100 אלף שקל קנס לחברה על אי ביטול עסקה
טכנאי חברת דיפנס שירות ותיקון מוצרי חשמל בע"מ מקריית אתא מכרו לצרכנים שהזמינו אותם מוצרים על הדרך, והחברה סירבה לבטל את העסקאות. בית משפט השלום בחיפה הרשיע את על הטעיית הצרכן ואי ביטול עסקה, משום שעסקה המתרחשת במהלך מתן שירות נחשבת לעסקה ברוכלות
חברת דיפנס נקנסה ב-100,000 שקל ומנכ"ל החברה נקנס ב-1,000 שקל, במאסר על תנאי והתחייבות בסך 10,000שקל ל-3 שנים בגין עבירות על חוק הגנת הצרכן. השופט זיאד פלאח, הרשיע בבית משפט השלום בחיפה את דיפנס שירות ותיקון מוצרי חשמל בע"מ מקריית אתא ואת מנהלה רומי מוזס, בהטעיית צרכנים, בשני מקרים של אי ביטול עסקה ברוכלות ובעבירה של הפרעה לחוקר מוסמך במילוי תפקידו, בכך שהמנכ"ל לא התייצב לחקירה. מפסק הדין עולה כי אפשר לבטל עסקה תוך 14 יום גם במסגרת מתן שירות שנקבע מראש, אם העסקה לא מתייחסת לשירות לשמו הוזמן נותן השירות.
מכתב האישום, שהגישה עו"ד רחל בורנשטיין תובעת משרד התמ"ת ממחוז חיפה והצפון, עולה כי שני צרכנים שונים פנו לחב' דיפנס לשם פתיחתם וחיבורם של כיריים גז חדשים, שנרכשו בבתי עסק שונים. טכנאי החברה שהגיעו לביתם מכרו להם על הדרך מוצרים נוספים; לאחד ביטוח אחזקה למכונת כביסה ב-1,200 שקל ולצרכן השני מכשיר "מגן ברקים" ב-240
שקל.
עסקאות כאלה, במסגרתן העוסק פונה מיוזמתו לצרכן בהצעה לרכישת מוצר או עשיית שירות, במקום מגוריו, מקום עבודתו או שירותו הצבאי של הצרכן, מוגדרות בחוק הגנת הצרכן כ"עסקאות ברוכלות", הניתנות לביטול לפי רצון הצרכן, תוך 14 ימים ממועד עשייתן. שני הצרכנים ביקשו לממש את זכותם לביטול העסקאות אולם נתקלו בסירוב מצד החברה ומנהלה.
מנכ"ל חברת דיפנס הודה בביהמ"ש בשמו ובשם החברה בעבירות שיוחסו להם בכתב האישום, אולם כיוון שטען שהוא שרוי במצב כלכלי קשה, הקנס שקיבל הוא עצמו לא היה גבוה מאוד.התובעת הראשית במשרד התמ"ת, עו"ד תמר פינקוס מבקשת להבהיר כי מותר לצרכנים לבטל עסקאות כאלה ולהזהיר את העוסקים למיניהם ונותני השירותים כי אין לנצל את הצרכנים לביצוע עסקאות אחרות במהלך מתן השירות, שכן אלו מהוות עסקה ברוכלות הניתנת לביטול.
סגנית שר התמ"ת והאחראית על הצרכנות אורית נוקד: "אני מברכת על פסיקת בית המשפט. הדבר מהווה הוכחה כי ישנה חשיבות רבה לכך שצרכנים אשר נתקלים בחברה המפרה ברגל גסה את חוק הגנת הצרכן יפנו אל משרד התמ"ת. אני קוראת לצרכנים נוספים לא להסס ולפנות אלינו בכל פעם שהם מרגישים כי נעשה להם עוול צרכני".