שתף קטע נבחר
 

בית הדין: נדון בעתירה על הנמלים מחר בבוקר

השביתה בנמלים נמשכת זה היום השלישי והנזק למשק מוערך בכ-400 מיליון שקל בשבוע. העובדים דורשים תוספת שכר מעבר ל-6% שהובטח לכל המגזר הציבורי והקטנת מעורבות האוצר בניהול הנמלים. האוצר: "דרישות אבסורדיות"

השביתה בנמלי הים - חיפה, אשדוד ואילת - תימשך גם היום (ד'), זה היום השלישי. בנמלים אין פריקה והעמסה של מטענים והאוניות שהגיעו לארץ ביומיים האחרונים נאלצות לעגון מחוץ לרציפים. זאת, לאחר שאמש ובמהלך הלילה התנהלו שיחות משא ומתן בין בכירים במשרד האוצר, ההסתדרות, הנהלות הנמלים וועדי העובדים שלהם, אך הצדדים לא הגיעו להסכמות.

 

איגוד לשכות המסחר עתר הבוקר לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה להוציא צו מניעה נגד השביתה. האיגוד ביקש מבית הדין להורות בצו לעובדים להפסיק את השביתה ולחזור לעבודה סדירה ומלאה ובתפוקות מלאות, ולנהל משא ומתן עם האוצר במשך שלושה חודשים. העתירה הוגשה באמצעות היועץ המשפטי של האיגוד, עו"ד שלומי לויה.

 

ואולם, בית הדין החליט שלא לדון בעתירה נגד השביתה בנמלים עד מחר ב-10:00 בבוקר, בשאיפה לאפשר למשרד האוצר ולהסתדרות להמשיך במו"מ ולמצוא פתרון מוסכם שיביא להפסקת השביתה. אם לא יימצא פתרון כזה עד מחר, בית הדין יחדש את הדיון.

 

"אין מנוס מהגשת עתירה, כי משרד האוצר והכנסת אינם ערוכים להתמודד עם שביתה של קבוצת עובדים בשירות חיוני ורגיש בשירות הציבורי, שאם היא תימשך, היא תמוטט את המשק", אומר יו"ר האיגוד, אוריאל לין, "נוצר מצב שבו לעובדים בשירותים החיוניים במסגרת השירות הציבורי יש את הכוח לגרום נזק כבד וממשי למגזר העסקי או לציבור הרחב ולקבל כמעט כל מה שהם רוצים וזאת מכוח שימוש פסול בזכות השביתה".

 

יש לציין כי התאחדות התעשיינים לא הצטרפה לעתירה נגד השביתה, אך כי ההתאחדות נוהגת, באופן מסורתי להוביל עתירות נגד שביתות בנמלים, הפוגעות בראש ובראשונה בתעשייה. הסיבה לכך היא הברית בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לנשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, שמונעת ממנו לצאת נגד השביתה ונגד ועדי העובדים בנמלים.

 

גם איגוד המשתמשים בהובלה ימית יצא נגד העתירה, בטענה כי הפנייה לבית הדין לעבודה לא תחזיר לעבודה סדירה לנמלים ורק תאריך את הזמן עד למציאת פתרון למחלוקת עם העובדים. יו"ר האיגוד, גד שפר, ציין: "מניסיוננו העגום בעקבות שביתות ועיצומים רבים מספור בנמלים, אנו יודעים כי אם יוצאו צווי מניעה נגד העובדים, הם ככל הנראה יכבדו את הצווים ויתייצבו לעבודה, אך זו תתנהל בעצלתיים, 'לפי הספר', מה שיוביל לשיבושים בעבודה באמצעות עיצומים לא רשמיים, אסיפות עובדים וכדומה".

 

65 אוניות תקועות, נזק של 400 מיליון שקל לשבוע

נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק, מדווח כי בנמל אשדוד תקועות כרגע 37 אוניות, ובנמל חיפה - 28 אוניות, והמספר צפוי לגדול בהתמדה. "השביתה גורמת נזק אדיר של עשרות מיליוני דולרים למשק", אומר צוק ל-ynet, "אני לא מבין למה האוצר מרח את המשא ומתן כל כך הרבה זמן. אם אין להם כוח פוליטי לסרב לדרישות העובדים, שיקבלו אותן ויחתמו על הסכם, כי הנזק למשק מהשביתה הוא הרבה יותר גדול".

