"היורשים" : עיון רגיש בעושר
אחרי שבע שנים של שקט תעשייתי, חוזר הבמאי אלכסנדר פיין עם "היורשים", בו הוא ממשיך לשכלל את יכולתו להציג את הניואנסים של ההתנהגות האנושית ומספק סרט מסקרן ומרגש
שבע שנים ארוכות חלפו מאז סרטו הקודם של אלכסנדר פיין. סרטו הנוכחי "היורשים" ("The Descendants") שב ומזכיר עד כמה חסר קולו בנוף הצחיח של הקולנוע ההוליוודי העכשווי. העיבוד הדרמטי-קומי לספרה של קאוי הארט המינגס הוא הוכחה נוספת להיותו אחד היורשים הספורים לתהילת הקולנוע האמריקני של שנות ה-70.
- המנצחים הגדולים בגלובוס הזהב: "הארטיסט" ו"היורשים"
- אלכסנדר פיין: "ג'ורג' קלוני הפך אותי לבמאי טוב יותר"
- שיילין וודלי: "כולם היו שווים על הסט"
- ג'ורג' קלוני בן 50: הוא עוד יהיה נשיא ארצות הברית
אליזבת, אשתו של מאט קינג (ג'ורג קלוני), שוכבת בתרדמת בבית החולים לאחר שנפגעה בתאונה. עד אירוע זה מאט שימש, כהגדרתו, כ"הורה חלופי" שלא ממש מכיר את שתי בנותיו - סקוטי (אמארה מילר) בת ה-10 ואלכס (שיילין וודלי המוכשרת) בת ה-17. כעת הוא צריך לעבור איתן את התהליך הלא פשוט של הבנת חומרת מצבה של האם. קשה לא פחות היא ההתמודדות עם הגילוי אודות הצדדים הלא נודעים בחייה של אליזבת, וההבנה כי הוא חי לצידה ולא איתה.
לעשות את הדבר הנכון
משפחתו של קינג גרה בעיר הונולולו בהוואי, והוא נצר למשפחת המלוכה המקומית, ולזיווג שהתרחש כמה דורות קודם לכן בין איש עסקים לבן לצאצאית מלוכנית. משפחתו המורחבת היא היורשת של שטח עצום מימדים ובתולי באי קאואיי, שטח שבעקבות חוקי ירושה מקומיים, יופקע מרשות המשפחה אם הוא לא יימכר בשבע השנים הקרובות.
ביקורות סרטים אחרונות בערוץ הקולנוע של ynet:
הצעה למכירת השטח לבניית אתר נופש קיימת, והיא תכניס מאות מיליונים לקינג ולשלל האחיינים והדודנים. מעמדו במשפחה והיותו עורך דין המתמחה בנדל"ן מיקמו אותו בעמדת הנאמן, שרק בכוח החלטתו תוכל מכירה זו להתבצע. אך האם זה הדבר שנכון לעשותו?
שני סרטיו הראשונים של פיין - "האזרחית רות" (1996) ו"בחירות או לא להיות" (1999) - היו סאטירות חדות על צביעותה המוסרנית של החברה האמריקנית. שניהם הוגבלו למקום בו הוא נולד וגדל, אומהה שבמדינת נברסקה, בליבה של ארצות הברית. בשלושת סרטיו הבאים - "אודות שמידט" (2002), "דרכים צדדיות" (2004) ובסרטו הנוכחי - העוקצנות הסאטירית פחתה בהדרגה לטובת עיון רגיש, לא נטול פיכחון קומי, בגבריות תחת סימן של כישלון והחמצה.
בעוד בשני סרטיו הראשונים כל הדמויות היו, במידה כזו או אחרת, נלעגות, בשלושת סרטיו הבאים הוא הפך לזהיר יותר בחריצת השיפוט אודותיהן. מסרט לסרט הוא משכלל את יכולתו להציג את הניואנסים של ההתנהגות האנושית, אלו הממקמים אותנו בנקודות שונות ומשתנות על הסקאלה שבין הלבן והשחור. קשה שלא לחוש כי זהו במאי האוהב את דמויותיו על כל חולשותיהן.
סרטים שעוסקים ברפלקסיה של דמויות על חייהן הלא מספקים אינם מפתים במיוחד עבור הקהל הרחב. אך פיין משלב את עליית ההכרה העגמומית בתהליך של מסע. בשונה מהמודל המרכזי לסרטים אלו - "תותי בר" (1957) של אינגמר ברגמן - פיין אינו גולש לתוך התודעה של הגיבור אלא נשאר ממוקד בכאן והעכשיו. המוקד אינו תהליך פנימי של פיוס אלא של היקשרות מחדש בין בני אדם.
סופו של המסע מאפשר הכרה מחדש בערך של היקשרות זו - העזרה הלא אנוכית לאחר המספקת נחמה מאכזבות החיים (ב"שמידט"), הרמז לאפשרות קיומה של אהבה חדשה ("דרכים צדדיות") או המחויבות המתחדשת למורשת ולהווה המשפחתי ("היורשים").
הסביבות בהן מתרחש המסע מהוות מרכיב חשוב בתשתית הסמלית של התהליך. בשני הסרטים האחרונים יופייה של הסביבה מהווה ניגוד לתחושותיהן הפנימיות של הגיבורים, אך בהדרגה הופכת הסביבה לביטוי אפשרות ההחלמה של הדמויות.
יופי, קושי וחופש נצחי
השימוש בהוואי כרקע לעלילת "היורשים" זוכה להתייחסות ישירה כבר בתחילתו. במונולוג של הגיבור הנשמע זמן קצר לאחר תחילת הסרט הוא לועג לאשליה של הוואי כאתר נופש נצחי. הטקסט המריר מלווה ברצף דמויות עניות ועלובות שחיות באי, ומטרתו להזכיר לצופים כי גם היופי אינו מבטל את הצדדים הקשים של החיים.
מונולוג זה נשמע לאחר השוטים הראשונים המציגים את אשתו של הגיבור רוכבת
בהנאה על אופנוע מים, והוא מסתיים במראה העגום שלה בבית החולים. הדילמה של מאט קינג האם למכור את האדמות המשפחתיות קשורה באופן סמלי למצוקותיו המשפחתיות. הקושי בהתמודדות עם הגילויים על אשתו, השלמה עם מעמדו החדש כהורה היחידי של בנותיו מגולמים באופן סמלי גם בשאלת מחויבותו לטריטוריה בה גדלו דורי-דורות מבני משפחתו.
"היורשים" הוא סרט קאמרי התלוי במידה רבה באינטראקציה בין מאט קינג ושתי בנותיו. הצלחתו, חרף מגבלה זו, מעידה על יכולתם של ניואנסים אנושיים לסקרן ולרגש. שני שחקנים בוגרים - קלוני וג'ודי גריר (כאשתו של גבר שנטל חלק בצדדים הפחות ידועים בחייה של אשתו של מאט קינג) מפגינים את מלוא יכולתם בסרט זה. שניהם צפויים למועמדות ואולי אף לזכייה בפרסי אוסקר.