שתף קטע נבחר

כך תשפיע הפחתת דמי הקישוריות על השוק

הדלפת המתווה החדש להפחתת דמי הקישוריות בלבלה את שוק התקשורת, ומאיימת להוזיל את תעריפי הסלולר בשליש, לגנוז את איום ה־Callback ולצמצם את מספר המפעילים הווירטואליים. ניתוח "כלכליסט" מגלה מדוע ההחלטה הסופית תוסיף ותידחה, וכיצד היא ממלכדת את שר התקשורת

בלון הניסוי שהפריח משרד התקשורת בשבוע שעבר, עת הדליף את העובדה כי דמי הקישוריות צפויים לרדת ל־5 אגורות בתוך שלוש שנים, עורר שוב את שוק הסלולר המקומי. כדי להבין את המשמעות של תעריף שכזה על פתיחת השוק לתחרות, תעריפי השיחות וההשפעה הסופית על הצרכן, מציג "כלכליסט" שאלות ותשובות בנושא.

 

מתי צפויה החלטת השר?

 

ככל הנראה, לא בשבועיים הקרובים - וייתכן שזו אף תידחה לאחר תקופת החגים. בשבוע הקרוב צפוי להגיע למשרד התקשורת דו"ח חברת הייעוץ NERA, המציג את המלצותיה המעודכנות של החברה, וכולל בתוכו את ההמלצה על הפחתת דמי הקישוריות. לאחר קבלתו ידרשו עובדי המשרד לבחון את המסקנות ואת השלכותיהן, לבדוק אם ההמלצות המספריות שבדו"ח מאפשרות להם ליישם את מדיניות הגברת התחרות בשוק, ולהציג את המלצתם לשר כחלון.

 

גם לאחר אישור השר נדרשות הצגת טיוטה מעודכנת של תקנות הבזק המכילות את המספרים המעודכנים, והכנת מכתב המודיע לחברות הסלולר על המהלך - ואולי חשוב מכל: הכנת מסמך העונה בפירוט על הטענות שהעלו החברות במהלך השימוע.

 

בהתחשב בזכותם של בכירי המשרד ליהנות מחופשה קצרה בקיץ הלוהט לאחר שנה אינטנסיבית ביותר, וכמות העבודה הנדרשת, אל יופתע הציבור אם העניין יתמשך כמה שבועות.

 

האם הנתונים שתעביר NERA ישמשו במישרין לקביעת דמי הקישוריות?

 

לא בדיוק. אף שהנתונים המלאים אינם עדיין בידיו, כחלון צפוי למצוא עצמו בין הפטיש לסדן בבואו לקבוע את דמי הקישוריות: מחד, שאיפתו היא כי דמי הקישוריות יהיו נמוכים דיים כדי שהמפעילים הווירטואליים יגיעו לתחשיב הוצאות שיהפוך את הכניסה לשוק הסלולר לאטרקטיבית עבורם, כך שמספר החברות הפועלות בתחום יגדל. מנגד, סכום זה אינו יכול להיות מתחת לעלות של העברת שיחה ברשתות סלולר, שהרי לא ייתכן כי הרגולטור ידרוש מחברות הסלולר לספק שירות במחיר הפסד.

 

מה צפוי השר להחליט?

 

כאמור, דו"ח NERA המעודכן טרם הגיע למשרד, אך נתון אחד מתוכו הגיע והודלף כבלון ניסוי: תעריף דמי הקישוריות ב־2013 צפוי להיות 5 אגורות ללא מע"מ - פי שניים מהתעריף שעליו הצהיר השר בעת שפרסם את הודעתו המקורית, במאי.

 

אם תעריף ההפחתה הראשונית נקבע באותו יחס, הרי שהוא יעמוד על לפחות 8.3 אגורות לדקה. עם זאת, השיפור המתמשך בטכנולוגיה וקצב ההתייעלות של החברות עצמן צפויים ליצור קצב הפחתה משתנה, שלא יהיה זהה לכל אורך השנים. מכאן ניתן להניח כי בהפחתה הראשונה ייקבע המחיר על 9–11 אגורות - כל זאת, כמובן, בהנחה שתעריף זה אינו מתחת לעלות בפועל של חברות הסלולר, כפי שמצאה חברת NERA.

 

כדי למנוע מחברות הסלולר לטעון כי לא ניתן בידן זמן מספק להיערך, ייתכן שההפחתה הראשונה תבוצע רק ב־1 בינואר 2011, אולם לא מן הנמנע כי ההפחתות הבאות לא יבוצעו בהפרש של שנה אלא במועדים קצרים יותר. תארוך זה של ההפחתות אמור לתמוך ביכולתם של המפעילים הווירטואליים להיכנס לשוק כבר בשנה הבאה.

 

האם במחיר שכזה ייכנסו מפעילים וירטואליים לשוק?

 

התשובה תלויה בעיקר בשיקולים הפרטניים של כל מפעיל שכזה, כלומר בסוג הלקוחות המבוקש, בגב הפיננסי של המפעיל ובפעילויותיו האחרות.

 

חלק מהמפעילים מתייחסים לשוק הסלולר כמשני לתחום פעילותם המקורי (כאלה, למשל, הן איתוראן, המשביר לצרכן והום סנטר), ולפיכך עלולים להחליט כי במצב שכזה הם אינם רואים טעם בכניסה לשוק. אחרים, שתכננו לפנות ללקוחות הפרי־פייד (כדוגמת דואר ישראל), ימצאו שהפער בין המחירים שמשלמים הלקוחות כיום לבין אלו שניתן יהיה לגבות גם לאור דמי הקישוריות החדשים עדיין יאפשר כניסה לשוק.

