למה ברכבת ישראל מחלקים סיגריות להתנסות?
בתחנת בנימינה חילקו לכאורה סיגריות חינם ליד הקופה, כאקט של קידום מכירות מטעם חברה מסחרית. האם ראוי לחלק מוצר שנוי במחלוקת בשטח של חברה שבבעלות המדינה? רכבת ישראל: "אין כל מניעה חוקית לקדם מכירות מוצרי טבק"
נוסע שעבר בתחנת בנימינה אתמול (ב') הבחין בפעילות לא שגרתית בשטח התחנה: חלוקת סיגריות לעוברים והשבים, לשם התנסות. האם ראוי לחלק לכאורה סיגריות כך? והאם ראוי שבשטח רכבת ישראל יחלקו סיגריות לשם קידום מכירות? אזור התחנות לא נקי מפרסומות מסחריות, אולם אין ספק כי יש הבדל בין פרסום מוצר, לחלוקה חינמית לכאורה, של פריט שנוי במחלוקת וממכר כסיגריה.
"אני לא מבין כיצד רכבת ישראל מאפשרת לחברות סיגריות לקיים פעילויות קידום מכירות בתוך שטח הרכבת, ממש מטר מהקופה", התלונן הנוסע ל-ynet. "כשעברתי בתחנה ראיתי במו עיני איך נציגי מכירות ניסו לשכנע נוסעים להתנסות בחבילות סיגריות חדשות של חברת Pall Mall. קצת הזוי שחברה בבעלות המדינה מאפשרת לקדם מוצרים כאלה".
בעוד שהחברה עצמה נוקטת במדיניות מניעת עישון בתוך קרונות רכבותיה, בתחומי התחנה אפשר ומותר לעשן. ועם זאת, לא ברור האם חלוקת הסיגריות אכן היתה ללא תמורה לחלוטין, משום שאם כך, יתכן שלכאורה אינה עומדת בגדרי חוק הגבלת הפרסומות והשיווק של מוצרי טבק, שאוסר על פרסים, מתנות או זכות להשתתפות בהגרלות בתחום זה, וכן אוסר על הפצת מוצרי טבק ללא תמורה.
זכיינית הפרסום בתחנות הרכבת היא חברת אדריה, בבעלות חברת שילוט החוצות אדרי מדיה וחברת השילוט הדיה. הזכיינית הזאת, לפי דוברות רכבת ישראל, גם אחראית לפעילויות של קידום מכירות בשטחי התחנות. החברה מחויבת להעביר לרכבת תמלוגים שנתיים מרווחי הפרסום, בהיקף של כמה מיליוני שקלים.
מרכבת ישראל מסרו בתגובה: "ראשית, יש לציין כי כל פעילויות הקד"מ ברכבת ישראל מבוצעות דרך זכיין - אדריה.
שנית, במדינת ישראל אין כל מניעה חוקית מלקיים קידום מכירות של מוצרי טבק, ככל מוצר חוקי אחר. באותה הדרך מופיעות גם מודעות פרסום בעיתונים היומיים".