הלהבות בכרמל: רע או טוב למכירות?
המכירות בקניונים חנויות ומאפיות באזור חיפה ירדו ב-80-30% מאז פרוץ הלהבות. "חיפה נכנסה לשיתוק, והעיר היתה ריקה ביום שישי". לעומת זאת, המכירות ברשתות הפארם עלו, ויש גם מי שמשתמש באירועים כפלטפורמה לקידום מכירות
הלהבות עוד לא שככו, והלוויות עוד לא תמו, וגם בתי העסק בחיפה וביישובי חוף הכרמל עדיין מלקקים את פצעיהם. חנוכה, שאמור היה להיות חג של מכירות עליזות, נשרף עם פרוץ הלהבות, אם כי לא לכולם. היה מי שהצליח להפוך את הצרה לרווח.
במרכז קסטרא שלמרגלות הכרמל, חלה ירידה של 80% במכירות. ניצן מרציאנו מנהלת שיווק ומכירות: "בסוף השבוע המקום היה כמעט ריק, והיתה ירידה כללית במספר המבקרים. אנחנו פתוחים גם בשבת כי יש פה גלריות, ובקושי הסתובבו פה אנשים. אירועים פרטיים במסעדות ובספא בוטלו. היום ניכרת כבר התאוששות, נערכים פה כרגע משחקי יצירות לילדים, והמשחקיה מלאה. במשך השבוע יהיו כאן הופעות לילדים, ופסטיבל לגו, ואני בטוחה שהם יהיו מלאים".
בקניון חיפה, שגם בימים רגילים נחשב לקניון הפחות מצליח בעיר, המכירות נחתכו בחצי, משום שהוא ממוקם בכניסה לחיפה, מיקום בעייתי מבחינת התפשטות האש. אבל לא רק קניונים נפגעו. חנות חדשה של סודה סטרים שנפתחה לאחרונה באזור התעשייה נשר - נסגרה עקב המצב, למרות מבצעי הנחה לחנוכה. ביום שישי, שנחשב יום המכירות הכי חזק שלה, החנות נאלצה לסגור את דלתה עקב התנאים הקשים והעשן, וגם מחשש לפגיעה בסחורה.
ברשת אגדיר, שלה מסעדה הממוקמת במרכז הכרמל, סיפרו כי לקראת ערב חמישי התנועה ברחובות פחתה עד כדי שממה. "מאז תחילת האירועים חלה ירידה משמעותית בעבודה", אמרו ל-ynet. "בערב שישי ובערב שבת, היתה ירידה של 30% בכמות העבודה, וסך הכל, כולל יום חמישי, נרשמה ירידה של כ-40% יחסית לעבודה בסופ"ש".
גם רשתות מקומיות ספגו מהלומה קשה. "באופן טבעי כל האווירה עכורה, חיפה נמצאת באבל. אומר רמי כהן מקונדיטוריית שני, רשת שלה שישה סניפים בחיפה ובקריות, ותרמה למעלה מ-2,000 סופגניות לשירותי ההצלה.
"מהרגע ששמעו על טרגדיית האוטובוס, חיפה נכנסה לשיתוק. העיר היתה במצב של דממה - כולם הסתגרו בבתים והקשיבו למתרחש לאף אחד לא היה חשק לצאת מהבית. הכבישים היו ריקים, הפאבים נסגרו, בתי קפה ומסעדות עבדו במתכונת מאוד רגועה למי היה ראש לצאת.
"אז בהתאם לכך אני צופה ירידה של כ-30% בסך מכר הסופגניות המתוכנן לחג. גם אני מהמפונים, התפנינו מדניה בחמישי ובליל שישי שבנו לבית. חבר שלי שהיה בסופר בדניה ביום שישי בבוקר, אז הוא בדרך כלל עמוס עד להתפקע, אמר שהוא קנה שם לבד.
"גם היום נראה שהחג הזה לא יהיה אותו חג המון אירועים התבטלו, אנשים לא רוצים לקיים מסיבות. ועם זאת אפשר לראו התעוררות ברחובות וחזרה לקניות. בישראל, אנשים חוזרים למציאות מהר מאוד".
גם בתחום התיירות יש ירידה. דפנה רשתי, מנכ"ל עמותת כרמלים לתיירות, מספרת על ירידה כמובן של 100% בתפוסה במלון יערות הכרמל, בניר עציון ובצימרים בעין הוד, אבל גם על ביטולים בחוף דור ובנחשולים. "עוד מוקדם לומר מה תהיה ההשפעה לטווח הרחוק על התיירות באזור", אמרה.
