למה משלמים בכניסה לשווקי אופנה?
כיף לקנות בירידי מכירות, ובשווקי אופנה, כמו שוק האקססוריז ושוק מעצבי העיר. אבל משום מה, מבקשים מאיתנו לשלם דמי כניסה. צרכנים מתלוננים: "למה צריך לשלם מראש עבור הזכות לקנות"? המארגנים: "זו לא קנייה, זו חווייה"
האם הייתם נכנסים לחנות, לו היו מבקשים מכם כסף בכניסה? ואם בפתח הקניון, המאבטח היה דורש מכם דמי כניסה, האם הייתם קונים בו בכיף? משום מה, צרכנים שמגיעים לשווקי אופנה, ולאירועי מכירות בגני התערוכה, משלמים כסף, כדי לבזבז כסף.
"למה אני צריכה לשלם עבור הזכות לעשות שופינג, במסגרתו במילא אוציא כסף"? פנתה ל-ynet דנה, צרכנית חובבת אופנה, שביקשה להגיע ל"שוק האקססוריז" שנערך בימים חמישי, שישי ושבת בבית ציוני אמריקה, תל-אביב. הכיבוד היה בתשלום, האקססוריז היו בתשלום. ודנה שואלת מדוע, גם הכניסה היתה בתשלום.
"כמו שאני לא משלמת בכניסה לשוק, או לקניון, כך אני לא מוכנה יותר לשלם בכניסה לאירועי מכירה כאלה. למה אני צריכה לשלם כדי לעשות שופינג? למה אני צריכה לשלם כדי לשלם"?
האירועים הפכו לדבר שבשגרה. בקיץ היה שופוני (10 ש' בכניסה) ביפו, ודרס קוד (15 ש' בכניסה) וטי מרקט ושוויצר. השבוע מתקיים אירוע מעצבי העיר (15 ש' בכניסה) במרכז הירידים, וב-5-4 בפברואר ייערך פלסטיק שוק (10 ש' בכניסה) במועדון דיזנגוף. ולא מדובר בנוהג תל אביבי בלבד. ביריד דומה שנערך בעמק יזרעאל לאחרונה, גבו 5 שקלים בכניסה.
גם חברות מסחריות גדולות שעורכות אירועי מכירות בגני התערוכה, גובות בין 15 ל-30 שקל, על כניסה לא כולל חנייה. פעמים רבות, האירועים הללו הם אירועי חוויה, שבאים להציג מוצרים חדשים או לחזק תדמית של רשת. אבל תמיד נערכת שם מכירה וגם באירועים שמיועדים באופן מוצהר למכירה, כמו יריד חזרה לבית הספר, או יריד מוצרי תינוקות, מבקשים תשלום בכניסה.
"תפרסמו פחות ואל תגבו כסף בכניסה"
"אין שום הצדקה למכירות בתשלום", מסכים רועי ירושלמי, עורך האופנה באתר לאישה, שמאפשר כניסה חינם לאירועי אופנה דרך עמוד הפסייבוק, הבזאר. "יש בזה משהו מאוד ציני, כאילו המארגנים רוצים לוודא שהם מרוויחים בכל מחיר, הרי בעלי הדוכנים משלמים למארגנים. גם בקניון יש מיזוג ואבטחה ואתה לא משלם דמי כניסה. לדעתי זה קשור בזה שרוצים לוודא רווח, ובהשקעה גדולה מדי בתקציבי פרסום ויח"צ. למה צריך שלטים בסכומי עתק, שיקשטו את כל העיר במשך חודש, לאירוע שנמשך יום-יומיים?
"יש לך הוצאות? אז לא חייבים לשכור את גני התערוכה. יש דרכים אחרות לארגן מכירה שווה בלי כל הטרראם הזה. מה שצורם במכירות האלה, זה שחנוק, כי מגיעים יותר מדי אנשים, והמידות אוזלות מהר, כי המארגנים חרדים מדי. תפרסמו פחות, אל תקחו כסף בכניסה, ותראו שבכל זאת הכל יימכר".
