החזר כספי על משקפיים? לא בכל הרשתות
ברשתות האופטיקה, הדרך להחזר כספי פתלתלה מאוד. באירוקה לא מחזירים כסף, באופטיקה הלפרין יש החזר כספי כמעט מלא, באופטיקה דורון ובאופטיקנה המוכרים מבולבלים, ורק בסופר פארם מחזירים כסף על הכל, כולל על מולטי פוקל
היכן תוכלו לקבל את כספכם בחזרה, על משקפי ראייה ומשקפי שמש? תקנות החזר כספי נכנסו לתוקף בדצמבר, אולם ברשתות האופטיקה, האידיאולוגיה לגבי מתן החזר כספי אינה אחידה - כל רשת מחזירה או לא מחזירה כסף, בדרכה שלה. אמנם כל הרשתות מוכרות עדשות שמרכיבים על האוזניים והאף, אבל לכל רשת, דרך משלה להסביר פניה לצרכן.
המדיניות הידידותית ביותר נהוגה, כך הסתבר לנו, ברשת סופר פארם. בסניף סופר פארם בקניון עזריאלי, ת"א, אמרו לנו: "אפשר להחזיר משקפי שמש תוך שבועיים, ולקבל החזר כספי מלא. אם שילמת במזומן, תקבלי החזר כספי במזומן, אם באשראי, תקבלי החזר כספי באשראי".
הרשת מפגינה גמישות גם כשמדובר במשקפי ראייה מסוג מולטיפוקל. "כיוון שעדשות מולטיפוקל דורשות זמן הסתגלות", אמרה לנו המוכרת, "אנחנו מאפשרים ללקוחות להחזיר את המשקפיים ולקבל עבורם את הכסף בחזרה, בפרק זמן של עד 3 חודשים. אנחנו פשוט יוצאים מנקודת הנחה שאם הלקוח לא מסתגל לעדשות האלה, זו לא אשמתו. כמובן, יש להחזיר את המשקפיים ללא פגם".
אירוקה: בלי החזרות ובלי לבכות
ברשתות אחרות, המדיניות עקלקלה יותר. בשירות הלקוחות הטלפוני של רשת אירוקה, שמוכרת משקפי שמש בלבד, אמרו לנו מפורשות: "אין אצלנו החזר כספי במזומן. החוק לא תקף לגבי משקפי שמש".
כשהקשנו וציינו שהחוק (תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), התשע"א 2010) לא אומר דבר וחצי דבר על משקפי שמש, ענתה הנציגה: "החוק מדבר על מוצרים שאפשר להחזיר באריזתם המקורית, משקפי שמש לא נמכרים אצלנו באריזתם המקורית".
כלומר, כיוון שהרשת (לא הצרכנים, הרשת), שולפת מראש את המשקפיים מאריזתם המקורית, ומוכרת אותם כך לצרכן, היא יכולה להרשות לעצמה שלא לאפשר החזר כספי.
ככתוב באתר אירוקה: "עולה השאלה האם משקפי שמש נמצאים בקטגוריה הכללית של: 'טובין הארוז באריזתו המקורית ובלבד שאריזתו לא נפתחה ע"י הצרכן'. אריזה מקורית הנה חפץ וכל חומר שהוא המשמש את היצרן או היבואן, כעטיפה למוצר שייצר או ייבא ושאינו מהווה חלק בלתי נפרד מהמוצר ואינו חיוני לצורך השימוש במוצר.
"לעמדת ארגון אמון הציבור, ככל שמשקפי השמש הנמכרים בסניפי ארוקה, אינם ארוזים באריזה מקורית, הרי שאינם מהווים מוצר הארוז באריזתו המקורית ועל כל לא חלות עליהם התקנות".
אופטיקנה: המוכרים מבולבלים. אופטיקה הלפרין: 65% החזר
באופטיקנה, נראה כי המדיניות אינה בהירה דיה למוכרי הרשת. קונים שביקשו להחזיר משקפיים שקנו בכ-900 שקל, קיבלו תשובות סותרות בסניפים שונים. בסניף קניון איילון - המוכרים טענו שהרשת אינה מאפשרת זיכוי במזומן. בסניף קניון השרון, העובדת אמרה שהמנהל נעדר, לכן היא אינה יכולה להוציא סכום כזה מהקופה.
