החרם על תנובה נבלם?
הרשתות מדווחות כי הירידה במכירות תנובה התמתנה ביום השלישי לחרם, ככל הנראה בזכות המבצעים העמוקים. צרכנים מדווחים על מחסור במוצרי טרה ושטראוס, אך הרשתות והחברות טוענות: "אין חוסרים, יתכן שהיה מחסור נקודתי"
האם המבצעים העמוקים של תנובה מצליחים להדוף את החרם שהכריזו הסטודנטים? ביומו השלישי מדווחות רוב רשתות השיווק כי הירידה במכירות תלולה הרבה פחות לעומת יום קודם. ישנן אף רשתות שמדווחות על חזרה למכירות רגילות.
באחת הרשתות הגדולות ביותר מסרו ל-ynet כי נכון להבוקר אין ירידה במכירות תנובה, זאת לעומת ירידה של 8% אתמול. "המבצעים בולמים את החרם", אמרו. ברשת גדולה מאוד אחרת שם היתה אתמול ירידה של 5% במכירות מוצרי תנובה, מדווחים היום על ירידה של 3%. "הם מצליחים לבלום את זה יפה", אמרו ל-ynet.
ברשת גדולה נוספת מסרו כי יש ירידה פחותה, של 2%-3%, ואילו ברשת אחרת אמרו ל-ynet כי מאתמול יש דווקא עלייה במכירות תנובה: "המבצעים עושים את שלהם והצרכנים קונים אף יותר", אמרו.
רמי לוי אמר ל-ynet כי יש ירידה 2%-3% במכר הכמותי של תנובה בסניפי רמי לוי שיווק השקמה, וירידה של 1% בלבד במכר הכמותי ושל 2% בכספי. כלומר - ירידה תלולה פחות לעומת נתוני אתמול. לעומת זאת, מסר לוי, מכירות מוצרי החברות האחרות עלו כמותית, ולמרות המבצעים - עלו גם מבחינה כספית: שטראוס עלתה ב-3% במכר הכמותי ו-2% כספי וטרה עלתה ב-8% בכספי ו-10% במכר כמותי. כלומר שטראוס היא המרוויחה העיקרית מהחרם, ברשת זו.
באופן כללי, מסר לוי, יש עלייה של 1.5% במכירות מוצרי חלב ברשת, ועלייה של 2% במכר הכספי. לוי אמר בעבר ל-Ynet שנראה כי הצרכנים לא יודעים תמיד להבחין אלו מוצרים מייצרת תנובה, ואלו המתחרות.
האם יש חוסרים במוצרי החברות האחרות?
תנובה יצאה לפני יומיים במבצע של 2 מוצרים ב-10 שקלים על כל גביעי הגבינה הלבנה והקוטג', בכל אחוזי השומן, באריזות 250 גרם (שמוגדלות כעת). בתחילת השבוע יצאה במבצע "השני בחצי מחיר" על גבינת עמק ארוזה, יופלה פרי, יופלה דיאט, שוקו שקיות, מוצרי גבינות לבנות פיראוס במדף ומעדנים נוספים. תנובה אף ממשיכה עם מבצע האריזות המוגדלות של חלב, חלב מהדרין, חלב מועשר, קוטג' וגבינה לבנה. לפני כשבועיים גם טרה יצאה במבצעים לחג, ואחריה הכריזה גם שטראוס על מבצעים.
במקביל הגיעו ל-ynet תלונות על חוסרים במוצרי טרה ושטראוס ברמת השרון, הוד השרון וירושלים, בסניפים של רשתות שונות. "יש המון דיילים של תנובה בסניף, הרבה יותר מאי פעם, ולא מצאתי כלל מוצרים של טרה ושטראוס", אמר ל-ynet צרכן מירושלים. צרכן אחר כתב ל-ynet "לא מצאתי חלב 1 ליטר של טרה, לעומת שפע מוצרים מקבילים של תנובה".
ברשתות מכחישים חוסרים ומכחישים תיאוריות קונספירציה לפיהן המוצרים הועלמו במכוון. "יתכן חוסר זמני ונקודתי", אמר ל-ynet בכיר ברשת מזון, "אך המלאים מתחדשים תוך זמן קצר. לטרה למשל, יש פעמים רבות חוסרים לקראת החגים, בשל הייצור שגדול על המפעל הקיים שלהם. הבעיה הזאת אמורה להיפתר כשיעברו למפעל החדש בדרום. החוסרים לא נגרמים בגלל החרם, אך יתכן שהם תכופים יותר בגללו".
בשטראוס אמרו ל-ynet כי אין חוסרים ויתכן כי מדובר במקרים נקודתיים בגלל מכר גבוה.
מטרה נמסר בתגובה: "אנחנו עושים את המקסימום כדי לספק את המוצרים, יתכן שמדובר במקרה נקודתי".
אורי רשטיק, יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב: "המבצעים של תנובה מעידים על כך שהחרם עובד. אנחנו מקבלים פניות מסטודנטים ואזרחים שמספרים לנו שהמדפים בסופרים מלאים במוצרים של תנובה, בעוד שהמדפים של החברות האחרות ריקים. זוהי הוכחה נוספת לכך שהחרם עובד. הירידות במכירות החברה, עליהן דווח בתקשורת, מעידות גם הן שהחרם עובד. הציבור בישראל אינו מטומטם והוא מבין היטב שהמבצעים הללו הם רגעיים ונובעים מפאניקה. החרם על תנובה יימשך ואנחנו קוראים לכולם להצטרף ולעזור להביא את השינוי".