בשורת התקציב הדו שנתי: המסים יעלו
שר האוצר הציג את עיקרי התקציב הדו-שנתי. כדי לעמוד ביעד הגירעון, שיעמוד ב-2011 על כ-5.4 מיליארד שקל וב-2012 על 3.4 מיליארד שקל - תידרש הממשלה להעלות מסים עקיפים או לקצץ בתקציבים אחרים. שטייניץ: "אף שישראל מתמודדת עם המשבר בהצלחה יחסית, חייבים לשמור על מסגרת התקציב"
שר האוצר יובל שטייניץ הציג הבוקר (א') לממשלה את עיקרי התקציב הדו-שנתי לשנים 2011-12. התקציב יגדל בשנתיים הקרובות בכ-16 מיליארד שקל. גידול בשיעור של 2.7% ביחס לתקציב השוטף, עקב תיקון החוק לגבי חישוב הנוסחא של הגדלת מסגרת התקציב. השר אמר כי עיקרי המדיניות הכלכלית התמקדו בהעצמת ההשכלה הגבוהה, קידום התעשיות עתירות הידע, וכן בהשקעות בתשתיות ובשוק העבודה.
לדברי שטייניץ, "אנחנו נמצאים עדיין בסביבה של אי ודאות כלכלית בעקבות המשבר העולמי, שטרם חלף. למרות שישראל מתמודדת עם המשבר בהצלחה יחסית, חייבים להמשיך ולשמור על מסגרת התקציב. לפיכך התוספות המשמעותיות לתקציבי המשרדים חייבות לעמוד ביעד הגירעון שנקבע בחוק לתקציב הבא בשיעור של 3% ל-2011, ו-2% ב-2012, זאת כדי לתת למשק הישראלי כרית ביטחון במקרה שהמשבר יחריף".
המשמעות היא שהגירעון ב-2011 יעמוד על כ-5.4 מיליארד שקל, וב-2012 על 3.4 מיליארד שקל, בהתאם למתווה הפחתת הגירעון עליהם החליטה בתקציב הדו-שנתי הראשון. כדי לעמוד ביעד הגירעון הזה תידרש הממשלה להעלות מסים עקיפים או לקצץ בתקציבים אחרים, הכל לפי החלטת הממשלה לגבי סדרי העדיפויות של התקציב.
הממשלה עומדת בינתיים על המשך מתווה הורדת המסים הישירים (מס הכנסה ומס החברות). עם זאת, במסגרת ההתאמות הנדרשות כדי לעמוד ביעד הגירעון, תאלץ הממשלה לשקול גם האטה או ביטול חלק מההפחתות המתוכננות.
השר הוסיף, כי ישראל יכולה להרשות לעצמה להגדיל את התקציב באופן מבוקר, לעומת הקיצוצים בתקציבים שנעשים ברחבי העולם לצד הורדות שכר והעלאת מסים, "אולם ברור שלא נוכל להיענות לכל הדרישות של המשרדים וניאלץ לפעול לפי סדר עדיפויות", אמר שטייניץ.
עוד הדגיש השר, כי במטרה לממש את הפוטנציאל של המשק להגיע לשיעורי צמיחה גבוהים לאורך זמן, יש לפתח את מנועי הצמיחה שבהם יש למשק יתרון יחסי, ובראש ובראשונה לקדם את תעשיות ההיי-טק.
צמצום הביורוקרטיה
במקביל, שטייניץ הודיע כי הממשלה תפעל לצמצום הביורוקרטיה, שחוסמת כיום באופן משמעותי את מימוש פוטנציאל הצמיחה. המטרה היא להקל על היזמים לפתוח ולפתח עסקים בישראל, גם בשינוי חוק עידוד השקעות הון, כך שיקבלו הטבות במסים בנוסף לתוואי הורדת מס הכנסה ומס החברות. בנוסף, הממשלה תפעל להרחיב את מעגל העבודה, בעיקר לנשים וגברים מהמגזרים הערבי והחרדי, ותתן עדיפות למערכת החינוך.
השר פירט את מרכיבי התקציב הדו-שנתי לפיהם התוספת הריאלית בתקציב 2011 תעמוד על 8.7 מיליארד שקל וב-2012 על כ-7 מיליארד שקל. אתגרי המדיניות הכלכלית בשנתיים הקרובות כפי שהציג שר האוצר, הם שמירת יציבות המערכת הכלכלית מפני זעזועים חיצוניים ופנימיים, עלייה בתוצר לנפש תוך שיפור המיקום היחסי שבו נמצאת ישראל בהשוואה למקומות אחרים, וחיזוק השכבות החלשות תוך צמצום הפערים החברתיים.
לדברי השר, העמקת היתרונות היחסיים בתחום פיתוח ההון האנושי בתעשיות המתוחכמות תתבטא ברפורמה בהשכלה הגבוהה, הגברת היתרון היחסי לענפי הייצוא ומתן עדיפות לפיתוח התעשייה בפריפריה.
הרחבת מעגל התעסוקה תתבטא בתכנית ארצית להשבת מובטלים כרוניים במתכונת תכנית ויסקונסין שבוטלה, צמצום מספר העובדים הזרים וצמצום תופעת ההסתננות, כל זאת במקביל להסרת חסמים של יציאת גברים חרדים לעבודה ושיפור הכלים לעידוד תעסוקת נשים ערביות.
בקידום מנועי הצמיחה הפנימיים מתכננת הממשלה רפורמות מבניות בתחומי האנרגיה, הנמלים, התקשורת והתעשיות הביטחוניות, במטרה להוציא לשוק תעשיות שכיום בידי מערכת הביטחון. בנוסף מתוכננות רפורמות גם בנושא הקרקעות, הנדל"ן והתחבורה.
פישר: עדיף להקפיא את הורדת המסים
נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, במעמד היועץ הכלכלי של הממשלה, הציע להקפיא את הורדת המסים הישירים בשנתיים הקרובות, כדי לשמור על יעד הגירעון. לדעתו, יש לכך שותפים בצמרת האוצר. בדיון שהחל בממשלה תמך גם השר אבישי ברוורמן, שהדגיש את הצורך לקצץ בתוספת המובטחת לתקציב הביטחון, כדי לשמור על "הביטחון הלאומי", שנובע מהחוסן החברתי של ישראל.
ברוורמן ציין כי תקציב הביטחון גדל ב-2-3 השנים האחרונות ב-10%, יותר מכפל הגידול בתקציבי המשרדים האחרים. "הקיצוץ לא יהיה בהכנות למלחמה עתידית אלא בבזבוזי העבר", אמר וחיזק את דרישתו בכך שההוצאה הממשלתית תגדל למעשה בכ-4 מיליארד שקל מעבר לתוספת ההוצאה כתוצאה מהחוק החדש. זאת כתוצאה מהתחייבויות קודמות של הממשלה בעיקר לביטחון ולפיתוח מערכת החינוך.
הוא אמר לראש הממשלה שגם קודמיו, בן-גוריון ורבין, בלמו גידול בתקציב הביטחון כדי לממן יעדים חברתיים, וזה צריך להיות הכיוון שלו בקביעת סדרי העדיפויות של התקציב. נתניהו השיב לו: "נראה אותך מתעמת בקטע הזה עם שר הביטחון בשבוע הבא".
אהוד ברק נעדר מהדיון בנושא התקציב. בשבוע הבא יתחיל בממשלה הוויכוח היכן ובכמה לקצץ. נתניהו, בשלב זה, לא תומך בהקפאת מתווה הפחתת המסים.