בקרוב יהיה קל יותר לגלות טעויות בחשבוניות
אושרה לקריאה ראשונה ההצעה לחייב את חברות התקשורת, הגז והחשמל לשלוח לצרכנים בסוף כל שנה דו"ח סיכום שנתי של עסקאות מתמשכות, כדי שיבדקו כמה שילמו מדי חודש. המטרה: לסייע לצרכנים לעקוב אחר תשלומי החשבונות
כמה שילמתם מדי חודש, כמה זה יצא בסוף השנה והאם נפלו טעויות בחשבוניות? בקרוב תדעו: חברות הסלולר, הטלפונייה, הטלוויזיה, האינטרנט, הגז והחשמל וחברות נוספות שגובות תשלום חודשי מצרכנים במסגרת עסקאות מתמשכות, יחויבו לשלוח דו"ח סיכום תשלומים שנתי לצרכנים. זאת אחרי שוועדת הכלכלה אישרה היום (ד') לקריאה ראשונה את ההצעה לתיקון חוק הגנת הצרכן, בנושא סיכום שנתי של עסקה מתמשכת.
- על חיוב שחזר משלמים - פעמיים
- אורנג' חייבו על "חוסר באירידיום" ו"ניווט בלב ים"
- צפית בבוב ספוג ב-2005? תשלם על זה ב-2010
- פלאפון נזכרה לחייב על חריגת גלישה אחרי כשנה
לפי ההצעה, של חברי הכנסת אורי מקלב, משה גפני, יריב לוין ויו"ר הוועדה כרמל שאמה-הכהן, לקוח המשלם בהוראת קבע או בכרטיס אשראי במסגרת עסקה מתמשכת עם חברה, יקבל ממנה בסוף כל שנה ריכוז של כל התשלומים ששילם לאותה חברה בשנה החולפת, בין אם היו אלה תשלומים קבועים ובין אם לא קבועים.
הריכוז השנתי יישלח ללקוחות 45 יום לאחר תום כל שנת כספים, כלומר עד ה-15 בפברואר של כל שנה. עם זאת נקבע כי בשנה הבאה, שתהיה השנה הראשונה ליישום החוק, יישלחו החשבונות עד 90 יום אחרי סוף השנה, כלומר עד ה-1 באפריל 2012.
באמת יעזור להבין את חשבונות הסלולר?
מטרת התיקון: ריכוז החשבון אמר לסייע ללקוחות לעקוב בצורה טובה יותר אחרי הרגלי הצריכה שלהם ולהשוות ביתר קלות את התשלומים ביחס לחודשים קודמים ושנים קודמות. ועם זאת, לא ברור אם הדבר יסייע בהבנת חשבונות עמומים כמו אלה של חברות הסלולר.
כמו כן לא ברור אם אפשר יהיה להפיק מידע מועיל לצרכן מתשלומי חברת החשמל, שכן איך יכול אדם לדעת כמה חשמל באמת צרך בחודש מסוים, ואם אפשר להשוות חודש אחד לרעהו, שכן הצריכה עשויה להשתנות מאוד גם בחודשים מקבילים בשנים שונות.
התיקון כן יסייע בגילוי תגלית בחשבונית: חיובי יתר, תשלום שחשבתם שסיימתם לשלם והחברה "שכחה" להסיר, תשלום שמעולם לא אישרתם והפתעות דומות.
יו"ר הוועדה שאמה-הכהן אמר כי הצעת החוק היא "הצעה צרכנית מעולה, שאינה מטילה עלויות לעוסקים, ותיידע את הצרכנים בסוף כל שנה למי שילמו וכמה שילמו". ח"כ מקלב אמר כי ההצעה היא "עוד חולייה בשרשרת של חוקים צרכניים שנועדו להקל על הציבור ותסייע לו גם לצמצם את ערמת הניירת שהוא צריך לשמור", אם כי כיום רבים מהצרכנים מקבלים ושומרים את החשבוניות במייל.
מנהלת המחלקה המשפטית באיגוד לשכות המסחר, שוש רבינוביץ', ביקשה כי ההצעה לא תחול על תשלומים קבועים שהסכום בהם לא משתנה, שהעוסקים לא מחויבים לשלוח ללקוחות חשבונות חודשיים בגינם. יו"ר הוועדה דחה את הבקשה על הסף משום שלדבריו, לפעמים הצרכן רוכש שירות שהוא מפסיק לצרוך אותו ועדיין מחויב עבורו בלי לשים לב – והצעת החוק הזו באה לסייע לצרכנים בדיון במקרים האלה.
נציגת משרד המשפטים, עו"ד הילה דבידוביץ', ביקשה לתת סמכות לשר התמ"ת להחריג סוגים שונים של עוסקים, על מנת למנוע פגיעה לא מידתית בהם. היו"ר שאמה-הכהן הבהיר כי הוא מוכן לתת לשר את הסמכות להחריג עסקים, אולם השר יצטרך לקבל את אישור הוועדה לכך.