אנשי המחאה: "ממשיכים בחרם על תנובה"
אנשי מחאת הקוטג' והסטודנטים בעקבות התפטרות זהבית כהן והורדת המחירים של תנובה: "שיורידו מחירים גם בבשר, מעדנות ובסנפרוסט". איציק אלרוב: "כשהצרכן משנה קצת את ההרגלים, יש הורדות מחירים, אבל זה לא מספיק"
זה יום היסטורי למחאה הצרכנית בישראל: יו"ר תנובה ופסגות, זהבית כהן התפטרה , ואחרי סירוב ממושך, תנובה הודיעה על הורדות מחירים של גבינות לבנות, צהובות ומעדנים. במקביל, בעקבות חקירה הממונה על ההגבלים העסקיים תנובה תחשוף השבוע לראשונה את הדו"חות הכספיים שלה ל-2010. ולמרות זאת, בקבוצות המחאה שהביאו לרעידת האדמה הזאת, לא נחים על זרי הדפנה.
- יו"ר תנובה למוחים מול ביתה: "המחאה צודקת" בגלל החרם: תנובה יצאה במבצעים נוספים נילסן: מכירות תנובה צנחו מקוטג' ועד שוקו יו"ר תנובה זהבית כהן נחקרה ברשות ההגבלים
- הרשתות: "שעוד חברות יורידו מחירים כמו תנובה"
בקבוצת הפייסבוק "חרם צרכנים על מוצרי מזון", של יוזמי מחאת הקוטג' הפוסטים גועשים: "להחריף את החרם על תנובה", "להתחיל להחרים את שטראוס", "אסם מפחדים", נכתב שם. רז נ.קולר כתב שם: "מזל טוב לחברי הקבוצה הזו ולכל המחרימים והמוחים על ניצחון מרשים וחשוב על הענקית תנובה... בשורה נהדרת להתחיל עימה את השנה החדשה, לא"?
אורי חבי כתב: "חברים. כל הכבוד על המאמץ המשותף...אני מקווה שבקרוב יוחלט על התנפלות על מונופול חדש שיידע מראש שאין לו סיכוי. זה יכול להיות שטראוס או אוסם. כל כלב ביג'י יומו".
אבי כהן כתב: "מורידים מחירים? שכחו מזה. זה לא מספק אותנו. יש המון מוצרים לתנובה. שלא יעבדו עלינו במילים. כל מוצרי תנובה שיוזלו גם בבשרים ובקפואים"
בקבוצה: "לא קונים יותר תנובה החרם הגדול" כתב מתי קישינייבסקי: "זהבית לא הלכה הביתה. היא עדיין באייפקס, היא עדיין דירקטורית בתנובה והיא תחזור לדירקטוריון פסגות עם סיום החקירה. זאת אסטרטגיה פרסומית, זה הכל. הורדת המחירים גם לא מרשימה במיוחד. ביטול כל ההעלאות של השנים האחרונות בכל מוצרי תנובה אולי ישנה את דעתי, בנוסף לפיטורי כל הבכירים שקשורים להונאה האדירה הזאת. ♪ האוטו של תנובה גדול וירוק, האוטו של תנובה עובר על החוק".
"לעומת מחיר המבצע: מחיר הגבינה הלבנה עלה"
אורי רשטיק, יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב מסר בתגובה: "הורדות המחירים עליהן הכריזה הבוקר חברת תנובה הן הישג משמעותי הנובע מהמחאה הצרכנית שהחלו הסטודנטים לפני כחודש. יחד עם זאת הישג זה איננו מספק. על פי פרסומים בכלי התקשורת הרווח התפעולי של אייפקס מקבוצת 'תנובה' בשנת 2010 היה מיליארד ומאה מיליון שקלים. לפיכך הכרזתה כי ההוזלה תעלה לחברה 125 מיליון שקלים מעידה על כך שהיא יכולה להכפיל את גובה ההנחה לצרכן ל-30% ועדיין להרוויח היטב.
"דוגמא נוספת הינה עלותה של הגבינה הלבנה שנמכרה עד היום במבצע במחיר של 4.16 שקלים (ל-250 גרם) וכעת תנובה מציעה 'הוזלה' ל-6.33 שקלים. בהשוואה למחירה האחרון (7.45 שקלים) מדובר אומנם בהוזלה, אך ברור כי תנובה יכולה יותר. אנחנו קוראים למנהלי תנובה לפתוח בהידברות עם נציגי הצרכנים על מנת לתקן את הטעויות שנעשו עד כה".
רשטיק אמר עם היוודע דבר התפטרותה של זהבית כהן: "אנחנו רואים בהתפטרות הודאה בכך שהתנהלותה של חברת תנובה הינה בעייתית והוכחה נוספת לכך שחרם הצרכנים על החברה מצליח. המחאה הצרכנית מכוונת כנגד תנובה כולה ולא כנגד פרסונה אחת בה, לפיכך אנחנו ממשיכים גם השבוע בחרם הצרכנים ובמהלכו נקיים משמרות מחאה נוספות בסופרמרקטים ברחבי הארץ. אנו קוראים לשלמה רודב להודיע על הוזלת מחירים קבועה, שלא באמצעות מבצעים, באופן מיידי".
אלרוב: "טוב שהצרכן לוקח את האחריות לידיים"
גם אנשי מחאת הקוטג', נחושים מאוד שלא להתבסם מריחה המשכר של ההצלחה: "יש משהו היסטורי בכל מה שקורה כאן כרגע - הצרכן מבין שהכוח נמצא בידיים שלו", אמר ל-ynet איציק אלרוב. "בעוד שבוועדת טרכטנברג אומרים שייקח שנים להוביל את השינוי הנדרש, אנו רואים שכשהצרכן לוקח את האחריות לידיו ומשנה קצת את ההרגלים, ישנן הורדות מחירים בצורה מיידית. לכן מה שחשוב כעת, זה להמשיך לדרוש הורדת מחירים רוחבית על כל כל המוצרים".
הורדות המחירים החדשות של תנובה לא מספקות?
"ההורדה שאנחנו דרשנו היא של 30%. צעדיה של תנובה עדיין אינם מספקים, אך כעת רואים את האור בקצה המנהרה. הם יכולים לעמוד בהורדה של 30%, כי אם במבצעים שלהם לראש השנה, תנובה הורידו את המחירים למחירים יותר נמוכים מאלו שהכריזו עליהם כעת, אז המבצעים שלפני ראש השנה רק שיקפו מהי האפשרות האמיתית של הורדת מחירים. ולא מדובר רק בשוק החלב, תנובה צריכה להוריד מחירים בסנפרוסט, מעדנות, אוליביה קליית יוסי וטירת צבי. חברות אחרות ילכו אחריה. אנחנו רוצים לראות הורדה גורפת על כל מוצרי המזון. אין שום סיבה שהצרכן ישלם כפול מאשר עמיתו באירופה".
למה אתם לא לוחצים על חברות נוספות?
"מפני שתנובה מובילת שוק, וככזאת ,האחריות על כתפיה אמורה להיות כבדת משקל. בשנים האחרונות היא הובילה את השוק רק בהעלאת מחירים. עבור חברות מזון נוספות ורשתות שיווק - זה יום חשבון נפש, שבסופו אני מקווה שיצאו בהודעות מסודרות שהן מורידות את מחירי המזון שלהן. מה שקרה עם תנובה יקרה עם כל חברה שמגזימה עם מחירי המזון שלה".