בסניף אופטיקה הלפרין, ברמת אביב, ביררנו לגבי מדיניות ההחזרה של משקפי ראייה שהם גם משקפי שמש, ומדיניות ההחזרה של משקפי שמש. "על משקפי ראייה, בהזמנה מיוחדת, אנחנו מחזירים 65% במזומן, ו-35% בתלוש מתנה", אמר מנהל החנות.
"אין החזר כספי מלא, כיוון שמדובר בעדשות מיוחדות. אבל אפשר להחזיר עד 30 יום מיום הקנייה. משקפי שמש, אפשר להחזיר 3 ימים מיום הקנייה, ולקבל תמורתם החזר כספי".
חייבים להחזירם באריזה המקורית?
"לא, לא חייבים להחזיר את האריזה. אך חייבים להחזיר אותם ללא שריטות".
אופטיק דורון: "אצלנו זה כתוב אחרת"
המדיניות הנוקשה ביותר הוצגה באופטיק דורון, סניף הגרנד קניון בחיפה, שם אמרה לנו המוכרת בטלפון: "משקפי ראייה לא מחזירים בכלל, אפילו לא מחליפים".
ומה לגבי משקפי שמש?
"אין החזר כספי, רק זיכוי".
אבל יש תקנות.
"אצלנו זה כתוב אחרת".
תגובות הרשתות
מרשת סופר פארם נמסר בתגובה: "סופר-פארם מאפשרת להחזיר משקפי שמש, ולקבל תמורתם זיכוי כספי, תוך 14 יום. משקפי ראייה מולטי פוקל ניתן להחזיר ולקבל תמורתם החזר כספי, בתוך שלושה חודשים מרגע הקנייה".
ברשת אופטיקנה מסרו בתגובה: "רשת אופטיקנה פועלת בהתאם לתקנות ההחזר הכספי אשר מגדירות כי לא ניתן לקבל החזר כספי על מוצר שאינו באריזתו המקורית. מגוון משקפי השמש והראייה ברשת הינם משקפי שמש אשר נמכרים היישר מהתצוגה ולא באריזתם המקורית - לפיכך לא יתקיים החזר כספי על משקפי שמש שיימכרו מעמדות התצוגה בחנויות. בהתאם למדיניות הרשת, אנו מעניקים זיכוי לקנייה בחנות על מנת שהלקוחות יוכלו ליהנות ממוצרי החנות".
באופטיקה הלפרין מסרו: "רשת אופטיקה הלפרין, יצאה לפני זמן רב עם מדיניות המיטיבה עם לקוחותיה ומאפשרת להם להחזיר את משקפי הראייה והשמש האופטיים עד 30 יום מיום הקנייה ולקבל החזר מלא - 65% בהחזר כספי ו- 35% בזיכוי כספי.
"עבור משקפי שמש שיוחזרו ללא פגם עד 3 ימים מיום הקנייה, יקבל הלקוח החזר מלא - 90% בהחזר כספי ו-10% בזיכוי כספי. עבור משקפי שמש שיוחזרו באריזתם המקורית, יקבל הלקוח החזר כספי מלא".
מרשת אופטיק דורון נמסר: "כרשת מקצועית הרואה את טובת הלקוח לנגד עיניה, ופועלת על פי חוק, מדיניות ההחזרים אינה זרה לנו ואף היתה נהוגה בעבר.
"בתחום משקפי השמש - יוחזר החזר כספי מלא, ללא גביית דמי ביטול, כאשר המשקפיים חוזרים בשלמותם באריזתם המקורית, עד שבוע מיום הרכישה.
"ובתחום משקפי הראיה, מכיוון שמדובר במוצר בהזמנה מיוחדת, על פי החוק, לא ניתן לבטל את העיסקה. אך כיוון שמדיניות הרשת היא שירות מקצועי ולקוחות מרוצים, אנו עושים כל שביכולתנו כדי לודא כי הלקוח אכן מסופק מרכישתו כולל: החלפת עדשות, מסגרת וכיוצא בזה. אם לאחר שמוצאו כל האפשרויות הלקוח עדין לא מרוצה יושב לו כספו, ללא גביית דמי ביטול".
ברשת אירוקה סירבו להגיב לכתבה.