הצעת חוק: המשלוח איחר? קבל פיצוי
ח"כ ניצן הורוביץ קרא כתבה ב-ynet על משלוח שהתמהמה והחליט לעשות מעשה: הוא ניסח הצעה לתיקון חוק הגנת הצרכן, "חוק המשלוחים", שמה, שכמו חוק הטכנאים, מבקשת לפצות צרכנים ב-600-300 שקל על משלוח שאיחר: "למה צרכנים צריכים להתחנן כדי לקבל זמן הגעה מדויק"?
למה כשטכנאי מאחר, אפשר לקבל על כך פיצוי, אבל שליח יכול לאחר כמה שבא לו? בעקבות כתבה ב-ynet, שעסקה בשליחות שהתעכבה של חברת איקאה, ח"כ ניצן הורוביץ מציע תיקון לחוק הגנת הצרכן שיסדיר את מועדי הגעתם של שליחים. הצעת התיקון, המכונה חוק השליחים, מבוססת על תיקון קיים לחוק הגנת הצרכן, המכונה חוק הטכנאים.
"בעקבות הכתבה ב-ynet לקחנו את העקרונות של חוק הטכנאים והחלנו אותם על אספקת מוצרים הביתה", אמר ח"כ הורוביץ. "אנחנו מטפלים כך בבעיה הכרונית של איחורי משלוחים. הרי אין על העוסקים שום אחריות - הם קובעים עם עשרה אנשים באותה שעה, כולם צריכים להיות בבית ולחכות, הם לא אומרים מתי הם מגיעים, ואתה צריך להתחנן כדי לקבל מועד הגעה מדויק. למה זה? כך יוצא, שלפעמים יום העבודה שבזבזת עולה יותר מהמוצר שקנית".
600-300 שקל פיצוי ללא הוכחת נזק
ההצעה מבקשת להוסיף לחוק הגנת הצרכן את הסעיפים 18 ג' - 18 ה' , ולפיהם זמן ההמתנה לאספקת המוצרים לא יעלה על שעתיים מעבר למועד שתואם עם הצרכן. אם חלפו שעתיים מעבר לזמן ההמתנה, נותן השירות יפצה את הצרכן ב-300 שקל בלי הוכחת נזק. חלפו שלוש שעות מעבר לזמן ההמתנה האמור - נותן השירות יפצה את הצרכן ב-600 שקל, בלי הוכחת נזק. הפיצוי יכול לבוא בכסף, בטובין או בשירותים - אבל זכות הבחירה בין אלה - תהיה של הצרכן.
זה אומר שאם נניח שצרכן שוחח עם נותן השירות, ותיאם עמו שהמשלוח יגיע לביתו למחרת ב-10:00, עליו להגיע עד 12:00 לבית הצרכן. נותן השירות רשאי להציע לצרכן להמתין לקריאה טלפונית כתחליף לתיאום האמור, ובלבד שזמן ההמתנה של הצרכן לא יעלה על שעתיים, ובלבד שהובהר לצרכן שהוא רשאי לסרב לקריאה הטלפונית, אם אין בה כדי להקל עליו. אם נותן השירות לא נתן לצרכן זכות סירוב כזאת, הוא יפצה את הצרכן ב-300 שקל.
ומה קורה אם נותן השירות מעוניין לדחות את מועד אספקת המוצרים? ובכן, עליו להודיע על כך לצרכן לא יאוחר מ-20:00 בערב שקדם למועד הביקור שתואם, ואז לתאם עמו מועד ושעה חדשים לביקור. בנוסף, אומרת הצעת החוק, אם מדובר בשירות שזמן האספקה שלו קבוע, אז זמן ההמתנה לא יעלה על כפול מהזמן הקבוע. לגבי כל אלה - רק אם האיחור נגרם בגלל גורמים שאינם בשליטתו של העוסק, כמו תאונה, מזג אוויר וכו', לא יהיה חייב לפצות את הצרכן.
"אני חושב שהמשלוח הוא חלק מהעסקה ולכן הוא צריך להתבצע בזמן ובתנאים מסוימים", מסביר ח"כ הורוביץ. "כיוון שכרגע אין הוראות מחייבות בקשר לכך, איש הטוב בעיניו יעשה. אם הספק עומד במילתו - הכל בסדר. הבעיה היא שיש המון מקרים בהם אדם מפסיד על חשבונו יום עבודה, ממתין בבית יום שלם, והמשלוח מגיע בערב או לפעמים לא מגיע בכלל. זו ממש הפקרות".
במדינות אחרות, השוק והאחריות של העוסקים מסדירים את זמני הגעת המשלוח. עוסק שמאחר, מוציא לעצמו שם רע. אבל בישראל מדובר בנוהג שבשגרה.
"הלוואי שלא היינו צריכים את החוק הזה ודברים היו מסתדרים בלי חוק", הוא אומר, "אבל ישנם נזקים מאוד גדולים שנגרמים לאנשים ויש צורך בחוק הזה. תהליך חקיקה זה תהליך ארוך, אנחנו מגישים את הצעת החוק אני מקווה לטוב. אני חושב שהיות שהסידור קיים לגבי טכנאים זה אמור לזרז את ההליך כי יש פה סוגיה שמחייבת טיפול".
יש לציין כי כשפנינו לתמ"ת, בעניין לפני פחות מחודש, אמרו ל-ynet כי "זה חלק מהתחרות במשק". הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד תמר פינקוס, הסבירה: "זה לא בחקיקה, ולא בתכנון לחקיקה, כרגע. אם חברה לא תיתן שירות משלוחים טוב הצרכנים יעזבו. זה חלק מהתחרות במשק, ולא כל דבר אפשר להסדיר ברגולציה".