שירת הסטיקר החרדי
הטלאי הצהוב היה נקודת שיא בתגובה החרדית למתקפה בעניין "הדרת נשים", אבל מתברר שכשהתותחים רועמים, המוזות מייצרות גם סטיקרים וסרטוני הסברה יעילים יותר ופרובוקטיביים פחות. מה שהחל כשחרור קיטור, מתפתח לקמפיין לא-רשמי
הקרב על התודעה הציבורית הגיע לשיאו עם אירועי הפגנת הטלאי הצהוב בכיכר השבת, אך לצד ההתפרצות הפרובוקטיבית – רוחשות הגחלים מתחת לפני השטח החרדי. "המגזר" חש עצמו מותקף, מוכלל ו"מודר" ציבורית, והפרטים מנסים לייצר הסברה בלתי פורמאלית.
עוד בערוץ היהדות - קראו:
- הפגנת נוצרים בירושלים: "שאבעס"? סאנדיי!
- איפה אתם, הרוב החרדי השפוי?/ רחלי מלק-בודה
- לחרדים יש זכות להפגין עם טלאי צהוב/ טלי פרקש
מאז הוכנס הביטוי "הדרת נשים" לראש מהדורות החדשות – אין גוף רשמי שלוקח על עצמו את ההסברה החרדית. בטח לא התארגנות מן הסוג שידעה פרשת עמנואל או כיכר-השבת בגרסת המקור שלה. אך בשבוע האחרון הוצפה הרשת בסרטונים, סלוגנים וסטיקרים שיוצריהם התפלגו בין אלה שרק ביקשו לשחרר קיטור, לאלה שניסו לייצר חזית הסברתית כלשהי, שליבַּתה: הדרת חרדים.
יוצרים תחת אש
הבאז מגיע מהשטח: מהפייסבוק, מאתרי חדשות חרדיים המלקטים סיפורים ב"קו חם" על אלימות אנטי-חרדית, ומפורומים פנימיים. כך למשל, בפורום עיצוב גרפי שבאתר "פרוג", המספק פלטפורמה מקצועית למעצבים ויוצרים מהמגזר הדתי והחרדי, התפתח אשכול דיון סביב הניסיון להגיב לאקטואליה, ובפורום אחר באותו אתר, עלה סרטון אנימציה קצרצר תחת הכותרת "הדרת נשים ממבט חרדי".
משה, מנהל אחד הפורומים ב"פרוג", מספר כי קיבל את הסרטון מחבר, ובנה לו את פס הקול: "זה לא שמישהו אמר בואו נעשה פרויקט. הנושא הזה נמצא בתקשורת החרדית והחילונית גם יחד, ואנחנו קבוצה של אנשי מקצוע שנמצאים בפורום מקצועי חרדי-דתי, מעלים עבודות ומתייעצים זה עם זה. הסטיקרים הללו החלו כעבודה פרטית 'מהבטן' של אחד המשתתפים, שביקש לדעת מה חושבים החברים, ומכאן זה התגלגל".
ברחוב החרדי מתבנקרים תחת האש, ומתקשים לראות מעבר למסך העשן. עוד לא החל שם חשבון הנפש, ורבים גם יטענו כי אין להם צורך להכות על חטא. אבל כשהתותחים רועמים, המוזות מייצרות סטיקרים לוחמניים.
"להשמיע את הקול השפוי"
הראשון להעלות את הנושא ב"פרוג", משתמש בשם "חסיד", כתב תחת הכותרת "מי לה' אלי": "אני חושב שבמצב הנוכחי שבו התקשורת הכריזה עלינו מלחמה ממש, חייבים אנו להחזיר תשובות, ולו בשביל שיישמע גם קול שפוי מהצד שכנגד, ומבלי להיכנס כלל לפרטי פרטים אם זה נכון הלכתית או לא, אלא אך ורק בכדי לזעוק ולמחות על הגזענות התקשורתית שפתאום החלה להרים ראש, ומידי כמה ימים מוצאת עוד כמה כותרות שליליות נגד החרדים..." בשולי הדברים הוסיף כי "זו דעתי בלבד, ואם מנהלי הפורום חושבים אחרת, זכותם למחוק אשכול זה".
מנהלי הפורום לא חשבו אחרת, והאשכול שגשג עם אינספור "לייקים" ועוד שבעה עמודים ועשרות סלוגנים וסטיקרים בנוסח "אמת. מה נהדר!", "האמת נעדרת", "להחזיר הדרה ליושנה" ועוד. בשלב מאוחר יותר הובע חשש מדליפת החומרים שיובנו לא נכונה על ידי התקשורת, וההנהלה אף טענה כי "הדיון כבר חורג ואינו מתאים לנושאי עיצוב".
