השידוך בין רני רהב לאייל גולן: טוב ליחצ"נים?
לרני רהב יש לקוח חדש: אייל גולן. זו הפעם הראשונה שמשרדו יעסוק בייצוג אמנים, והדעות של הקולגות חלוקות. רובם תוהים: "זה עוף זר שיסב אי נוחות ללקוחות העסקיים" וחלקם מברכים: "אמנים אוהבים מנכ"לים, ומנכ"לים אוהבים אמנים. זה שילוב מנצח, שטוב לשני הצדדים"
פצצה נפלה בשדה היח"צ: אליל הזמר אייל גולן, ואביר יחסי הציבור רני רהב מאחדים כוחות. אחרי שעזב את יחצ"ניתו הוותיקה, רונית ארבל, שתפקדה גם כמנהלת האישית שלו, גולן הצטרף לחוג הלקוחות של רן רהב תקשורת ויחסי ציבור. דבר המגעים בין השניים פורסם לפני זמן מה, והיום (ב') יצאה הודעה רשמית על האיחוד.
זו הפעם הראשונה שרהב, שמחזיק בתקציבי יח"צ של גופים עסקיים גדולים, פונה לייצוג אמנים. ועם זאת, בתקציב של גולן תטפל התקציבאית מרינדה דניאל, שעבדה בעבר בטופ ארט, חטיבת הניהול האישי של הליקון. דניאל ניהלה שם אמנים כשירי מימון, רוני דואני, סקאזי ורז חדד.
איך קרה שרני רהב, שם דבר בעולם היח"צ הכלכלי, מזגזג כך לתחום השואוביז? האם יש כאן מגמה זוחלת של עירוב תחומין? ומה חושבים על כך הקולגות בתחום?
רהב הסביר את המהלך בהודעה ששלח: "אנו רואים בהצטרפותו של אייל גולן אתגר גדול, ומצפים לשיתוף פעולה פורה. גולן חולש היום על עולמות תוכן רבים: מוזיקה, תרבות, פרפומריה, בידור ואופנה. ואנו בטוחים כי נמשיך לספק לקהל המאזינים, הקוראים והצרכנים חוויה שלמה של תרבות והנאה",
ואכן, אייל גולן, הוא שחקן חזק במגרש האמנים שמושקעים גם באפיקים לא מוזיקליים, של שיווק מוצרי צריכה על-שם עצמם. ורני רהב, כידוע, אינו מחוסן מפני סנוורי הסלבריטאיות.
אבל בין עמיתיו של רהב, הדעות על הזיווג חלוּקות. יש מי שחושב שזו החולייה הבאה באבולוציה של יחצ"ן העל, אבל רבים אינם ששים לדשן בזמרים את ערוגת לקוחותיהם העסקיים המכובדים.
"רני יכול לחבר את אייל עם שועי המשק"
אירינה שלמור, מנכ"ל שלמור תקשורת, ממשרדי היח"צ הגדולים בישראל, שגם היא מייצגת כמה מהגופים החזקים במשק, מבינה לליבו של המתחרה שלה. אולי מפני שגם במשרדה פועלת מחלקת תרבות גדולה, שהוקמה ב-2002 ומייצגת, בין היתר, את שוקי וייס, מוקי ופסטיבלי מוזיקה.."השילוב בין נושאים כלכליים ומסחריים לבין עולם הזוהר, זו נוסחה מנצחת", היא אומרת. "תמיד היינו זקוקים לסלבז שיוסיפו מלח ופלפל לכל מיני אירועים משמימים. כיוון שאמנים אוהבים להתחכך עם מנכ"לים ומנכ"לים אוהבים להתחבק עם אמנים, נוצרת הזדמנות לשילוב מנצח.
"אני מניחה שזו רק מגמה שתלך ותתרחב. אני חושבת שלאמנים נמאס מהיח"צ המסורתי המאפיין את תחום התרבות ודורש מהם למכור את הסרטן שהיה לסבתא שלהם בכתבה חושפת קישקעס, רק בשביל לתקשר אלבום חדש. היום האמנים מחפשים משרדים עם חשיבה עסקית וראייה לטווח ארוך. גם המדיה החדשה, כמו פייסבוק למשל, יוצרת תפיסות חדשות בתחום".
שלמור, שגם היא חברה לאייל גולן לאחרונה, באמצעות קמפיין תוכן שיווקי לפנסוניק, מסבירה איך היא, עם כל לקוחותיה "הרציניים", מתחברת לעולם השואוביז בעל התדמית הנוצתית: "התחלתי את הקריירה שלי כזמרת עברתי לייצוג אמנים ישראליים כיהורם גאון וגלי עטרי, ובינלאומיים, ומשם הגעתי בהדרגה לתחום המסחרי והעסקי. מבחינתי זו סגירת מעגל".
