עובדי הנמלים מאיימים לפתוח מחר בשביתה
בכירי האוצר וההסתדרות ייפגשו הערב בנסיון למנוע שביתה - אף שיו"ר ועד עובדי נמל חיפה כבר הודיע כי הוא פותח בשביתה. העובדים דורשים תוספת שכר מעבר ל-6% שקיבלו ענפים אחרים והקטנה של מעורבות האוצר בניהול חברות הנמל
עובדי נמלי חיפה, אשדוד ואילת מאיימים לפתוח מחר (ב') בבוקר בשביתה כללית בלא הגבלת זמן. זאת, במידה והממשלה לא תיענה לדרישותיהם - להעלות את שכר העובדים, לשפר את שיטת תשלום הפרמיות שלהם ולהקטין את מעורבות משרד האוצר בניהול חברות הנמל.
יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, ובכירים אחרים בהסתדרות יגיעו הערב למשרד האוצר בירושלים יחד עם מנהלי שלושת חברות הנמל וייפגשו עם הממונה על השכר, אילן לוין, כדי לדון בדרישת עובדי הנמלים ולנסות למנוע את השביתה.
"מבחינתנו, זה סגור - מחר הנמלים לא נפתחים", אומר ל-ynet יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, מאיר תורג'מן, "דיברתי גם עם ראשי ועד העובדים באשדוד ובאילת, וגם הם מחר לא עובדים. נמאס לנו מהמשחקים של האוצר. המשא ומתן לא מתקדם בגרוש ולצערי, הם שוב יענו לנו רק אם תהיה שביתה". עד כה לא התקבלה תגובתו של יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן.
בהסתדרות, לעומת זאת מבהירים: "נכון לעכשיו, אין שום אישור לשביתה. הכל תלוי בתוצאות הפגישה הערב".
כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, הודיעו הוועדים כי הםמאיימים בהשבתת נמלי הים במחאה על כך שטרם נחתם אתם הסכם שכר. השנה הסתיימה תקופת השקט התעשייתי, שעובדי הנמלים התחייבו עליה עם חתימת הסכם הרפורמה בנמלים בשנת 2005, ונפתח מו"מ להסכם שכר חדש. לאור זאת, הסכימה ההסתדרות להוציא את עובדי הנמלים מהסכם השכר במגזר הציבורי, המחייב להעניק לכל העובדים תוספת שכר של 6.25% בשלוש שנים
עובדי הנמלים - מהמגזרים עם השכר הגבוה במגזר הציבורי - אינם מסתפקים בכך ודורשים יותר, בטענה ששכרם נשחק יותר מזה של עובדים אחרים, בעיקר זה של עובדי דור ב'. בהסכמי הרפורמה חולקו מענקים נדיבים למרבית עובדי הנמל, אך לא לעובדי דור ב', שממילא משתכרים שכר נמוך בהרבה מאלה של הוותיקים.
יצויין כי מנתוני האוצר עולה עלות שכרם הממוצעת של עובדי נמל חיפה הסתכמה בשנת 2009 בכ-26,900 שקל בחודש (ברוטו) ובנמל אשדוד - "רק" 26,700 שקל בחודש. עוד עולה מנתוני האוצר כי שכר עובדי הנמלים גבוה בהרבה של הרופאים, אנשי הקבע בצה"ל, הפרקליטים, השוטרים, עובדי דואר ישראל, הכבאים ואפילו עובדי מקורות וחברת החשמל.
עוד דורשים עובדי הנמלים כי הם דורשים שנציגי האוצר, שלטענתם מעורבים בכל החלטה על ניהול העבודה בנמל ובכל הסכם התייעלות שנחתם בין ההנהלות והעובדים בחברות הנמל, יפסיקו להיות מעורבים בניהול השוטף של החברות. "לדברי תורג'מן: "אם פקיד ממשלתי צריך לאשר כל סיכום שלנו עם ההנהלה, אין שום תחרות בנמלים".
חסן אמר ל-ynet לאחרונה: כי "ההסכם שנחתם בין עיני לשטייניץ לא חל עלינו ולא מעניין אותנו. אנחנו לא חלק מהמגזר הציבורי ואנחנו דורשים דברים אחרים לגמרי. יש אצלנו בעיה של פרמיות שלא קיימת באף מגזר אחר, ואנחנו דורשים לתקן אותה".
מהנהלת נמל חיפה נמסר ל-ynet בתגובה: "הנהלת נמל חיפה מתנגדת לכל סוג של שביתה או עיצומים ומצפה למו"מ מיידי ויעיל, לשם הגעה לפיתרון מוסכם על הצדדים, ביחס לכל נקודות המחלוקת. מטבע הדברים, הלקוחות של נמל חיפה מאוד מודאגים מאיומי השביתה. נמל חיפה פועל במלא המרץ, כדי להקצות את מירב המשאבים התפעוליים, על מנת לסייע ללקוחות הנמל בטיפול ושינוע מטעניהם".
מהנהלת נמל אשדוד נמסר: "הנהלות חברות הנמל אינן צד כרגע במגעים שמתנהלים בין ההסתדרות והוועדים לבין האוצר".
מאיגוד המשתמשים בהובלה ימית נמסר כי "איומי השביתה הם תוצאה ישירה של התעלמות הממשלה מהצורך בהידברות עם העובדים. בנמלים אין הסכמי עבודה עוד מחודש פברואר. אם היו הסכמים שמעגנים את כל התוספות המגיעות לעובדים, לא היינו מגיעים שוב למצב בו הם מאיימים בשביתה. האיגוד התריע על כך לא פעם".
האוצר: "העובדים דורשים תוספת מופרכת"
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "עובדי הנמלים הם מבעלי השכר הגבוה במגזר הציבורי. למרות זאת, ולמרות ששאר עובדי הציבור חתמו לאחרונה על הסכם שכר, עובדי הנמלים דורשים תוספת מופרכת של 5% לשנה - פי שלושה יותר משאר עובדי הציבור. כנציגי ציבור משלמי המסים לא נותר לנו אלא להצטער על כך".