנגנת על הרבה פחות עצבים, משום שהיא פוגעת לכאורה ברגשותיו של מגזר לא סקסי: חולי ומושתלי כליה.משה, שעובד עם חולים כאלה, כועס מאוד על הפרסומת, בה נתקל כשהקשיב לשידורי רדיו ללא הפסקה (103FM). "זו פרסומת פוגענית", הוא טוען. "הקריינית מספרת על רצונה לקנות משקפי שמש יקרות ואומרת: 'אולי אמכור את הכליה שלי כדי שיהיה לי כסף לקנות משקפיים, בשביל מה אני צריכה שתי כליות?'.
"ב-2008 חוקקה הכנסת את חוק השתלות איברים והוא מגדיר סחר באיברים, שידול לכך או תיווך - כעבירה פלילית שהעונש עליה יכול להגיע למאסר בפועל. האם הייתם משדרים פרסומת ובה נהג צעיר משתעשע ברעיון 'אולי היום אעשה תאונת פגע וברח'? פרסומת זו, המשלבת בתוכה שיחה על נושא שהוא בבסיסו לא חוקי, לא מוסרי ופלילי - אסור שתשודר ברדיו".
דבורה שרר, דוברת המרכז הלאומי להשתלות מסרה ל-ynet כי התקבצו אצלה תלונות רבות על התשדיר: "לפעמים פרובוקציה זה אינטרס כדי ליצור דיבור, אולם זו מפספסת את המטרה. כדוברת אירוקה לא הייתי נותנת אישור לפרסומת, אלא הנחה של 40% לכל מי שיש לו כרטיס אדי. כך הייתי מעלה את אחוז המכירות".
מאירוקה נמסר בתגובה: "תשדיר הרדיו המדובר משתמש בהומור ובקריצה כדי להעביר את מסר המהפיכה הצרכנית שאירוקה מביאה אל ציבור הלקוחות המעוניין במשקפי שמש אופטיות. הביטוי 'למכור כליה' הינו מטבע לשון ברחוב הישראלי, ז'רגון השגור בחיי היומיום, המתאר מוצרים יקרים שעל מנת לרכשם יש 'למכור כליה'. המבצע החדש של רשת אירוקה אינו מצריך 'למכור' כליה על מנת להשיג עדשות שמש - ראייה והן מוענקות חינם לצרכן.
"כמובן שאין ולא היתה כל כוונה לפגוע ברגשותיו של אף אדם, אלא לתאר בצורה מחוייכת את תחושותיו של צרכן שנכנס לחנות אופטיקה, בוחר משקפי שמש ואז מוצא עצמו מוסיף עוד אלפי שקלים כדי להתקין בהן עדשות שמש ראייה".
ברשות השנייה מסרו בתגובה: "לנוכח תלונות שהתקבלו החלטנו לשקול מחדש את המשך שידורו של התשדיר במתכונתו הנוכחית יחד עם תחנות הרדיו האזורי".
"חיילי צה"ל פצועים ומובסים בפרסומת של גיתם"
בפרסומת הבאה, אין לכוכביה צורך במכירת כלייתם, כי במסגרתה היא במילא תצא מגופם בדרך זו או אחרת. כאן נראים "חיילים", כשהם פצועים עד זוב איברים. זוהי פרסומת עשויה היטב, לתחרות של משרדי פרסום שמטרה ראויה בצידה: רק מי שתורם דם יכול להירשם. "החיילים" הם למעשה מנהלי קריאייטיב בכירים, שבאופן די ברור מפסידים בקרב בבית שכתובות מרוססת בערבית זועמות על כתליו.
"נתקלתי בפרסומת של גיתם שרצה באתרים ובבאנרים ברשת", אמרה לנו מתלוננת. "שמראה את חיילי צה"ל נפצעים בצורות מחרידות ומובסים על-ידי פלסטינים. ברור לי שזה דימוי, אבל זה דימוי מופסד ועלוב. הפרסומת פוגעת בי ובכל החברים שלי ששירתו בקרבי והקריבו שנים מחייהם עבור המדינה ועדיין מקריבים בשירות המילואים".
גולש אחר אמר: "מדובר בשימוש ציני בפצועי צה"ל. מי שנפצע ונותר נכה, מי שראה את חבריו למילואים מאבדים חיים, מי שנפשו נפצעה - חושב שהפרסומת מעידה על חולי רב. אנחנו לא חיים באמריקה שם החיילים הם מיעוט ורוב האנשים לא מכירים בכלל חייל. כאן הם בכל בית, אה סליחה, בכל בית שאינו תל אביבי. איך הם מעזים להשתמש בצבא שלנו ככה. בטראומה שלנו ככה".