 

באיגוד מעריכים כי השביתה גורמת למשק נזק של כ-400 מיליון שקל בשבוע, שעולה בטור גיאומטרי ככל שהשביתה מתארכת. הנפגעים העיקריים הם יצואנים - שהמשלוחים שלהם לחו"ל מתעכבים. חלקם יצטרכו לשלם קנס על כל יום של עיכוב בהגעת המשלוח. בחלק מהמקרים, הם עלולים להיקלע למצב שבו חברות ירכשו את הסחורות ממתחרים - ואולי יוותרו על החברות הישראליות גם בעסקאות הבאות.

 

אם השביתה תתארך, ייגרם נזק גם לייבואנים, גם בגלל מחסור במוצרים ספציפיים שהוזמנו מראשו וגם מכיוון שהנמלים גובים מהם דמי השהייה גם כשהעיכוב נובע מהשביתה.

 

יש לציין, כי התאחדות התעשיינים לא הצטרפה לעתירה נגד השביתה. גם איגוד המשתמשים בהובלה ימית יצא נגד העתירה, בטענה כי הפנייה לבית הדין לעבודה לא תחזיר לעבודה סדירה לנמלים ורק תאריך את הזמן עד למציאת פתרון למחלוקת עם העובדים. יו"ר האיגוד, גד שפר, ציין: "מניסיוננו העגום בעקבות שביתות ועיצומים רבים מספור בנמלים, אנו יודעים כי אם יוצאו צווי מניעה נגד העובדים, הם ככל הנראה יכבדו את הצווים ויתייצבו לעבודה, אך זו תתנהל בעצלתיים, 'לפי הספר', מה שיוביל לשיבושים בעבודה באמצעות עיצומים לא רשמיים, אסיפות עובדים וכדומה".

 

השכר הגבוה ביותר במגזר הציבורי

העובדים דורשים לחתום אתם על הסכם עבודה חדש. השנה הסתיימה תקופת השקט התעשייתי, שעובדי הנמלים התחייבו עליה עם חתימת הסכם הרפורמה בנמלים ב-2005, ונפתח מו"מ להסכם חדש. לאור זאת, הסכימה ההסתדרות להוציא את עובדי הנמלים מהסכם השכר במגזר הציבורי, המחייב להעניק לכל העובדים תוספת שכר של 6.25% בשלוש שנים. עובדי הנמלים אינם מסתפקים בכך ודורשים יותר, בטענה ששכרם נשחק יותר מזה של אחרים.

 

יצוין כי מנתוני האוצר עולה כי עובדי הנמלים הם בעלי השכר הגבוה ביותר במגזר הציבורי. עלות שכרם הממוצעת של עובדי נמל חיפה הסתכמה בשנת 2009 בכ-26,900 שקל בחודש (ברוטו) ובנמל אשדוד - 26,700 שקל בחודש.

 

עוד עולה מנתוני האוצר כי שכר עובדי הנמלים גבוה בהרבה של הרופאים, אנשי הקבע בצה"ל, הפרקליטים, השוטרים, עובדי דואר ישראל, הכבאים ואפילו עובדי מקורות וחברת החשמל. באוצר אומרים כי תוספת השכר שהעובדים דורשים "מופרכת, אבסורדית ומקוממת".

 

בנוסף, דורשים עובדי הנמלים כי נציגי האוצר, שלטענתם מעורבים בכל החלטה על ניהול העבודה בנמל ובכל הסכם התייעלות שנחתם בין ההנהלות והעובדים בחברות הנמל, יפסיקו להיות מעורבים בניהול השוטף של החברות.


פורסם לראשונה 05/01/2011 08:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נמל חיפה
צילום: אבישג שאר-ישוב
נמל אשדוד
צילום: אבי רוקח
נמל אילת
מומלצים