שתף קטע נבחר
 

המרדף אחר אבקת הכביסה האולטימטיבית

אבקות כביסה מסירות כתמים, אך הופכות את סיבי הבגדים לפגיעים יותר ללכלוך שיצוץ בעתיד. איך שוברים את מעגל הקסמים המלוכלך הזה?

הנה עובדה שאולי לא ידעתם: מידי שנה מכונות הכביסה בישראל מכבסות כ-700 מיליון מחזורי כביסה. מדובר בלמעלה מ-2 מיליון טון בגדים. משק הבית הישראלי מכבס בממוצע 6.5 מכונות כביסה בשבוע, כאשר 45% מהמכבסים משקיעים עד שעה בשבוע בניסיון להסיר כתמים מבגדים מלוכלכים.

 

 

המאבק העיקש בכתמים גורם ליצרניות האבקות למיניהן להסתגר במעבדות המחקר והפיתוח כדי לנסות ולהמציא את אבקת הכביסה האולטימטיבית - זו שתסיר כראוי את כל הכתמים שעל הבגד, ולא משנה אם מדובר בצבע, מיץ, בוץ או חלודה.

 

השעון מתקתק

חישבו על הבגד שאתם לובשים לא כעל חולצה, אלא כעל מארג של סיבים מיקרוסקופיים חלקים. כתם נוצר כאשר לכלוך בא במגע עם הסיבים האלה. אם ננסה להסיר את הכתם מיד לאחר שהוא נוצר, נגיע לתוצאות טובות גם אם נשתמש במים עם מעט סבון. הבעיה נוצרת כאשר הכתם מתייבש, ולמעשה חודר לתוך סיבי הבגד.

 

איך פועלת אבקת כביסה?

אבקות כביסה רגילות "תוקפות" את הכתם שעל הסיב ומנסות להסיר אותו. הבעיה היא, שלאחר המתקפה הזו, סיבי הבד אינם חלקים כי אם מחוספסים. התוצאה: בפעם הבאה שנוצר כתם, קל לו יותר להיתפס על סיבי הבד המחוספסים ולאבקת הכביסה יהיה קשה יותר להסיר אותו.

 

וכך, בכל פעם שעושים כביסה, סיבי האריג נשחקים עוד קצת, המשטח הבלוי של הסיב הופך למקום מסתור טוב יותר לחלקיקי הלכלוך המתקבעים בתוכו, וככל שהם חודרים עמוק יותר לתוך הסיב - כך קשה יותר להסיר אותם. בסופו של דבר, הכתם ננעל בתוך הסיבים והוא אינו ניתן להסרה.


 

אנשי מחלקת המחקר והפיתוח (מו"פ) של חברת פרוקטר אנד גמבל, המייצרת בין השאר את אבקת הכביסה במותג אריאל, ניסו למצוא פתרון לבעיה זו. הם החליטו לפתח אבקת כביסה שתעשה שני דברים: גם תסיר את הכתמים, אבל גם תדאג שסיבי הבד לא יישחקו ויישארו חלקים, כדי שבעתיד לא ייתפסו עליהם כתמים. כלומר, שילוב של טיפול בכתמים ומניעתם מראש.

 

קל להגיד, אבל קשה יותר לעשות. כדי לפצח את הבעיה הזו, נאבקו בה בחמש השנים האחרונות 50 אנשי מו"פ, שעובדים במעבדת החדשנות של החברה בבריסל. מדובר במתקן, שכולל לא רק מעבדות מדעיות אלא גם אולמות ענקיים ובהם עשרות מכונות כביסה. כן, חלק מהעבודה של המדענים הוא ללכלך בגדים ואז לכבס אותם.

 

נתחיל מהסוף. חמש שנים של ניסיונות להכתים ולכבס הוכחו כיעילות. פרוקטר אנד גמבל השיקה את אריאל PRO-ZIM 7, שהוכתרה על ידי הצרכנים בישראל כ"מוצר השנה". אבל מה שמעניין אותנו הוא איך הצליחו החוקרים לפתור את הבעיה, שמעסיקה למעשה את המין האנושי מהיום הראשון שבו נגסו אדם וחווה מהתפוח והחלו להתלבש.

 

איך פותחה הטכנולוגיה?

אריאל Pro-Zim 7 מכילה חמישה אנזימים, שתפקידם להסיר את הכתמים ולהגן על הסיבים. האנזימים הם משפחה של חומרי ניקוי שמפרקים את הכתמים ליחידות קטנות שמסיסות במים ונשטפות מהבגד עם מי הכביסה. ארבעה מהאנזימים שבאבקה "יודעים" לאתר סוגים שונים של כתמים ולפרק אותם, בעוד שתפקידו של האנזים החמישי הוא להחליק את סיבי הכותנה כדי לספק הגנה מפני כתמים עתידיים. כל אנזים פועל בתחומו וממשיך לעבוד עד שלא נותרים על הבגד חלקיקי לכלוך רלוונטיים בסביבתו.

 

מים קשים חודרים עמוק

בעיה נוספת שעל אנשי הפיתוח היה לפתור הוא בעיית ה"מים הקשים" בישראל. "מים קשים" הם מים עשירים במינרלים, שפוגעים לא רק בגופי החימום והצנרת של מוצרי חשמל ויוצרים אבנית, אלא גם פוגעים ביעילותה של אבקת הכביסה, משום שהמינרלים המצויים בהם מורידים בכמעט 50% את יעילות החומרים הפעילים שבאבקת הכביסה. כדי לפתור את הבעיה הזו, הוספו לאבקת הכביסה שמשווקת בישראל חומרים שנועדו לרכך את המים כך שיעילות החומרים הפעילים שבאבקה לא תיפגם.

 

בישראל מעדיפים ריח הרים

ולבסוף, ולא פחות חשוב: נותר רק לקבוע את ריחה של אבקת הכביסה. מסתבר, שגם בתחום הזה, האף של הצרכן הישראלי שונה משל מקבילו בעולם. בעוד שבעולם הצרכנים העדיפו שאבקת הכביסה שלהם תהיה בניחוח וניל או בריחות לבנדר, הצרכן הישראלי העדיף ניחוח, שבפרוקטר אנד גמבל מכנים "רענן" או ניחוח "פסגות הרים". זיכרו את זה בפעם הבאה שהדודה מחדרה מבקשת מכם שתביאו לה מהחופשה בפריז אבקת כביסה במתנה.

 

הכותב הוא עורך העיתון "פורום שיווק" וממארגני פרסי החדשנות הבינלאומיים של מוצר השנה בישראל

פורסם לראשונה 07/02/2011 22:03

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
פס ייצור - אבקת כביסה אריאל
צילום: קובי רן
מומלצים