 

מפעילי תקשורת "טהורים", כדוגמת פרי טלקום, T2T וגלי פון, יבחנו אם יש ביכולתם להשיג יעילות טכנולוגית גבוהה יותר כדי להפחית את ההוצאות הנלוות (שיווק, מכירות, תמיכה וכו') ליצירת רווח, וייאלצו לפעול בטווח מצומצם בהרבה מזה שהעריכו בעת פרסום הודעת השר לגבי דמי הקישוריות במאי. גם אם יתברר כי הם אינם יכולים לפעול במודל שכזה, הם יכולים להמשיך ולהציע שירותי שיחות על גבי האינטרנט בתעריפים אטרקטיביים, כפי שיוסבר בהמשך.

 

האם במחיר כזה תוכל מירס להציב תחרות אמיתית?

 

היחס למירס נדרש להיות שונה במקצת לעומת המפעילים הווירטואליים: מחד, תעריף דמי הקישוריות רלבנטי גם לה, כיוון שכל עוד תמהיל לקוחותיה הוא עסקי ברובו, וכמות לקוחותיה היא הקטנה מבין כל החברות, הוצאות דמי הקישוריות שלה גבוהות יחסית לאלה של החברות האחרות. מצד שני, מירס מתכננת להקים רשת סלולרית מתקדמת, כך שבניגוד למפעילים הווירטואליים היא לא תידרש לשלם, בעת שהרשת שלה תהיה פעילה, סכום נוסף לחברות הסלולר עבור השימוש ברשת שלהן.

 

עם זאת, בשנים הבאות מירס תידרש בכל זאת להסתמך על רשתות החברות המתחרות, כיוון שהרשת שתקים לא תכסה באופן מיידי את כל תחומי ישראל; לפיכך היא תידרש חלקית לשלם לחברות הסלולר סכום נוסף עבור העברת השיחות של לקוחותיה באזורים שבהם אין לה אנטנות משלה.

 

מירס ניצבת בפני שורת מחסומים נוספת, בדמות הדיון המתמשך בין משרדי הממשלה לגבי מתן אפשרות להקמה מהירה של אנטנות נוספות, או שימוש משותף בתשתית של חברות הסלולר האחרות כדי לאפשר למירס להציב אנטנות משלה. בהתאם לתוצאות דיון זה, שאף עומד כיום למבחן הבג"ץ, ייתכן שמירס אף לא תוכל להקים רשת עצמאית כלל.

 

בשורה התחתונה, בכמה יוזלו תעריפי השיחות?

 

ראשית, יש להזכיר כי הפחתת דמי הקישוריות אינה מובילה ישירות להפחתת תעריפי השיחות בין טלפונים סלולריים, אלא רק בין טלפונים נייחים לסלולריים, וזאת כיוון שרוב מוחלט של מנויי הסלולר מחובר לחבילות המציינות את מחירה הסופי של השיחה ללא חשיבות אם היא מתבצעת בתוך הרשת או מחוצה לה. לפיכך, מיד לאחר ההפחתה הראשונית - אם זו תתבצע בשיעור החזוי כאן - יעמוד מחיר שיחה מרשת בזק לרשת סלולר על 15–18 אגורות לדקה, לעומת 35.5 אגורות כיום.

 

אך הפחתת דמי הקישוריות אמורה לאפשר למפעילי סלולר נוספים להיכנס לשוק, והללו אמורים לעורר מלחמת מחירים, שייתכן שתגרור גם את חברות הסלולר הוותיקות להוריד מחירים. בהסתמך על קביעת דמי קישוריות של 9–11 אגורות לדקה, נראה שהמפעילים הווירטואליים, שעשויים להתחיל לפנות לצרכנים רק באמצע־סוף 2011, יוכלו להציע מחיר מינימלי של 29 אגורות (כולל מע"מ) לדקה לשיחות עם טלפונים סלולריים אחרים - וגם זאת בהנחה שיסכימו לרווח מינימלי בלבד.

 

החברות המציעות שיחות על גבי האינטרנט הסלולרי, מנגד, יוכלו להציע מחירים מינימליים של 20 אגורות לדקה (כולל מע"מ), כיוון שאינן נדרשות לשלם לחברות הסלולר עבור השימוש ברשת שלהן - בניגוד למפעילים וירטואליים. עם זאת, כדי להיות זמין לשיחות נכנסות ויוצאות בשירותים אלו יש צורך ברכישת חבילת גלישה סלולרית מחברות הסלולר עצמן - ועלותן של חבילות אלו, בהיקף של עשרות שקלים, עלולה להפוך את הסכום הכולל שישלם הלקוח לאטרקטיבי פחות.

 

האם בתעריף קישוריות שכזה ייתכנו שירותי Callback שיתחרו בחברות הסלולר?

 

עקרון ה־Callback מאפשר לקיים שיחה בין נייד לנייד באמצעות ניתובה דרך רשת של מפעיל תקשורת נייח. יוזם השיחה הוא הלקוח הנייד, אך התהליך למעשה יוצר שתי שיחות מהטלפון הנייח (אליו ואל יעדו) ומכאן עלותו נגזרת מעלות דמי הקישוריות כפול שתיים, בתוספת לעלות השיחה הקווית כפול שתיים.

 

לאור דמי הקישוריות הצפויים (9–11 אגורות בטווח הקצר) עלות שיחה שכזו המנותבת ברשת בזק, למשל, תהיה 30–35 אגורות כולל מע"מ. בהנחה שכניסת המפעילים הווירטואליים לשוק תוזיל את המחיר הממוצע לצרכן מ־45 אגורות כיום ל־30 אגורות בעוד כשנה, ספק אם יש טעם להציע שירותי Callback, ולפחות איום זה הוסר משולחנן של חברות הסלולר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים