שתף קטע נבחר

מומחה מזהיר: חוק ההחזרים יגרום לבזבז יותר

מאיר פלא, בעל סופרמרקט שחצה את הקווים ומסייע לצרכנים להכיר שיטות שיווק, מתריע: חוק ההחזרים יהפוך את הקנייה לאימפולסיבית וזו מלכודת, במקום לקנות בתבונה נצרוך יותר

חוק ההחזרים לצרכן נכנס לתוקף ובתקשורת הייתה חגיגה גדולה. החוק כאמור קובע כי מעתה ניתן להחזיר מוצר ולקבל בחזרה את הסכום הכספי אותו שילמנו, ולא להיות כבולים יותר לרשת עם זיכויים מוגבלים בזמן.

 

 

יצאנו לבדוק את הרגלי הקניות של הצרכנים: כיצד החוק החדש משפיע על הלקוחות, אם בכלל, ומה השתנה בעקבותיו? בעוד שבתקשורת ובתוכניות הכלכליות מדברים בשבחו של החוק, הצטיידנו במאיר פלא, מומחה לצרכנות נבונה, הגורס כי לטווח הארוך - החוק אינו בא לטובת הצרכן.

 

פלא, שכתב את הספר "סודות רווחיים", מעוניין להטמיע בחברה שינוי בגישה הצרכנית כדי לסייע בהתנהלות נבונה של הציבור. "הסכנה היא שהחוק החדש ייתן לצרכן לגיטימציה בטווח הארוך דווקא לקנות יותר - כי אפשר להחזיר - ולא לקנות לפי צורך ובחוכמה", מסביר פלא.

 

"לא ייקח הרבה זמן עד שרשתות השיווק ואנשי המכירות יבינו זאת, ויהפכו את החוק לטובתם. למשל, יאריכו את תקופת ההחזרה מ-14 יום לחודש או יותר. הצרכן לאט לאט ייפול שבוי בקסמם של רשתות השיווק ויקנה יותר מתוך אמונה ש'לא נורא, אפשר להחזיר'. בפועל, הצרכן לא יחזיר את כל המוצרים ויקרה מצב הפוך - הוא ירכוש מוצרים מבלי שהוא צריך אותם. הקנייה עלולה להיות יותר אימפולסיבית ופחות מתוכננת - וזאת מלכודת".

 

המשווק שהפך ליועץ צרכנות

פלא היה בעברו בעל סופרמרקט שפעל בשיטת שיווק שונות כדי למשוך כמה שיותר קונים. ברבות הימים הוא עבר שינוי, והחליט למכור את העסק ולכתוב ספר בו הוא מגלה את כל הסודות מאחורי הקלעים על התעשייה.

 

הצטרפנו לפלא לסיור בקניון, ושמענו לקוחות רבים המביעים שביעות רצון מחוק ההחזרים. במקרה אחד פגשנו באמא שיצאה מחנות בגדים, אשר סיפרה לנו כי כוונתה המקורית הית לקנות רק לבתה, אך לבסוף היא יצאה מהחנות עם קנייה גם בעבור עצמה ובעלה. ומה יקרה אם החולצה לא תתאים לבעל? "חוק ההחזרים", היתה תשובתה.

 

לדברי פלא, "חוק ההחזרים בא להגן על הצרכן, אך הצרכן צריך ללמוד להשתמש בחוק לטובתו ולא להיות עם יד קלה על הארנק בגלל שאפשר עכשיו להחזיר ולקבל את הכסף. ראשית צריך לקרוא גם את האותיות הקטנות. כסף לא מקבלים בו במקום. צריך למלא טפסים ולהמתין 7 ימי עבודה ואז מקבלים צ'ק בחברה וצריך לנסוע לקחת.

 

"אם באתם לרכוש מכנס לילדה כי זה מה שהייתם צריכים, תקנו לה רק מכנס. למה לקנות לשנה הבאה? ואם בשנה הבאה החולצה לא תתאים? בשנה הבאה הבגדים גם יהיו כאן, ולא ילכו לשום מקום.

 

פלא מסכם: "אני מבטיח לכם, מניסיוני, שהצצרכנית לא תבוא להחזיר את המוצרים, ובסוף במקום לחסוך ולצרוך בתבונה, יוצא שאנו קונים יותר ממה שהיינו צריכים. לסיכום, אל תקלו ראש עכשיו בגלל החוק החדש. לא מקבלים מתנות בחינם, לכל דבר יש מחיר".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
"לכל דבר יש מחיר"
צילום: Index Open
הבגדים יחכו גם בשנה הבאה
צילום: index open
מאיר פלא
צילום: אבי חי
מומלצים