מה זה תורם לאמנים?
"האמנים היום פחות מחפשים לדחוף עוד שיר לרדיו, אלא עוסקים יותר בבניית תדמית. רני יכול לקחת את אייל לאירועים שלו עם שועי המשק, ולחבר אותו בחיבורים שלאו דווקא קשורים לעולם המוזיקה, וכך לשמור אותו בכותרות".
משרד מכיכר המדינה וזמר חתונות
פנינו גם ליועץ התקשורת זאביק דרור, שהקדים את רהב בהחתמת אמן שמתמחה בסלסולים - משה פרץ. דרור, בעל משרד יחצי הציבור הנושא את שמו, מייצג בעיקר לקוחות מסחריים, נתון שלא פגע בטיפול בפרץ, אלא דווקא חימש אותו בחוזים שמנים.
דרור חיבר בין פרץ ללקוח אחר שלו: אירוקה, שלקחו את הזמר כפרזנטור ומשמיעים את שיריו בסניפים. ביקשנו לברר אצלו, איך עובד השילוב הזה והאם הוא בעצם עלה על פטנט שיווקי מנצח.
"כשהחתמתי אותו, תהו מסביבי איך משרד יח"צ מכיכר המדינה מחתים זמר חתונות לא מוכר", הוא אומר.
"והנה, הצלחנו בגדול, כי יש המון אזורים משיקים בין חברות מסחריות לאמנים. עשיתי בעבר יחסי ציבור לאסקייפ-העיר האדומה, והיתה שם המון תרבות. גם כשאני מטפל בבוטיק כשהפרזנטורית שלו היא זמרת, אני עוסק באמנים.
"כמדיניות, אני לוקח רק לקוחות שמאתגרים אותי, ופרויקטים שאני יכול להשאיר בהם את החותם שלי. אני לא מגביל את עצמי לתחומים מסוימים. אני יכול לקחת מוצר, זמר, בושם, או אבקת כביסה ולהפוך אותם למותג מאוד מאופיין וחזק. ואני מתכוון להחתים אמנים נוספים".
אתה מטפל אותו דבר באמן או בבושם?
"זה מותג וזה מותג. עוטפים אותם ברבדים שיווקיים אמוציונליים ופונקציונליים ומתקשרים אותם החוצה בכל מיני אפיקים, כדי שיצליח, כי התוכן שלו לא מעניין. וגם אמן וגם בושם זקוקים לבנייה עם ראייה שיווקית וגם עסקית, משום שבסופו של יום, אני צריך להביא כסף ללקוח שלי, אני חלק בלי נפרד ממערך המכירות שלו".
לא חששת שהלקוחות האחרים יעקמו פרצוף?
"לא, כי הלקוחות שלי חזקים, הם פועלים מתוך עוצמה וביטחון עצמי".
מה דעתך על המהלך של רהב?
"אני חושב שהוא עשה מהלך נכון ואני מברך אותו על כל לקוח חדש שהוא מקבל. כמו שהוא עושה עבודה טובה ללקוחות עסקיים, אני בטוח שהוא גם יעשה עבודה מצוינת לאייל גולן".
"זה עוף זר שייפגע בתדמית המשרד"
אבל נראה שרוב אנשי היח"צ לא חושבים כמו שלמור ודרור. "אני לא מבינה את הרציונל", אמרה ל-ynet אשת יחסי ציבור בכירה.
"מעניין מה הלקוחות שלו אומרים על זה. אולי הוא יסגור להם הופעה באירוע של החברה - הכל כלול. אולי הוא רואה בזה סוג של מנוע צמיחה, אבל זה לא מתאים לאג'נדה של המשרד, לפורטפוליו לקוחות שלו. זה כאילו שעוף זר נכנס למשרד. אולי בשורה התחתונה הוא מסתכל על כסף, אבל בראייה שלי זה דאונגרייד.
"אמן מהסוג הזה דורש טיפול עקבי, שוטף, הבנה בתחום הבידור והבנה בתוכן שיווקי. רונית ארבל היא תותחית על בתחום המוזיקה, ובתוכן השיווקי. אין מה להשוות אותה לרני בתחום הזה. השם רני רהב לא מספיק".
גורם בכיר אחר בענף, טוען כי ההחלטה להתחיל לטפל גם בסלבס עלולה להטיל רבב בתדמית של החברה ולהסיט את הפוקוס שלה מדרך המלך לשבילים לא מסומנים.
"אמנם המטרה היא לטפל במה שיותר תיקים מכניסים וטובים ולעשות עבורם את העבודה בדבקות ונחישות, אך במקביל חשוב ביותר להקפיד על שמירת הדימוי של המשרד, וכלל לא בטוח שטיפול בסלבס משרת את שתי המטרות האלה", אומר הגורם.
