אל על תשלם 36 אלף ש' לתרמילאים שננטשו
45 דקות נותרו לטיסה, אבל אל על לא התירה ל-12 תרמילאים לעלות למטוס בנמל התעופה בבומביי, בגלל איחור של טיסת פנים. בתביעה שהגישו נגדה, טענו שהחברה לא סייעה להם למצוא פיתרון חלופי. אל על טענה שהם סירבו לעלות בלי המזוודות, כפי שביקשה. בית המשפט צידד בתרמילאים
חברת התעופה אל על תפצה 12 תרמילאים שביקשו לשוב מהודו, איחרו לטיסה לנתב"ג בגלל טיסת פנים שהתעכבה, לא הורשו לעלות למטוס ונאלצו להישאר בהודו מספר ימים או להזמין טיסה חלופית.
התובעים הגישו נגד החברה תביעות נפרדות בבית-משפט לתביעות קטנות בת"א, שנידונו יחד, במסגרתן טענו שהחברה לא העלתה אותם למטוס בגלל טעות וחוסר תשומת לב, והותירה אותם בשדה התעופה במומביי ללא פיתרון מעשי לטווח הקצר (אוכל, לינה) והארוך.
"ננטשנו בנמל התעופה בלי הסברים", סיפר ל-ynet רן ענתבי, אחד התובעים. "שילמתי 900 דולר על כרטיס, במקום לשלם 700 דולר לחברות אחרות, כי סוכנת הנסיעות אמרה לי: 'תלך על בטוח - טוס אל על'. אבל הסתבר לי שהביטחון שלי היה רק אשליה".
רן היה אחד מכ-36 תרמילאים שעשו את דרכם לנמל התעופה במומבאי בטיסת פנים של פישר קינג מדלהי, חלק מכרטיס טיסה של אל על שנקרא "אל על קונקט". תמורת תשלום אחד, מקבלים כרטיס שמקיף טיסות הלוך וחזור לארץ ושתי טיסות פנים. אבל בגלל תנאי מזג אוויר לא טובים, המריאה טיסת הפנים מדלהי, באיחור של כשעה ונחתה במומבאי סמוך ל-21:20 במקום בשעה היעודה: 20:05.
"רק עוד 3 ימים יש טיסה נוספת של אל על"
"נחתנו בטרמינל מקומי", מספר ענתבי, "והמתנו לאוטובוס שאמור היה להעביר אותנו לטרמינל הבינלאומי. בעת ההמתנה נציג מקומי של אל על רשם את שמותינו, ואמר לנו שהמטוס לת"א ממתין לנו. כשהגענו בסביבות 22:00 לדלפקי הצ'ק אין. הייתי מהאחרונים בתור, וראיתי שסוגרים את הדלפקים ואי אפשר יותר לעשות צ'ק אין. זה היה 45 דקות לפני הטיסה. הנציגים נעלמו כלא היו, כולל המשרדים של אל על, שהיו נעולים.
אחת התובעות, שדחוף היה לה לשוב ארצה, מסיבות של לימודים, השיגה את מספר הטלפון של נציגת אל על במומבי והיא שוחחה עמה. "נציגת אל על אמרה לה, 'הייתם צריכים לחשוב על זה לפני שסירבתם לעלות על המטוס ללא המזוודות', מספר ענתבי.
"היא טענה שהנציגים במקום אמרו לנו שאם אנו רוצים לעלות בלי תיקים לטיסה, זה יתאפשר, וכיוון שכולנו סירבנו הם לא העלו אותנו לטיסה. אבל מעולם לא שאלו אותנו כדבר הזה. מסתבר שאחת הראשונות אכן נשאלה לגבי כך, ככל הנראה הביעה מרמור לגבי עלייה למטוס ללא המזוודות, והם החליטו שהיא לא רוצה, ואם היא לא רוצה - אז אף אחד לא רוצה ולכן אף אחד לא עולה".
בינתיים הטיסה יצאה לכיוון נתב"ג, בלי שהתובעים נמנו על הטסים. "וגם אז הם לא הציעו לנו שום חלופה הגיונית", מספר ענתבי. "לא אוכל, לא לינה, לא טיסה של חברה אחרת. הם רק אמרו לנו שעוד 3 ימים יש טיסה נוספת של אל על. 'תירשמו לסטנד ביי אולי תעלו', הם אמרו.
"כולם היו הרוסים, אני הייתי חולה, וההורים בארץ היו לחוצים בטירוף. אז הרוב המוחלט לקחו טיסה בטורקיש איירליינס, שהתייחסו אלינו בצורה די יפה, והגענו ארצה באיחור של יממה. ממש לא הרגשנו הכי בבית בעולם, כפי שאומרים בפרסומות. הרגשנו שמזלזלים ונוטשים אותנו ולא נותנים לנו התייחסות שראוייה ללקוח משלם. גם הטיפול בארץ היה לקוי. "באל על לא התנצלו, ולא ענו למכתב עו"ד ששלחנו. החלטנו לתבוע".
לאל על יש אחריות לנוסעים בטיסת הבייניים
אל על התייחסו לתביעות ברצינות. עובדה, הם הטיסו ארצה את מנהלת תחנת אל על במומביי, שהעידה כי נציגיה אמרו לה שנעשתה פנייה אישית לכל נוסע, במסגרתה נאמר להם שיהיה עליהם להשאיר את המזוודות בנמל התעופה אם ברצונם לטוס באותה טיסה.
אולם השופטת לימור בן-שמן קבעה: "על נציגי הנתבעת היה למסור הודעה אישית לכל אחד ואחד מהנוסעים, בכתב ובעל פה, ולתעד קבלת הודעה זו. אף אם שלושה נוסעים קיבלו הצעה זו, אין בכך כדי להצביע כי נמסרה גם ליתר הנוסעים". בנוסף קבעה השופטת שלא שוכנעה שאל-על סייעה לתובעים בהסדרת טיסה חלופית, שכן לא פעלה מול החברה הטורקית, תול החזר, קיזוז והתחשבנות בין החברות.
אל על טענה כי היא מוכרת את חבילת הקונקט לנוחיות הנוסע, כסוג של "סוכן נסיעות", אולם אין לה אחריות שקשורה למוביל הזר. השופטת לא קיבלה טענה זו וקבעה שגם אם אין לחברה אחריות חוזית לתובעים, היא חייבת חובת נאמנות כלפי התובעים, חובה שהופרה. היה על אל על לקחת בחשבון מראש בעת מכירת הכרטיסים כי יתכנו דחיות בטיסות הפנימיות.
השופטת פסקה כי אל על תשלם לכל אחד מהם 3,000 שקל - 2,040 שקל החזר עלות כרטיס טיסה חלופי, והיתר כאומדן הוצאות נוספות שנגרמו להם בשל השהות בנמל התעופה והוצאות משפט.
ענתבי: "אל על הטילו את האחריות על החברה המאחרת, אבל זה שהם מוכרים כרטיס קומפלט מטיל גם עליהם אחריות. הזלזול בנו היה יחסית בוטה ואפילו לא התנצלו. אני מקווה שאל על למדו מזה משהו, וישפרו את השירות".