מי חברת הביטוח הגרועה? האוצר לא רוצה שתדעו
במשך שנים פרסם המפקח על הביטוח את היקף התלונות שהוגשו כנגד חברות הביטוח השונות - פרסום בעל חשיבות צרכנית עצומה. משום מה הפירוט הזה נעלם מהדו"ח לשנת 2010 שפורסם השבוע, בעוד שר האוצר מכריז באותה עת על הקמת מחלקה לחינוך ל"צרכנות פיננסית נבונה"
לאן נעלם מדרג חברות הביטוח? מדו"ח הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר לשנת 2010 שפורסם בימים האחרונים, הושמט פרק בעל חשיבות צרכנית גדולה העוסק בתלונות הציבור כנגד חברות הביטוח - חדשות מצערות לציבור המבוטחים בישראל.
- לכל הטורים של "סוגרים חשבון" מופקרים: אף אחד לא מגן עלינו מחברות הביטוח
- בקשה לייצוגית: תשלומי ביטוח הבריאות היו מיותרים
הפרק הזה כולל את "מדרג חברות הביטוח" - דירוג של היחידה לפניות הציבור הנעשה על פי תחשיב מיוחד הבוחן את כמות התלונות שהוגשו למפקח בהתאם לגודלה של החברה ולהיקף הפרמיות המשולמות לה. לפירוט הזה חשיבות עליונה מבחינה צרכנית בשני מישורים: יכולת השוואה וקבלת החלטות מצידו של הלקוח וכן יצירת הרתעה מול חברות הביטוח המעוולות.
למעשה לאזרח במדינת ישראל אין כל אינדיקציה מסודרת לגבי טיב חברת הביטוח, השירות וגישתה ללקוח. במיוחד בתחום מורכב זה, יש חשיבות גדולה להציב בפני המבוטחים הפוטנציאלים, את המידע המקסימאלי. בנוסף, אם חברת ביטוח מסויימת ידועה כמושא לתלונות רבות, חובה על הפיקוח ליידע את הציבור בכך.
גם הקנסות הזעומים שמשית המפקח על התאגידים הפיננסיים הגדולים אינם מיצרים כל רתיעה. מה שכן עשוי להשפיע הוא הפרסום השלילי כנגד אותה חברה - עוד סיבה לחשיבות הפירוט.
אמנם, לשכת סוכני הביטוח עורכת מדי שנה סקר שביעות רצון בקרב סוכניה לדירוג חברות הביטוח. אולם באופן טבעי, השיקולים לדירוג שמבצעים הסוכנים שונים משיקולי הלקוח. בכל מקרה, לא ניתן להשוות בין סקר שביעות רצון לבין סקירה של גוף ממלכתי מפקח.
א'-ב' של צרכנות פיננסית נבונה
אז לאן נעלם המדרג? לא ברור. באוצר טוענים כי הוא לא פורסם בשל "היעדר מספיק נתונים לעריכת המדרג". יש לציין כי עורכי הדו"ח הגדילו לעשות כשהחליטו לא רק לוותר על המדרג, אלא להשמיט לחלוטין את שמות חברות הביטוח מהפרק העוסק בתלונות, בניגוד לכל הד"וחות השנתיים שפורסמו עד כה.
מעניין לציין כי במשך שנים בלט דו"ח הפיקוח על הביטוח ברמת הפירוט הנוגעת לתלונות המבוטחים. זאת, לעומת הגוף המקביל לו - הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל - שהסתפק תמיד בסיכום לקוני ולא ממצה של תלונות הלקוחות. אז למה השינוי? למה הכניעה לחברות הביטוח?
סימני השאלה שנותרים ללא מענה מציגים באור אירוני את הכרזתו החגיגית של שר האוצר, יובל שטייניץ, השבוע, כי יקים בקרוב במשרדו מחלקה לחינוך פיננסי. "איש מאתנו לא באמת מבין את תלוש המשכורת שלו וחסר לנו ידע לגבי כלל הנושאים הפיננסיים ובעיקר בנושאי פנסיה, ביטוח, משכנתאות ונושאים נוספים", הודה השר בכנס של אגף שוק ההון.
"לכן חייבים לפתח את החינוך הפיננסי כדי לעזור לציבור בישראל לקבל החלטות מושכלות בנושאים אלו", אמר שטייניץ באותו שבוע בו פרסמו אנשי משרדו דו"ח חשוב שהיה יכול לסייע לציבור להשיג מידע משמעותי של צרכנות פיננסית נבונה, אך העדיפו להותיר מידע זה בחוץ.