לפי גורמים בתחום, למארגנים יש הוצאות גדולות ומתח רווחים לא גבוה. אושיית אופנה שבקיאה בשווקים השונים מספרת: "המארגנים מאוד חוששים לוותר על התשלום בכניסה. הם טוענים שה-10 שקלים האלה זה החמצן שלהם. הם מסתמכים על זה לכיסוי הוצאות שלהם, וכן, יש בזה קצת חמדנות".
אבל זה לא מפריע לקונים לנהור לאירועים הללו. לשוק האקססוריז עליו דנה התלוננה, הגיעו 11 אלף משתתפים, כולם שילמו 10 שקלים בכניסה. "מי שמארגן את השווקים האלה משקיע המון משאבים ועבודה כדי לבחור את המעצבים ולאגדם תחת קורת גג אחת, כדי להשיג מחירים אטרקטיביים", אמרה ל-ynet שרה עוז ריש, אשת יחסי הציבור של האירוע.
"כל הדברים האלה מצריכים כוח אדם ומשאבים, ואותם עשרה שקלים בכניסה, הם אלו שמאפשרים את לאנשים לארגן שווקים כאלה. אני מבינה את התרעומת, אבל תמורת הסכום הזה את מקבלת חוויה, יריד מיוחד שעובדים עליו למעלה מחצי שנה, פריטים משובחים של מעצבים ייחודיים ליריד הזה, מוזיקה, כיבוד לאירוע, אבטחה. זה לא סכום גבוה".
אבל בקניון לא דורשים אותו מאיתנו תשלום בכניסה.
"הקניון מטפח את המכירות של החנויות והן מפרסומות אותו בחזרה. אבל אותם מעצבים צעירים, אין להם את הדרכים לפרסם את עצמם".
"הנטל מתחלק עם הקהל"
עתליה הושע מיוזמות "שופוני", שוק הנעליים שפועל פעמיים בשנה, למשך יומיים בכל פעם, מסכימה: "זה אירוע המייצג את מעצבי הנעליים הישראלים ומוקם יש מאין, ולכן הוא בעל עלויות הפקה רבות.
"באירוע נגבים דמי כניסה, כיוון שהמעצבים אינם יכולים לשאת בכל ההוצאות והעלויות הגבוהות, לכן הנטל מתחלק עם הקהל. בזכות כך, שופוני הנו אירוע אופנה מוביל בתחומו העומד בסטנדרטים גבוהים הן מבחינת תמהיל המעצבים המציגים בו והן מבחינת תנאי ההפקה והאירוח".
אבל עובדה שאפשר גם בלי גבייה. הנה, שוק העתיקות שחולש מדי שישי על שולי כיכר דיזנגוף בת"א, מארח השבוע מעצבים צעירים, שיציגו בגדים ואקססוריז בלי שום תשלום שנגבה מראש.
מארגני אירוע מעצבי העיר, טוענים שאצלם, לגבייה בכניסה יש תכלית הגיונית יותר. "באירוע יימכרו פריטים של כ-80 מעצבים צעירים בהנחה של עד 70%", מסרו. 15 השקלים הסמליים שגובים מכל משתתפת באירוע, כוללים בתוכם את חוויית הקניה המלאה בה זוכה המשתתפת.
"השנה האירוע חוגג 15 שנות קיום ומציע למשתתפות להגריל פרסים ביניהם 6,000 שקל לבזבוזים; מתחם ביוטי שיעניק 150 מהפכים, הכוללים איפור מידי צוות האקדמיה של מיקי בוגנים, עיצוב שיער על-ידי מומחי רמינגטון, סטיילינג אישי מכוהנת הסטייל ליאת אשורי, וצילום כל המהפך על-ידי צלם מקצועי ושידורו אונליין בעמוד הפייסבוק של האירוע.
"כמו כן, המשתתפים יוכלו ליהנות מהופעות, מעשרה מעצבי אופנה ותכשיטים חדשים, ומפעילויות ופינוקים רבים במסגרת חוויית האירוע".