שתף קטע נבחר

"מוכרים לצרכנים דגים טריים במחירים מופקעים"

מדו"ח של משרד החקלאות, עולה כי מחיר דג אמנון ירד ב-9% בממוצע לעומת 2006, אך המחיר שלו לצרכן דווקא עלה ב-1.6%. מחיר הקרפיון ירד ב-15.1%, אך הצרכן ראה הוזלה של 8% בלבד. ארגון מגדלי הדגים: "הרשתות והסוחרים גורפים לכיסם את המרווח"

הידעתם שמחירי רוב דגי הבריכות הטריים ירדו? כנראה שלא, משום שירידת המחירים לא תמיד באה לידי ביטוי במחירים לצרכן. גם כשהצרכן רואה ירידה במחיר, מסתבר שלא מדובר במלוא ההנחה שהיינו אמורים לקבל, כי מוכרים לנו דגים טריים במחירים גבוהים מדי.

 

על רקע הפרסומים האחרונים בדבר זינוק של 38% במחירי המזון בעשור האחרון, משרד החקלאות פרסם דו"ח המצביע על ירידה משמעותית במחירי הדגים הטריים ב-2011, בהשוואה ל-2006, אבל הצרכן לא פגש בה.

 

מהדו"ח, המבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי מגדלי הדגים מוכרים דג אמנון במחיר ריאלי הנמוך בכ-9% בממוצע, בהשוואה ל-2006, אך לצרכן מחיר האמנון דווקא עלה בממוצע ב-1.6%.

 

מגדלי הדגים מוכרים קרפיון טרי במחיר הנמוך ריאלית ב-15.1% בהשוואה ל-2006, אולם מחיר הקרפיון הטרי לצרכן ירד רק ב-8% בהשוואה ל-2006. מחיר הבורי עלה בממוצע ב-1.5% לעומת 2006, אולם לצרכן הוא עלה בממוצע ב-2.2%.


מחירי דגי בריכות טריים אפריל 2006 מול אפריל 2011

מחירי דגי בריכות טריים אפריל 2006 מול אפריל 2011
סוג הדג גודל שינוי ריאלי במחיר למשווק (לפי מחירון ארגון מגדלי הדגים) שינוי ריאלי במחיר לצרכן (לפי סקר הלמ"ס)
קרפיון חי   15.1%- 8%-
אמנון בינוני 8.1%-  
אמנון גדול 7.9%-  
אמנון ענק 11.3%-  
אמנון ממוצע גדלים 9%- 1.6%+
בורי בינוני 1.4%-  
בורי גדול 4.9%+  
בורי ענק 1%+  
בורי ממוצע גדלים 1.5%+ 2.2%+
 

ההשוואה הינה למחירים מהוונים לפי מדד המחירים לצרכן. עליית המדד בתקופה זו הייתה 14.5%.

 

"זו מדינה חופשית, כל אחד עושה מה שהוא רוצה"

לאן נעלמה הוזלה של 7% בקרפיון? מדוע מחיר האמנון לצרכן עלה במקום לרדת? ולמה מחיר הבורי לצרכן עלה יותר מאשר העלייה הריאלית במחיר למשווק? לטענת המגדלים, פערי תיווך שמקורם במשווקים, הם שמונעים מהצרכן הישראלי ליהנות מהורדות.

 

"יש כמה גורמי ביניים שגורפים לכיסם את המרווח", אומר מנהל ארגון מגדלי הדגים יוסי יעיש. "מדובר במשווקים, כלומר, רשתות שיווק שמזמינות דגים טריים ישירות מהמגדלים, וסוחרים למיניהם שמשווקים דגים, לא מוכרים את הדגים לצרכן במחיר התואם את הירידה במחירם.

 

"בקרפיון התייעלנו, מבחינת חיסכון בהוצאות, ולכן המחירים ירדו ב-15.1%, למרות זאת, הירידה לא התבטאה במלואה במחיר לצרכן, בגלל גורמי הביניים. באמנון המחירים ירדו, אך המחיר לצרכן עלה".

 

איך אתה מסביר את זה?

 

"כיוון שהשוק חופשי, קשה למנוע מהרשתות והסוחרים לנהוג כרצונם ולהפקיע מחירים. ככל שמדינת ישראל נעשית יותר תחרותית, ואין מנגנוני פיקוח ממשלתיים, זה בא לידי ביטוי בכך שסוחרים מנצלים את זה לטובתם בצורה לא מכובדת. וחבל, כי כולנו רוצים תחרות הוגנת וכולנו רוצים כלכלה חופשית, וכולנו רוצים שהצרכן יקבל את התוצרת הכי איכותית והכי בריאה במחיר הוגן, וכאן זה מתפקשש".

 

מה הפיתרון?

 

"בדיונים של וועדת הכלכלה מדברים על החזרת הפיקוח על מחירים. זה מנגנון שיכול לשמר את פערי התיווך. אבל זו מדינה חופשית כל אחד עושה מה שהוא רוצה".

 

למשל מעלה מחירים במקום להוריד.

 

"לצערי, כן".

  

דגים טריים הם מוצר חדש יחסית ברשתות השיווק. ב-2010 נרשמה עליה של 6% בביקוש לדגים טריים, עקב פרסום תחקיר "כלבוטק" בדבר הוספת מים ופוספטים לדגים הקפואים. בעקבות התחקיר, עבר שוק הדגים הטריים בארץ שינוי מבני, שתרם לעלייה בביקוש לדגים טריים – רשתות מזון גדולות כמגה ושופרסל החלו לקנות לראשונה דגים טריים, בעצמן או ממשווקים. קודם לכן, מכירת דגים טריים התרכזה בשווקים ובחנויות המתמחות בלבד. הדגים הטריים נמכרים כעת ברשתות במגשיות מצוננות, כשהם מפולטים, ללא אִדרה ועצמות.

 

"ארגון מגדלי הדגים עושה כל מאמץ כדי לספק לצרכן דג טרי איכותי, המכיל 100% דג ללא תוספת מים או פוספטים, אשר שומר על רמת מחירים שפויה והוגנת", אומר יעיש. "הארגון גאה להיות יצרן המזון היחיד המוריד מחירים בתקופה בה מחירי יתר המוצרים דווקא מזנקים. חבל שהצרכן לא רואה את מלוא הירידה".

 

  • הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
האמנון הוזל למשווקים - אך התייקר לצרכנים
באדיבות משרד החקלאות
המחיר למשווקים ירד - המחיר לצרכנים ירד בחצי
צילום: שאול גולן
בורי - לצרכן זה עולה יותר
צילום: ירון ברנר
מומלצים