מגיתם נמסר בתגובה: "מעולם לא הייתה כוונה לפגוע ברגשות כלשהם, ואם נגרמה פגיעה כלשהי אנחנו מצרים על כך".
קבוצת פייסבוק נגד גולדסטאר: שתו בירות אחרות
ומצבא לבירה, כי שניהם הם עסק של גברים. או שלא? קמפיין הטלוויזיה של גולדסטאר, חילץ במהלך שנות שידורו תגובות "גבריות" למדי מלא מעט נשים, של מחאה ושתייה מרובה של בירה - שאינה גולדסטאר. גם בימים האלה, ימי שידור הפרסומת החדשה בסדרה, הן קוראות בקבוצת פייסבוק (אחת מיני כמה) שחברים בה כ-918 מתנגדים: "תגידי תודה שאת אישה ותשתי משהו. אחר". במסגרת הקבוצה, נשים אף מצטלמות כשהן גומעות בירות שהמשותף לכולן הוא אי-גולדסטאריותן.
"אני בדרך כלל לא מתעצבנת מפרסומות או משוביניזם", מספרת חברה בקבוצה, "אבל הפרסומות לגולדסטאר מציקות לי כי אני צרכנית כבדה של המוצר. לא כל הפרסומות שוביניסטיות, אבל חלקן כן. הפרסומת החדשה, עם אצניות שמדברות ביניהן בידיים כל מיני דיבורי נשים טיפשיים, וגברים מזלזלים בהן מזעזעת. היא לא רק מגחיכה נשים אלא גם מראה גברים בזים לנשים.
"אותי בעיקר מעצבן שברור שהגישה השיווקית פונה רק לגברים ונראה שהם מוותרים עלי כלקוחה. לא מעבירים לי פה תחושה של הומור עצמי, כמו שמעבירים לבנים, כי מגדירים את הבירה כגברית לחלוטין. אני מרגישה שעדיף שאקנה טובורג אם לא רוצים אותי, או שאולי אזמין איזה 'סקס על החוף' כמו בחורה טובה. טוב, אני מדברת איתך בזמן הנהיגה, שלא אעשה תאונה ואנציח עוד סטריאוטיפ.."
מטמפו נמסר בתגובה: "קהל בירה גולדסטאר הוא בעיקר גברי ומתפרש על פני כל הדורות. הסיסמא 'תשתחרר גבר' מדגישה את הערכים המובילים של הבירה - הנאה, מובילות וגבריות. היא פונה לקהל הצעיר הבלייני וקוראת לו ליהנות ולהשתחרר. אין בפרסומת שום רצון לפגוע ברוח הנשית, היא פרסומת הומוריסטית הנשענת על ההומור והסאטירה, והיא פונה לקהל היעד הספציפי שלה - הגברים. מאז עליית הפרסומת לאוויר לראשונה לפני יותר מ-5 שנים היא עולה מדי שנה באותו הפורמט. הפרסומת זכתה בפרסים יוקרתיים בתחום כגון פרס קקטוס הזהב".
סטארקיסט מעודדת השפלת אימהות?
גם הפרסומת התמימה לכאורה לטונה סטארקיסט מכעיסה, לפחות צופה אחת, אישה ואם בישראל, שמוחה נגדה בשם האימהות. "אני רוצה להתלונן על זה שבפרסומת, האם שואלת את האב האם היא משעממת, והבן שלה עונה שהיא 'מעצבנת'", אומרת הצופה.
"אני כולי זועקת ונזעמת על כך שהפירסומת נותנת לילד הקטן הזה כוח להשחית. שלחתי מייל לחברת הפירסום אליקים הרמן ונהרדעא. להעביר את הכוח והשליטה לילדים במקום להורים זה אולי מצחיק ומשעשע, אבל לאורך זמן, ובעתיד הלא כל כך רחוק, המציאות תיתן לנו כזאת סטירת לחי והמחיר על כל הדברים הקטנים שקורים עכשיו יהיה גבוה מאוד. אותו ילד שמופיע בפרסומת וחבריו בני גילו, ינהלו את המדינה בעוד שני עשורים. אני מאוד מאוכזבת ומודיעה כי אפעל למען חרם צרכני עד כמה שאוכל: לא ארכוש את מוצרי סטארקיסט כל עוד תשודר הפרסומת, ואפנה לכל חברי ומכרי ואבקש מהם להצטרף לחרם על המוצר בגלל הפרסומות הלא חינוכיות שלכם".
דני אלייקים לא מבין על מה הכעס. "כל הפרסומות לטונה סטארקיסט מבוססות על הומור קליל. הן מתארות מצבים שמוכרים לכולנו, והן נבחרות פעם אחר פעם לזכורות ולאהובות ביותר. אם יש אדם אחד שהוא נטול הומור זה לא אומר שהן פוגעות ברגשות האחרים".