כאן גרים (לא) בכיף: 10 מכות ברשויות המקומיות
ויכוחים בוועדת התכנון המקומית, חובות היסטוריים שצצים משום מקום וחיפושים אחר שטח הדירה הנסתר שאתם משלמים עליו ארנונה - תפקודן של הרשויות המקומיות משפיע באופן ניכר על חיינו. מהן 10 המכות הנפוצות?
שירות: מילה גסה, הס מלהזכיר במשרדי העיריה. כל בקשה המופנית לנציגי העירייה צריכה להעשות בשעות הקבלה, שלא בזמן שביתה, לפקידה הנכונה ובלשון מנומסת. אם לא כן, תנזוף בך הפקידה על כי הפרעת לה לבחוש באיטיות בכוס התה שהיא מחזיקה בידה ותנפנף אותך אל תוך מבוכי הבירוקרטיה העירונית.
מכות נוספות:
- מכה שלא כתובה בטאבו: המרור של רוכשי דירות צרות עם השכנים: 10 מכות בבית משותף
- עסק ביש: 10 המכות שממתינות למוכרי דירות
- 10 המכות של עולם העיצוב הישראלי
- סרסורי נדל"ן ונפוטיזם: 10 המכות של השוכרים
- דיירים מהגיהנום: 10 המכות של משכירי הדירות
ארנונה: הארנונה היתה ותשאר אותו מס שהרשות המקומית תנסה להגדיל בכל דרך אפשרית, זאת בניגוד גמור ל"שירות" הניתן על ידה. ואכן, לא אחת אנחנו שואלים את עצמינו למה עלינו לשלם לרשות המקומית כל כך הרבה כסף, אילו שירותים אנחנו מקבלים מממנה בתמורה לארנונה, למה כל שנה הרשות מגישה בקשה ל"העלאה חריגה של תעריפי הארנונה", ואיפה מתחבא שטח הדירה עליו אני משלם ארנונה?
פקודת המסים (גביה): "נשק יום הדין" של הרשות המקומית. פקודה מנדטורית שנחקקה בשנת 1929 ושרדה את כל התמורות שחלו מאז. הפקודה מסמיכה את הרשות לעשות ככל העולה על רוחה כדי לגבות חוב היסטורי, שגם אתם וגם היא לא ידעתם על קיומו משך שנים רבות, עד שנזכרתם בו כאשר הגיעו הביתה גובים מטעם הרשות. אלה הציעו בחירה בין החלופות האטרקטיביות - פרידה לשלום מצ'ק בגובה החוב הנטען בגין קנס חניה והוצאות הגביה, או פרידה לשלום מרכוש ששוויו עולה על פי 10 מגובה החוב הנטען. הבחירה בידכם.
היטלי פיתוח: היטלי הפיתוח משמשים למימון הקמתם של התשתיות העירוניות, בדרך כלל כבישים, תיעול, מים וביוב. הרשויות המקומיות רואות בהיטלים אלה כר פורה להעשרת קופתם, לא תמיד עם זיקה לעלויות הקמת התשתיות בפועל.
ועדת תכנון מקומית: במשך שנים היה מגרש ריק ליד ביתכם, נהניתם מגישה הישירה לשמש ששזפה את פניכם מידי בוקר, מצמיחה במגרש באביב וממקום להחנות בו את מכוניתכם. והנה בוקר אחד אתם מגלים שוועדת התכנון המקומית מתכננת לאשר הקמת מגדל רב קומות בשטח זה.
את ועדת התכנון המקומית אנחנו פוגשים או כשברצוננו להגיש התנגדות לתוכנית בנייה, אז אנחנו מתלוננים שלא מקשיבים לנו, או כשאנו מבקשים לקבל היתר בנייה ואז אנחנו מתלוננים על הזמן שלוקח בגלל ש"צריך להתייחס לכל אחד שמגיש התנגדות".
סגירת מרפסות: תופעה שהרשויות המקומיות לא הצליחו לבלום. מדובר בפטנט ישראלי להגדלת שטח הדירה, שהחל בשנות הצנע ותפס תאוצה בשנות ה-70 וה-80, הכולל צירוף שטח המרפסת לשטח הדירה תוך התעלמות מוחלטת משיקולים חוקיים ועיצוביים.
הסגירה נעשתה בשיטת השלבים, בתחילה על ידי הצבת תריס מפריד מרפפות אסבסט, לאחר מכן הוספו חלונות זכוכית מוסתרים מאחורי אותן רפפות ובהמשך שברו את הקיר המפריד בין הסלון לבין התוספת החדשה. ספורט זה הסתיים תמיד או בהעלמת עין מצד השכנים או בהוצאת עיניהם ופנייה מהירה שלהם לרשויות המקומיות. בשנת 1993 שונו התקנות כך שלא הותר עוד לבנות מרפסות זו מעל זו, אך בשנת 2008 השתכנע השר שטרית שיכולת הבקרה של הרשויות המקומיות השתפרה, והתיר שוב את בניית המרפסות החופפות.
שעות קבלה: מוסד מקודש. כדי לדעת את שעות הקבלה של משרד מסוים, עליך להגיע לאותו המשרד, בדרך כלל שלא בשעות הקבלה, להבין באילו שעות ובאיזה יום יש קבלת קהל, באילו שעות מענה טלפוני ובאילו לא זה ולא זה.
ביורוקרטיה: מספר העובדים המופרז מביא לכך שכל פעולה מתחלקת לארבעה אנשים שונים, גם אם בכל ארגון אחר היא היתה מתבצעת על ידי גורם אחד. האתגר הוא למצוא את הפקיד הנכון בשלב הנכון של התהליך תוך התחשבות בשעות הקבלה. כדי לסיים את המשימה בהצלחה צריך להגיע מספר פעמים למשרדי הרשות או לקבל החלטה אמיצה, בנוסח "בזבזתי שעתיים עבודה ואני כאן, אז נחכה למי שצריך". החלטה כזו תסתיים תמיד בבזבוז של חצי יום עבודה והגעה נוספת לרשות.
חניה: טרם נענתה השאלה הנצחית, האם מדיניות החניה של הרשות נועדה לפתח מקומות חניה או דווקא למחסור במקומות חניה על מנת להעשיר את קופתה. זאת לפני טקטיקת הבלבול וההטעיה בסימון מקומות החניה המותרים - כחול לבן, צהוב אדום, אדום לבן, אדום אפור, חניה לתושבי הרחוב, לכל התושבים, בשעות אחר הצהריים או בשעות הבוקר?
תאגיד מים עירוני: בתום שנים של הזנחת תשתיות המים והביוב העירוניים, החליטו המחוקקים שאי אפשר לשפר את התשתיות במסגרת העירונית, אלא נדרש להקים גוף חדש וחיצוני לרשות, וכל בעיות הבירוקרטיה יפתרו לפתע באמצעות מינוי אנשי סגל נוספים כמו מנכ"ל, סמנכ"ל, יועצים ומהנדסים.
ואכן, יעילות מופלאה זו מוכיחה את עצמה בכל פעם שאנו נשלחים מהרשות המקומית אל תאגיד המים כדי להודיע על החלפת בעלות ומתאגיד המים אל הרשות המקומית כדי להמציא אישור על תשלום ארנונה או בהמתנה של 40 דקות לקבלת תשובה פשוטה בנושא חשבון המים.