מגה מייבאת גבינות חצי קשות בגלל המחאה
תשווק בסניפיה סדרת מוצרי גבינות צהובות ומלוחות של arla תחת המותג הפרטי. מגה: "נמכור במחירים נמוכים בכעשרות אחוזים מהמותגים האחרים בקטגוריה". בתחילה, המוצרים ימכרו רק במעדניות. "עד סוף 2012: נגיע ל-15% נתח שוק"
המחאה הובילה לייבוא: לאור מסקנות תת הוועדה לבדיקת משק החלב בוועדת קדמי, שקראו לייבוא גבינות, חברת מגה קמעונאות הודיעה היום (ב') על ייבוא גבינות חצי קשות של Arla Foods ושיווקן בסניפיה תחת המותג הפרטי מגה. זו הפעם הראשונה שרשת מזון תמכור גבינות תחת המותג הפרטי. הגבינות יכנסו לסניפים השבוע, בהדרגה.
- מחלוקת בממשלה על ההמלצות במשק החלב
- הוקפא הצו לפתיחת שוק הגבינות לייבוא
- הרפתנים: תוך שנתיים - מחסור במוצרי חלב טריים בגלל הייבוא
לפי המלצות תת הוועדה של ועדת קדמי לבדיקת משק החלב, שקמה בעקבות מחאת הקוטג', אסור לרשת שיווק לייבא מוצרי חלב באופן ישיר. עקב כך, מגה תייבא את הגבינות באמצעות היבואן וילי פוד.
המלצות ועדת קדמי להקלות בייבוא גבינות (ולהורדת מחיר המטרה של החלב) לא אומצו עדיין על-ידי הממשלה, אחרי שחבריה לא הצליחו להגיע להסכמה.
הרפתנים התנגדו בעוז להמלצות ועדת קדמי להקלות במכסים ובמכסות על ייבוא גבינות, משום שלטענתם הדבר יגרם לסגירת רפתות, ומשום שלא התייעצו עמם קודם לקבלת ההמלצות. הרפתנים עתרו לבג"ץ וזה הקפיא את הצו לפתיחת שוק הגבינות לייבוא ב-2012. עקב כך המכס הורד ב-20% בחודשים האחרונים שנותרו ל-2011.
אחרי שיתוף הרפתנים בהחלטה על ייבוא גבינות, הממשלה אמורה להשלים תשובתה לבג"ץ עד 15 בנובמבר. דו"ח ועדת קדמי לבדיקת שוק המזון יוגש לממשלה ככל הנראה ב-20 בנובמבר, ועמו תוגש לאישור בישיבת הממשלה הצעת מחליטים בעניין המלצות תת הוועדה לבדיקת שוק החלב.
מגה: "הגבינות יהיו זולות יותר"
כבר היום יש ייבוא נרחב של גבינות קשות וחצי קשות לארץ. הגבינות המיובאות נמכרות בכל רשתות המזון, אולם מחירי הגבינות תוצרת חוץ בדרך כלל גבוהים מגבינות תוצרת הארץ. במגה טוענים: הגבינות תחת המותג הפרטי שלנו יהיו זולות יותר.
סדרת מוצרי הגבינות של מגה כוללות ארבעה מוצרים: גבינה צהובה גאודה 27%, גבינת אמנטל 28%, גבינה צהובה עם חורים הווארטי 24% וגבינת פטה בקר 17%. הגבינות מיוצרות עבור מגה על ידי קונצרן מוצרי החלב Arla Foods העולמי. בשלב ראשון ימכרו המוצרים במעדניות החלב, ובשלב מאוחר יותר תחל הרשת בשיווק המוצרים גם במקררי החלב באריזות סגורות.
מחירים לק"ג:
- גבינה מלוחה פטה בקר 17% - 54.90 שקל
- גבינה צהובה חצי קשה גאודה 27% - 37.90 שקל
- גבינה צהובה חצי קשה עם חורים הווארטי 28% - 45.90 שקל
- גבינה צהובה אמנטל 28% - 59.90 שקל.
לטענת מגה, גבינת גאודה עולה פחות מגבינת עמק (גבינת אדם) בפיקוח 37.90 לעומת 41 שקל, וגבינת הפטה של המותג הפרטי תהיה זולה יותר מהמתחרים בשוק המעדניה, לדוגמא, משק צוריאל מוכרים פטה בקר ב-60.90 שקל לק"ג.
לדברי זאב וורמברנד מנכ"ל מגה קמעונאות: "פתיחת שוק החלב לתחרות הינו מהלך חיובי ונדרש, שיוביל להוזלה של מוצרי החלב ויעודד תחרות חיובית במשק החלב הישראלי. למרות המגבלות שבפתיחת השוק הכוללות יבוא על-ידי ספק משני ומיסי מכס בגובה של 20%, אנו מצליחים לשווק מוצרים איכותיים במחירים תחרותיים ונמוכים יותר מהמתחרים ואף ממוצרי החלב שנמצאים תחת פיקוח. במקביל, אנו ממשיכים כל העת לפעול לבלימת עליית המחירים וממשיכים בפיתוחו של המותג הפרטי וכניסתו לתחומים וקטגוריות נוספות".
תנובה שולטת בגבינות המלוחות והצהובות
במגה צופים כי עד סוף 2012 מוצרי הגבינות תחת המותג הפרטי מגה יתפסו, נתח של כ-15% מכלל מכירות קטגורית הגבינות הקשות.
על פי נתוני סטורנקסט, שוק החלב בישראל נאמד בשנת 2010 בכ-7.8 מיליארד שקלים. קטגוריית הגבינות הצהובות מהווה 11.2% מכלל השוק ונאמדת בכ- 823 מיליון שקלים לעומת קטגוריית הגבינות המלוחות שמהווה 5.5% ונאמדת על 402 מיליון שקל.
תנובה חולשת על נתח שוק של 67.7% מכלל שוק החלב; בקטגוריית הגבינות הצהובות נתח השוק שלה הוא 88.3% , אחריה צי תעשיות מזון (5.7%) וטרה (4.5%). בגבינות המלוחות, נתח השוק של תנובה עומד על 42%, גד מחזיקה בנתח שוק של 32%,טרה - 8.7% ומחלבת השומרון - 4.9%.
המותגים המובילים בקטגוריית הגבינות הצהובות הם: עמק, המהווה 60.2% מהקטגוריה, גלבוע, שלה 15.1% מהקטגוריה, גוש חלב (9% מהקטגוריה) וכפיר (6.4% מהקטגוריה).
המותגים המובילים בקטגוריית הגבינות המלוחות הם: פיראוס (38.2% מהקטגוריה), גד (37.4% מהקטגוריה),משק צוריאל (12.1% מהקטגוריה),מחלבת פנחס (4% מהקטגוריה) ומחלבנה (3% מהקטגוריה).