לא פחות מעניינים, היו הדיונים שהתפתחו סביב הקמפיין הפנימי המתהווה. מי שחיפש את הקול החרדי האחר, המתון, הכנה – יכול היה למצוא אותו בפורומים הללו שבהם דנו גברים ונשים חרדיים באומץ וללא חשש, על הנושאים הבוערים בחברה החרדית.
מעצבת גראפית בשם נעמה כותבת, למשל, כי "'מחזירים הדרה ליושנה', על אף שנינותו, הוא אחד המסרים הגרועים ביותר שניתן להשתמש בהם. מה המשפט הזה מבטא? 1. שאכן קיימת אצלנו הדרה. 2. לא זו בלבד, אלא שההדרה היא העטרה שלנו (זו המילה שמתחלפת)... 3. 'להחזיר עטרה ליושנה' בפני עצמו, הוא משפט שמזוהה אצל כל אזרח במדינת ישראל עם מפלגת ש"ס, שאחוז ניכר מהחילונים בישראל פוחדים ממנה וממה שהיא מסמלת פחד מוות... אז בשילוב עם ה'הדרה', קיבלנו את הקרעכץ הכי גדול שיכולנו לגרום לקהל היעד שלנו".
נעמה מוסיפה כי "מה שחשוב הוא לחדד עבור הציבור את ההבדלים בין אפליה אמיתית שאינה ראויה, ושגם אנשים יראי שמיים אמורים להסתייג ממנה - לבין גדרי צניעות טהורים שאנו נוהגים בהם מדורי-דורות על פי ההלכה. כרגע התקשורת עושה סלט אחד גדול בין שירת נשים בצה"ל, משמרות הצניעות, הפרדת חדר הכושר בגבעת רם, הפרדת קווי מהדרין, הפרדת מדרכות, תלישת כרזות נשים מאוטובוסים ועוד.
"אם לא נדע להציג קודם כל לעצמנו, ואחר כך כלפי חוץ, את סדר העדיפויות... בגלל ההתעקשות להציג את החומרות הבלתי מחויבות כזהות באותה רמה להלכות בסיסיות, אנשים חילוניים ומסורתיים יאבדו רצון לשמור גם על הבסיס".
"מזעזע לגלות שכולנו אשמים"
משה ואחרים אומרים כי אינם מסבירנים מטעם המגזר, אלא מטעם עצמם בלבד. "אף אחד לא התארגן לעשות הסברה חרדית, וזה נושא שמאד מתוקשר וכואב לכל חרדי ממוצע מהמיינסטרים", הוא טוען, "משום שרוב הסיפור פה הוא סביב קבוצה מאוד הזויה, ומתסכל שנראה כאילו כולם כאלה. אני במקור מיישוב חרדי בצפון הארץ, ושם אין את ההפרדה הזו. הבנות מתיישבות מאחור מרצונן, אך אם אישה יושבת בקדמת האוטובוס, אף אחד לא אומר לה כלום.
"אין חרדי נורמאלי מהמיינסטרים שיקים אישה ויירק עליה. הסיפור על החרדי שירק על הילדה מבית שמש כואב מאוד לחרדי הממוצע - לפחות כמו לחילוני, ואולי יותר. אם הייתי רואה מישהו שיורק - הייתי מזמין משטרה. הזעזוע גדול עוד יותר כשאתה מגלה שאתה מואשם בזה. לכן אנשים החלו ליצור את הסטיקרים".
משה העובד ולומד במכללת "פרוג" במשך חצי יום, ובכולל במחציתו השנייה - טוען כי הסרטון שלו מבקש להראות את נקודת המבט החרדית על "קווי המהדרין". "זו 'הדרת נשים ממבט חרדי' כי אנחנו לא מבינים מה רוצים: שנשב ליד נשים בכוח? אם אתם מכריחים אישה לשבת ליד גבר, גם זו כפייה, ואני בטוח שאף חילוני לא מתכוון גם לזה".
בין הסרטונים שהועלו ליוטיוב – גם סרטון הסברתי שאורכו כמעט 10 דקות, הפורס את מפעלי החסד והעמותות החרדיות והדתיות.
"אני מגיע ממשפחה חוזרת בתשובה, ויצא לי לפגוש היום את משפחתי החילונית באירוע", אומר משה. "קודם כל, הרגשתי אשם. הייתי צריך להתנצל בפני המשפחה שלי ולהסביר שהרוב יושבים בשקט - אבל עושים מכולנו משוגעים, בעוד שמדובר בקומץ שגם הרבנים יוצאים נגדו".