מנכ"ל שטראוס: "לא נוריד מחירים"
אחרי שטענו כי חטיפי השוקולד נמכרים בארה"ב בזול בגלל עודף מלאי ושינו את הסיבה ל"מבצע פורים" כעת מנכ"ל שטראוס ישראל מודה: "13-12 מהמוצרים שאנו מייצרים לארה"ב זולים יותר, ביניהם פסק זמן" ישראל יקרה לנו: "מהדו"חות עולה שהרווח של שטראוס בארץ גבוה מחו"ל"
בעוד בקבוצת המחאה נגד שטראוס חברים למעלה מ-16 אלף תומכים בפייסבוק, שטראוס, חברת המזון השנייה בגודלה במשק, מנסה להדוף את מתקפת הצרכנים בעקבות תגלית המחירים הנמוכים של חטיפי השוקולד שלה בחו"ל. מנכ"ל שטראוס ישראל ציון בלס, שוחח היום עם עיתונאים בעקבות משבר ה"פסק זמן". לטענתו מוקדם מדי לומר אם ירדו מכירות החטיף, אולם יש לו הסבר חדש לפער בין מחירי חטיפי שוקולד עלית בארה"ב ובישראל.
במקביל, נמסר מקבוצת "ישראל יקרה לנו" כי עופרה שטראוס תיפגש מחר ב-10:30 במשרדי החברה, עם ארבע מהאימהות שמסרו לה מכתב מוקדם יותר השבוע, בעת ששהתה בחו"ל.
- למה פסק זמן עולה רק 69 סנט בארה"ב?
מנכ"ל שטראוס: "פסק זמן בארה"ב הוזל לפורים"
בריטניה: שקדי מרק בחצי מחיר
מחאת ה"פסק זמן": "נחרים את שטראוס בפורים"
בתחילת המשבר, שטראוס נימקו את פערי המחיר בין פסק זמן בארץ - 6.30 שקלים (במגה) לעומת 2.60 שקלים בניו ג'רזי, בכך ש"לקמעונאי המקומי נוצר עודף". מאוחר יותר טענו שבעצם מדובר ב"מחירים לפורים" עבור הקהילה היהודית המקומית, וכעת טוענים בשטראוס: אכן מדובר במוצר זול יותר, שנמכר בארה"ב במחיר נמוך כדי להעמיק את החדירה לשוק ולהגדיל את הייצוא של שטראוס לחו"ל.
"סך כל המוצרים שאנחנו מייצאים לחו"ל, בממוצע משוקלל, יקר לקמעונאי האמריקאי ב-20%", אמר ל-ynet. "בסל הזה יש מגוון של מוצרים: יש קטגוריות ומק"טים שנסגרים במחירים גבוהים משמעותית מהמחיר של הקמעונאי הישראלי, ועם זאת, יש 13-12 מוצרים בהם המחיר הקמעונאי האפקטיבי נמוך בין 5% ל-15% לעומת מחיריהם המקבילים בארץ. ומדובר באותם חטיפים – פסק זמן, כיפכף, טעמי, טוויסט. חשוב להדגיש שסך כל הפעילות הזאת של חטיפים אלו, מאוד צנועה - מספר מיליוני שקלים בודדים בשנה".
לפי בלס, "מוצרי שטראוס שמיוצרים בישראל ומיוצאים לחו"ל מהווים פעילות קטנה מאוד עבור החברה: 35-40 מיליון שקל בשנה. אנחנו מייצאים לחו"ל כ-180 מוצרים ממגוון מאוד גדול של קטגוריות כדי להגיע לסכום הזה, ומדובר פה על פחות מ-1% בסך כל הפעילות שלנו. אנחנו מאוד מקווים שעם השנים, פעילות הייצוא תגדל".
תורידו מחירים בעקבות המחאה והאיומים בחרם?
"לא נוריד מחירים. מאז תחילת המחאה שטראוס הוזילה כ-50 מוצרים בהוזלות קבועות. לא במבצעים, לא כאקט שיווקי ולא כהנחות חד פעמיות. אלא הוזלות קבועות במחירונים במגוון קטגוריות. עשינו את מה שעשינו וזה מאוד משמעותי. מדובר בעשרות מיליונים של שקלים סביב כל ההוזלות. הגענו לתחתית של החבית מבחינת הורדת מחירים, הגענו לקו האדום.
"במקביל אנחנו קולטים עובדי כוח אדם במפעלינו, מטפלים ברמות ההכנסה הנמוכות יותר בחברה, תוך שאנו מקצצים במשכורות ההנהלה הבכירה. אנחנו מאמינים שצדק חברתי הוא לא רק הוזלות מחירים, אלא גם דאגה לעובדים שלנו- לפרנסתם ולרווחתם".
אז איך תתמודדו עם המחאה?
"יש לנו רעיונות וכיוונים איך לטפל במחאה הזאת. אנחנו מנסים להבין ולנטר גם את הרשת ואת מה שקורה מסביב. זה יהיה אתגר. אנחנו מאמינים באמת שלנו ומאמינים שנעבור את זה".
הצרכנים נעלבו מהבדלי המחירים. אתם חוששים שהמחאה תזלוג מהפייסבוק למדפים?
"מבחינתנו צר לנו שכך הדברים נתפסו, חבל לנו, אנו בודקים רגע את מצב הדברים משתדלים למפות אותו ולנטר אותו בכל האינדיקציות והאינדיקטורים שיש לנו, אנו בודקים את דעת הקהל הציבורית ואת המדדים ברשת ואני מאוד מקווה שנפעל נכון".
מישראל יקרה לנו נמסר בתגובה: "כל מי שקורא את הדו"חות של שטראוס יכול להסתכל על שורת הרווח הגולמי אחרי הוצאות הייצור כולל עובדים ולראות שהרווח הגולמי של שטראוס בישראל עומד על כ-40% - הרבה יותר גבוה מהרווח הגולמי שלה בחו"ל בקפה. לפי דו"חות שטראוס הרווח שלה מקפה עומד על 28% - ממוצע בין ישראל לחו"ל, כשישראל מושכת כלפי מעלה. זה רק מראה שהם יכולים להוריד מחיר והרשתות יכולות להוריד מחיר. בדו"חות שלהם הם מציינים שישראל יותר רווחית לקפה ואילו בחו"ל יש קושי להעלות מחירים, בגלל התחרותיות בחלק מהמדינות. וזה מראה שפה שטראוס מרוויחה על גבו של הצרכן הישראלי ומתמחרת במחירים מוגזמים".
מתנועת מחאת הקוטג' נמסר כי "חברת שטראוס מביכה את עצמה פעם אחר פעם בשלל תירוצים. הבעיה היא לא מחירו של הפסק זמן או של שוקולדה אחרת. מהם התירוצים על מחירם הגבוה של הקקאו? הקפה? הדנונה? המילקי? ועוד. הבעיה היא מחירם היקר של כלל מוצרי החברה. הציבור דורש הורדות מחירים רוחביות ומשמעותיות ולא תרוצי סרק שלא שווים את הנייר עליו הם נכתבו".