"בענף שבנוי על תדמיות, יתכן שצירוף סלבס לקאדר הלקוחות, יסב אי נוחות ללקוחות אחרים שנמצאים בטיפולו של המשרד. אם לא די בכך, הרי שגם שהיכולת לשלוט על אמן כגולן, היא די מוגבלת, בהשוואה ללקוחות עסקיים שאפשר לשלוט במהלכים שלהם ובדברוּר שלהם".
"יתכן שיש פה סטארט אפ ישראלי"
היועץ התקשורתי, צבי וילדר, "מסרב להתייחס לקולגה בתחום", אבל גם הוא לא תומך בשעטנז משרדי. "תחום יחסי הציבור מתחלק לפוליטי, כלכלי, ולבידורי, כך זה בישראל וכך זה בעולם", הוא אומר. "כל תחום דורש כוח אדם, שיטות שונות וסגנון עבודה שונה. המשרד שלי, כמו המשרד של רני רהב, פועל אך ורק בתחום הכלכלי.
"במשך השנים היו אלי עשרות פניות של גופים בתחום השואו ביזנס, מאמנים ועד כל מיני פסטיבלים, אבל מעולם לא לקחתי על עצמי לטפל בנושא הזה, למרות הפיתיון הכלכלי. לדעתי כל תחום דורש התמקצעות, לכן מי שמתעסק בתחום לא לו - נמצא בבעיה. אבל אולי יש כאלה שכן יכולים לטפל בכל".
וילדר, שעסק שנים ביח"צ פוליטי, עבר לפני 15 שנים לתחום הכלכלי. "ברגע שעברתי לתחום הצרכני, הלקוחות שלי טענו שמפריע להם שאני עדיין מייצג לקוח אחד או שניים מהתחום הפוליטי. הם אמרו: 'לא מתאים לי לעבוד איתך ככה'. הבנתי מהר מאוד שזה באמת תחום נפרד. הלקוחות רוצים התמקצעות, והברנז'ה הכלכלית אוהבת להתעסק עם משרד שבתחומה".
המינגלינג בין מנכ"לים לאמנים במשרד יכול לעבוד עבור שני הצדדים.
"זה מייצר קשרים, אבל זה לא אומר שאתה צריך לייצג את אלה ואלה. הנה, לקוח שלי רוצה לעשות אירוע גדול בחנוכה, והתבקשתי להביא אליו כמה עשרות סלבריטאים. זה לא אומר שאם אני לא מייצג אותם, אני לא יכול להביא אותם. המשרד שלי מחובר לכ-300 סלבריטאים בצורה זו או אחרת, ונבקש מהם להגיע אם בשם החברות ואם תמורת תמורה כלשהי".
יכול להיות שמה שלא התאים בעבר מתאים בהווה במחשבה על העתיד, וייתכן שלשם התחום הולך?
"בעולם זה לא ככה, אבל יתכן שיש פה סטארט אפ ישראלי. הכל יכול להיות, יח"צ זו לא משוואה מתמטית".
ומה חושבים יחצ"ני המוזיקה?
גם אשת יחסי הציבור יפה אפרתי לא חושבת לאמץ זמר לחיק משרדה. "אין לי כל כוונה לקחת שום אמן", היא אומרת. "למרות שמאוד קשה שלא להתפתות. אבל אני לא מאמינה בלהכניס משהו שאיני שוחה בו לתוך המשרד, אלא אם מדובר בשותפות עם משרד אחר. אני רוצה להיות הכי טובה שאני יכולה בתחום שאני פועלת בו, לא בתחום שזר לי. אני חושבת שבתחום הזה צריך להתמחות, ורונית ארבל היא שם דבר בתחום הזה".
בעבר השני של המתרס, שם שוכנים יחצ"ני המוזיקה והטאלנטים, יש מי שחושב כמו אפרתי: שכל אחד צריך להתרכז במה שהוא עושה הכי טוב.
מנהל אישי של מוזיקאים רבים אמר ל-ynet: "זה נשמע מוזר מצידו של גולן, כי רהב לא מכיר את נבכי העולם הזה, על כל ההתפתחות הסלולרית והמעבר לקבצים במקום דיסקים. הוא יצטרך ללמוד הרבה, אבל למזלו, הוא מקבל לידיו אמן שנמצא בטופ שלו".
לעומת זאת, עופר מנחם, שמייצג קרוב ל-40 אמנים, לא מתנגד למהלכים כמו זה של רהב וגולן. "אני בחרתי להתעסק רק במוזיקה כי זה מה שאני מכיר ואוהב, ועושה הכי טוב", הוא אומר.
"אבל כמשרד, אני שמח שנכנסים עוד אנשים לתחום המוזיקה, שרק יביאו לתוכו המון קשרים וידע מהתחום שלהם, והם יכולים לשווק כך דברים חדשים".