שתף קטע נבחר

חברות הגז מתעלמות מחוק הטכנאים: רק לתיקונים

פרצה בחוק הטכנאים: למה צרכנים שמחכים בבית לאספקת גז או לבדיקה תקופתית לא זכאים לפיצוי על איחורים?

חוק הטכנאים, שנכנס לתוקף לפני כשנתיים, נועד להגן על הצרכנים שמחכים במשך שעות לטכנאי. צרכנים אלה רשאים לדרוש פיצוי בסך 300 שקל על איחור של טכנאי ביותר משעתיים, או 600 שקל על איחור של יותר מ-3 שעות.

 

 

אלא שלא כולם נהנים מיתרונות החוק. מתברר שחברות הגז מתחמקות מיישום החוק בטענה שהוא כולל רק מקרים של תיקון תקלות. החברות מתעלמות מכך שהלקוח נאלץ לחכות בבית לבדיקת מערכת הגז (המחויבת על פי חוק), חיבור לגז ואפילו אספקת בלונים.

 

המועצה הישראלית לצרכנות החליטה לטפל בנושא, לאחר שקיבלה פניות רבות מצרכנים על זמני המתנה גבוהים במיוחד, לעתים אפילו ימים, לבואם של טכנאי הגז. המועצה פנתה לסגנית שר התמ"ת, אורית נוקד, בדרישה להחיל את החוק גם על טכנאי הגז.

 

"יש טכנאים שמודיעים על בואם אך לא מגיעים בכלל, ואין אפשרות לתבוע את החברה", כתב עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, לנוקד. "צרכני הגז שבויים למעשה בידי החברות". 

 

עו"ד סלעית קולר מהמועצה לצרכנות מספרת שבחודשי החורף הגיעו למועצה תלונות מתושבים דתיים המתגוררים בירושלים. "מערכת החימום שלהם פועלת על גז, והם נאלצו לעבור סוף שבוע קר במיוחד בשל תקלה באספקת הגז. במקרים אחרים נאלצו צרכנים להמתין למעלה מ-4 שעות לבוא טכנאי לצורך ביצוע בדיקה תקופתית - רק כדי לגלות שהטכנאי לא יגיע אליהם באותו יום. צרכן אחר נדרש להמתין בביתו בין השעות 8:00 ל-12:00 ביום שישי, ואולם זכה לביקור טכנאי רק בשעה 15:30. צרכנים אלה ורבים אחרים לא יכלו לממש את זכויותיהם הצרכניות".

 

HOT שילמה פיצוי

הבעיה קיימת לא רק בחברות הגז. באחרונה חויבה חברת הכבלים HOT לשלם ללקוח שלה 1,500 שקל כפיצוי על אי הגעת טכנאי בזמן. זאת למרות שהחברה טענה שאינה מחויבת בפיצוי משום שבחוק הטכנאים מדובר על "טכנאי", ואילו היא שלחה מי שמוגדר על ידה כ"מתקין".

 

"הזמנתי טכנאי של HOT כדי להתקין בביתי שקע טלפוני לחיבור פקס", מספר אורי אלוני מתל-אביב. "HOT התחייבה שהעובד שלה יגיע בין 13:00 ל-15:00, אבל הטכנאי לא הגיע בכלל באותו יום". בהסתמך על חוק הטכנאים תבע אלוני את החברה ודרש 3,000 שקל כפיצוי על ההמתנה ועל עוגמת הנפש שנגרמה לו.

 

בהליך פשרה וגישור שנערך ביום המשפט, טענה נציגת החברה כי לתובע לא מגיע פיצוי, שכן המקרה שלו אינו מכוסה על ידי חוק הטכנאים. הסיבה: עובד החברה הוא מתקין ולא טכנאי. הצדדים הגיעו לפשרה, לפיה HOT תשלם לאלוני 1,500 שקל, כזיכוי בחיובים עתידיים. ההסכם קיבל תוקף של פסק דין ממיכל ברק-נבו, שופטת בית המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב.

 

"לפסק דין זה יש חשיבות רבה לאור הניסיון של HOT להתחמק על ידי שינוי הגדרה באופן סמנטי", אומר אלוני. HOT, מצידה, מתעקשת שהחוק לא כולל מתקיני ציוד, וכי הפשרה נעשתה כדי לחסוך את המשפט. חבל, שכן אילו היה מתקיים משפט, אולי היה השופט פוסק אם העובד הוא טכנאי או "רק" מתקין.

 

ומה אומרים במשרד התמ"ת? בתגובה לפניית "ממון" אומרת אורית נוקד כי בידי שר התמ"ת הסמכות להחיל את הוראות החוק על חברות נוספות, ולפיכך תפעל בנושא טכנאי הגז והתקשורת.

 

נוקד: "לא ייתכן שהחוק יחול על כלל החברות במשק המספקות שירות לצרכנים, פרט לחברות הגז. אספקה שוטפת של גז היא אחד המצרכים החשובים ביותר. חשוב שהחברות יבינו כי הם יהיו חשופים לתביעות במידה שיאחרו. כמו כן תיבדק האפשרות לתיקון נוסף בחוק הטכנאים, כדי שיכלול גם מתקיני שירות כמו טלפון וטלוויזיה".

 

הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צרכנים מחכים לעיתים ימים שלמים
צילום: נמרוד גליקמן
מומלצים