אסונות הופכים לפעמים לאמצעי לקידום מכירות
אבל יש מי שמנסה להתאושש לנוכח האסון, באמצעים שיווקיים. עופר שחטר מנכ"ל פרומול, מספר על ירידה במבקרים במול זכרון, בגבול הדרומי של אזור האסון "באופן טבעי היתה ירידה בשישי בגלל אווירת האבל", הוא אומר, "אנשים היו עסוקים בשריפה וחלה ירידה של 25% במכירות, וזה בנוסף לירידה של 15-10% במכירות שיש בכל הארץ החנוכה הזה, בשל תחושת האבל. אבל כבר היום, הלקוחות מתחילים לחזור. כל הרשתות בקניון מציעות כרגע הנחות בשיקום הבית: סופר פארם, רמי לוי, והום סנטר, מציעות כרגע הנחות משמעותיות כדי שאנשים יוכלו לשקם את הבית".
ברשתות סופר פארם וניו פארם סבלו ודאי מירידה במספר המבקרים, אבל הרוויחו עלייה בקניות. באופן טבעי ובלי קידום מכירות, הרשתות זכו מן ההפקר. בסופר פארם מדווחים שישנה עלייה של 80% במכירות של פלסטרים, משחות חיטוי ומוצרים נגד יובש בעור. לפי סופר פארם, המכירות עלו ב-260% בסניפי הרשת באזורים הנפגעים, לעומת 150% בשאר הרשת.
בניו פארם, שיש לה סניפים בחיפה ובדליית אל כרמל, מספרים: "צרכנים הצטיידו בטיפולים, במוצרי מזון ואפילו בעזרה ראשונה ובתרופות. הגיעו פחות צרכנים, אבל אלה שבאו, קנו בכמויות, ולכן היתה עלייה במכירות".
כצפוי, גם בתחום הסלולרי לא היתה נפילה, להיפך. בפלאפון נרשם גידול של 12% בשיחות באזור חיפה רבתי, ביום חמישי, ובסוף השבוע, לעומת השבוע שעבר. בשליחת הודעות sms היה גידול של 10% באזור. בפרטנר, כך מסרו, לא היתה עליה משמעותית בשיחות, אלא של כמה אחוזים בודדים.
והיה מי שידע כיצד למשוך קונים לשעריו. בגרנד קניון, שבמרכז העיר, מוסרים כי המכירות בשישי האחרון, היו זהות לאלו שביום שישי רגיל. תושבי העיר חשו בטוחים ביותר בקניון, כך אמרו לנו, אבל זו לא הסיבה היחידה שהם התקבצו בין כתליו. "הגרנד קניון עבד טוב כי הוא פתח את שעריו למשפחות מפונות", אמרו בגרנד קניון, "והציע להן לונה פארק חינם. לכן הן גם הסתובבו במקום".
חברות מציעות כרטיסים חינם והנחות. המטרה טובה אבל בצידה יש גם מחשבה על לקוחות חדשים ומרוצים. בפארק הקופים ביער בן שמן מציעים הנחה של 25% לילדי המפונים, כולל סופגניות. בפארק באלגן לעומת זאת, הממוקם בקיבוץ יגור שלמרגלות הכרמל, מקבלים את המשפחות המפונות ללא תשלום, כבר מיום חמישי.
חברות אחרות, השתמשו באירועים כדי לסייע לנפגעים אבל גם פלטפורמה לקידום אתר הפייסבוק שלהן. חברת ביטוח ישיר הודיעה כי צוות מומחיה יענה לציבור על שאלות הנוגעות לאסון השריפה בעמוד הפייסבוק של החברה.
גם דאגה לאיכות הסביבה שולבה באסון האקולוגי הזה, ונכרכה גם בקידום מכירות כמובן. מנכ"ל תשלובת אלוני (מקבוצת אינרום תעשיות) החליט כי מהיום ועד להודעה חדשה - על כל עסקה שתעשה בכל אחד מסניפי רשת אלוני, תתרום החברה עץ לשיקום יערות הכרמל. למעשה, כך נמסר מהחברה, היא כבר תרמה אלפי עצים מתחילת חודש נובמבר.
גם חברת צרעה, מקבוצת גלובל ישראל, רתמה את העצים לשורותיה, ופרסמה היום שוב כיסאות שהיא מוכרת, שנושאים תווית של "עיצוב ירוק", העשויים מחומרים ממוחזרים או הניתנים למחזור. לפי החברה, הכיסאות האלה הם "רלוונטיים היום יותר מתמיד".