שתף קטע נבחר

מבצעי 1+3 בדיוטי פרי עלולים לעלות לנו אלפי ש'

בעקבות תלונות צרכנים למועצה לצרכנות, על אי גילוי העובדה שקניית סיגריות, אלכוהול ובשמים במבצעי הנחות כמות, עלולה להסתיים במכס ובקנסות, הורחב השילוט בחנויות. אבל הבעיה היא לא רק בשלטים, אלא גם במבצעים עצמם

קניתם פעם פקטים של סיגריות במבצע 1+3, וגיליתם להפתעתכם שאינכם פטורים ממכס עקב חריגה ממכסת הפטור? שימו לב, מבצעי 3+1 בדיוטי פרי על סיגריות, בשמים ואלכוהול עלולים לעלות לכם בקנסות של אלפי שקלים. ועם זאת, עד כה לא היתה לכך הבלטה בכל שלטי המבצע בחנויות הדיוטי פרי.

 

 

במועצה לצרכנות התקבלו תלונות רבות, שהעידו על שצרכנים אינם מיודעים בעניין מכסות הפטור ממסים על מוצרים הנרכשים בחנויות הדיוטי פרי. צרכנים הלינו כי התפתו לקנות מוצרים במסגרת הנחות כמות (1+3 או מבצע של בקבוק וויסקי שני בחצי המחיר) מבלי לדעת כי חלק מהמוצרים אותם קנו במסגרת המבצע, לא פטורים ממכס עקב חריגה ממכסת הפטור. הצרכנים התקשו לתרגם את לשון החוק הלא ברורה - הגבלה של עד "250 גרם טבק לאדם בוגר", למספר הפקטים המותר לאדם. מעט מאוד יודעים ש-250 גרם - זה שני פקטים. בעקבות זאת נדרשו, אם נתפסו, לשלם מיסים וקנסות כבדים.

 

צרכנים מתוחכמים יותר קונים את המוצרים בחברותא, כלומר משפחה של ארבעה אנשים יכולה לקנות ארבעה פקטים של סיגריות במבצע במבצע 3+1, או שני בקבוקי אלכוהול במבצע השני בחצי המחיר, בלי דאגה, כל עוד אף אחד מהם אינו קטין. אבל למה בכלל ישנם מבצעים שגורמים לצרכנים להסתכן לכאורה עם רשויות המכס? 

 

השינוי: שילוט בולט

לאור חומרת התלונות, פנתה המועצה לצרכנות להנהלת הדיוטי פרי בדרישה לשפר את השילוט בחנויות הדיוטי פרי, ולהבהיר את חוקי המכס כדי למנוע פגיעה בצרכנים ולמנוע תשלום קנסות. בעקבות פניית המועצה נערכו שינויים בחנויות הדיוטי פרי, וב-4 בנובמבר הוזמנה המועצה לצרכנות לפגישה עם מנהל המכס בנתב"ג מר רפי גבאי וערכה סיור בחנויות.

 

לפי המועצה, הסיור העלה כי החברה הוסיפה שילוט מאסיבי ונראה לעין, הן בכניסה לחנות (שלט ענק), הן על המדפים והן ליד כל קופה. בנוסף, על מסכי הפלזמה ליד הקופות מתפרסמת לצד הפרסומות טבלת מכסות הפטור משך זמן מספיק כדי למשוך את תשומת ליבו של הלקוח בקופה.

 

לגבי המוצרים הנמכרים בהנחת כמות: בשמים, משקאות חריפים וסיגריות, נוספה מדבקה צהובה בה כיתוב "עבור שני נוסעים מעל גיל 18 - בכפוף לתקנות המכס". בנוסף, הדבר יובהר לצרכנים טרם הקנייה ולא רק בבואם לקופה לשלם. 

 

אבל, הבעיה במבצעים נותרה בעינה: אם אדם אחד קונה ארבעה פקטים או ארבעה בקבוקי אלכוהול במסגרת מבצע כזה - הוא עשוי לשלם מכס וקנסות גבוהים מאוד, אם ייתפס במכס. אז בדיוטי פרי הרחיבו את הכתוב בשלטים, אבל למה לא משנים את המבצעים שמעודדים קנייה כזאת? 

  

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג אומר כי: "אנו מאמינים כי מסירת מלוא המידע בעניין מכסות הפטור בחנויות הדיוטי פרי, בכל שלבי הרכישה, במיוחד במסגרת מבצעי הנחת כמות, תאפשר לצרכן לבצע קנייה חוקית ובטוחה יותר. עוד הוסיף עו"ד פלג כי כאשר מציבים הגבלות חוקיות על הגבלות צרכנים בנקודות מכירה, ראוי להביא את הדבר לידיעתם באופן אפקטיבי ולא לסמוך על כך כי הם קוראים את ספרי החוקים. מנכ"ל המועצה מברך על המאמצים שבוצעו על ידי הנהלת הדיוטי פרי והנהלת המכס בנתב"ג להגברת המודעות לרווחת הציבור כולו".

 

מחברת ג'יימס ריצ'רדסון נמסר: "החברה שמחה לשתף פעולה עם דרישת המועצה לצרכנות ולהגביר את השילוט בחנות בדבר מכסות הפטור ממס לתושב חוזר. יש לציין כי שילוט בולט היה גם בעבר, אך לאור פניית המועצה הושם דגש נוסף על השילוט, ואנו משוכנעים כי הדבר יהיה לעזר לקהל הנוסעים. ג'יימס ריצ'רדסון שמחה להציע מגוון מבצעים אטרקטיביים לקהל לקוחותיה ההופכים את הקנייה לעוד יותר כדאית. חלק נכבד מהקניות בחנות מבוצעות על ידי בתי אב של שניים, שלושה נוסעים ויותר, כך שהקנייה היא משפחתית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים