מי אוהב את השבת? גם החילונים
לא רק בבית הכנסת: מידי יום שישי נערכת בנמל תל אביב קבלת שבת חילונית. כאלף איש יושבים למול השקיעה, ושרים טקסטים מן המקורות לצד שירי משוררים. שבת שלום לכולם
לעתים, שירי ילדים ממחישים בצורה הטובה ביותר את המציאות. למשל, נראה שהתשובה לשאלה המוכרת "מי אוהב את השבת?" היא באמת כל העולם כמעט. אבל מה שלא אומר השיר זה שכל אחד אוהב את השבת בצורה קצת אחרת.
יש אנשים שאוהבים אותה בהדלקת נרות, אחרים מצרפים לה גם תפילה בבית כנסת, סעודה וזמירות. יש שאוהבים אותה בריקודים ואחרים - כמו "בית תפילה ישראלי" - אוהבים אותה ליד הים.
מידי יום שישי נערכת על גבעת העץ בחלק הצפוני של נמל תל אביב קבלת שבת למאות אנשים, שאותה עורך אסטבן גוטפריד, שיחד עם חברים החל את היוזמה בעקבות השתתפותו בתכנית "גוונים". הילדים מוזמנים להדלקת נרות ולברכת הילד, לאחר מכן הם אלה שבוצעים את הלחם, וכל המשתתפים נושאים תפילה למען גלעד שליט. גוטפריד
נושא דברים קצרים, ואז מול השקיעה מקבלים המשתתפים את השבת כמו מלכה אמיתית, בשירה.
לאחרונה הוציא בית תפילה ישראלי "סידור ערב שבת", שמשקף את חווית התפילה בקהילה התל אביבית, ואת השילוב שבה - בין היהודי לבין הישראלי, ובין טקסטים ושירה ישראלית עדכנית לבין אלו השאובים מעומק הדורות.
הסידור כולל בנוסף לנוסח המסורתי, מעל ל-250 קטעי תפילה, כולל כל תפילות ערב שבת מהמקורות, שעליהן מתווספים טקסטים של הרמב"ם, רבי נחמן מברסלב, שלום עליכם, חיים נחמן ביאליק, שאול טשרניחובסקי, נתן אלתרמן, א.ד. גורדון, יהודה עמיחי, לאה גולדברג, יונה וולך, דליה רביקוביץ', יענקלה רוטבליט, אריק אינשטיין, יהונתן גפן, שולי רנד, קובי אוז, בוב דילן ורבים נוספים.
גוטפריד הסביר כי האווירה התל-אביבית של חופש, עבריות ויצירתיות איפשרה את ההתנסויות בתפילה, שהולידה בסופו של דבר את הסידור.
מחצלות הוחלפו בכיסאות
"קבלת השבת התחילה כאירוע קטן של מספר אנשים שרצו לקבל את השבת בטבע, מול הים", אומרת איריס ברץ, סמנכ"לית שיווק ופיתוח, וחברת הוועדה המנהלת של הנמל. "הם ביקשו מאיתנו רשות לקבל את השבת בשירה עם הסברים לילדים, ולערוך בנמל את הטקס. מהר מאוד היה ברור שאנשים מתחילים להיאסף סביב זה. ואז את המחצלות החליפו כיסאות, שירונים הודפסו - וכיום קהל המשתתפים מגיע לאלף. בית תפילה אחראי לתוכן, ואנחנו לצד הלוגיסטי. והתוצאה היא טקס באווירה של שקט ושלווה, מלווה במנגינות"
מאחר שאת השבת באמת אוהב כל העולם כמעט, קהל המשתתפים מגוון מאוד. "זה מסוג האירועים שמדברים כמעט לכל אחד", מסבירה ברץ. "ומאחר שזה מתרחש בעונת הקיץ, כשיש במקום המון תיירים, הם לרוב מצטרפים ולא
פעם מוסיפים לטקס את הגירסה המקומית שלהם לתפילות. לפעמים מצטרפים זמרים לטקס באופן ספונטני. שלמה גרוניך למשל הגיע לכאן לא מזמן".
זה משקף שינוי חברתי?
"לא. אני חושבת שהרבה מאיתנו מאמינים בצורה חילונית. לדעתי, הצורך הזה היה קיים תמיד, ופשוט אנחנו מצאנו לו מקום. אנשים רוצים את ההתכנסות הזו יחד, קבלת השבת אצלנו מבטאת אירוע שקל להזדהות ולהתחבר אליו. למעט שומרי שבת, האירוע הזה
מדבר אל כל דרגה אחרת שקיימת בין חילוניות ליהדות רפורמית. וכל מי שפשוט נהנה ממנוחת השבת, שזה רוב רובנו.
"בדיוק כמו שביום הכיפורים הרבה אנשים שאינם דתיים צמים, גם בשבת יש רצון של אנשים שיום אחד בשבוע יקרה להם משהו שונה, שייקח אותם למקום יותר חגיגי ורגשי. אנחנו לוקחים את השבת והתפילה, מקרבים אותם לאנשים ונותנים להם ליהנות ממנה כפי שהיא. אנחנו רק מאפשרים לזה לקרות, ומול השקיעה והים - זה המקום המושלם".