צפי לפסח: המחירים ירדו לעומת השנה שעברה
לפי לשכות המסחר מכירות רשתות השיווק בפסח השנה יהיו נמוכות מהממוצע בעשור האחרון - צפויות לגדול בשיעור של כ-18% בלבד לקראת הפסח. בטיב טעם אופטימיים: צופים גידול של 25% במכירות. מנתוני נילסן עולה כי המחירים לצרכן החלו לעלות מתחת לאף שלנו
מכירות רשתות השיווק יגדלו לקראת פסח בשיעור נמוך מהממוצע בעשור האחרון - 18% בלבד, כך לפי נתוני לשכות המסחר. בזכות המחאה הצרכנית והתחרות הניטשת בין רשתות השיווק, הצרכנים יהנו ממחירים נמוכים לעומת פסח אשתקד, אולם שימו לב: מתחת לאף שלנו המחירים לצרכן החלו לעלות מעט.
- ההתייקרויות בדרך? תחזיות האינפלציה עלו
המכירות בפסח ישקפו עלייה לעומת החודש הקודם של כ-17% ברכישת מזון, עלייה של כ-26% בקניות מוצרי הלבשה והנעלה, עלייה של למעלה מ-121% בקניית כלי בית ועלייה של כ-35% בקניית מוצרי חשמל לבית.
כלכלני איגוד לשכות המסחר ציינו שמסקירת נתוני העשור האחרון עולה כי בחודש שאחרי החג ישנן בדרך כלל ירידות בקניות ברשתות השיווק של בין 8.5% (מזון) ועד כ-58% (כלי בית ומטבח).
"הצרכנים יהנו השנה ממחירים נמוכים יחסית"
לעומת זאת, ברשת טיב טעם לא צופים ירידה במכירות ומצפים לגידול של 25% בסל הקניות לקראת חג הפסח. בטיב טעם כמו ברשתות מזון אחרות כבר החלו במבצעי הפסח. "בחג הראשון של פסח צפויה עלייה במכירות של כ-60% ובחג השני המאופיין בפיקניקים ומנגלים צפויות המכירות לגדול בכ-80% לעומת שבוע רגיל", טוען יוסי שליו ראש אגף הסחר והשיווק בטיב טעם.
ברשת הקרמיקה עמודי שלמה מסרו כי בימים שלפני החג, ישנה עליה של יותר מ-15% בלקוחות שמגיעים לסניפים במטרה לשפץ חדרים בבית. בחברת קאסה איטליאנה, ייבואנית ומשווקת כלי בישול ואפייה מסרו כי "לקראת חג הפסח ישנה עליה של כ 200% במכירות של מחבתות".
ראובן שליסל, יו"ר ענף המזון באיגוד לשכת המסחר טוען כי "הצרכנים ייהנו השנה ממחירים נמוכים יחסית לשנים קודמות. בצל המחאה החברתית הנמשכת, התחרות העזה בין רשתות השיווק ובין הרשתות הפרטיות תלך ותגבר והיא תביא עימה מלחמת מחירים חריפה שאת הדיה אנו רואים כבר כעת בפרסומים השונים בתקשורת. הגידול במכירות השנה הינו כמותי בלבד והוא לא מתבטא במחירים גבוהים יותר. כתוצאה מכך, הצרכן הישראלי ייהנה ממחירים תחרותיים מאוד".
יחד עם זאת מזהיר שליסל כי "יש לצפות לשינוי מגמה במחירי מוצרי המזון לאחר חג הפסח כתוצאה מעליית מחירי חומרי הגלם בעולם".
צרכנים, שימו לב לעליות המחירים
ואכן, מגמה זוחלת של עליות מחירים כבר החלה. לפי נתוני נילסן לסיכום ינואר פברואר 2012 בשוק המזון, המשקאות, טיפוח הפרט והמוצרים לבית - החודש, מחיר הקנייה בכלל הענפים (מחיר המבוסס על היקף הקנייה של כל מוצר ונותן ביטוי לשינויים בתמהיל הקנייה של הצרכנים במשק) עולה מעט. מחיר גם מחיר הקנייה בענף המזון מציג עלייה קלה ולפי נילסן, יתכן שבחודש האחרון הצרכנים שבו לקנות במעט פחות תשומת לב למחיר.
המחיר המוצע לעומת זאת, (המייצג את המחיר הממוצע של כל מוצר שנמכר בשוק ללא נתינת משקל על פי נתח השוק שלו, ומבטא את השינוי במחיר כל המוצרים בשוק ללא קשר להיקף המכר שלהם), ממשיך לעלות בהתמדה מאז תחילת 2011.
בענף טיפוח הפרט מחיר הקנייה משתנה לעיתים תכופות, בהתאם למבצעים בענף. לעומתו, המחיר המוצע החל לעלות מעט מתחילת השנה אחרי ירידה במחיר זה שהחלה בקיץ, כנראה בעקבות ירידה במספר המבצעים. החודש ניכרת עלייה קלה במחיר הקנייה, אחרי חודשיים של סטגנציה ובמקביל עולה גם המחיר המוצע, מה שממשיך מגמה שהחלה בספטמבר השנה.
רגע לפני פסח: שוק המזון צומח בשיעור נמוך
בינואר-פברואר, שוק המזון, המשקאות, טיפוח הפרט והמוצרים לבית צמח בשיעור נמוך יותר מאשר בשאר השנה. מקור הצמיחה הנמוכה - בהאטה בצמיחה של שוק המשקאות בחודשים האחרונים: שוק המשקאות צמח ב-0.2% בלבד לעומת 0.5% בשלושת החודשים האחרונים.
מבחינה כמותית, ניכרת סטגנציה שמקורה בעיקר מקיפאון בשוק המזון. בצריכה הכמותית ניכרת ירידה משמעותית בשוק המשקאות ב-2012 (7.6%), שמגיעה בעיקר ממשקאות אנרגייה, משקאות חריפים ובירה. גם בענף טיפוח הבית ניכרת ירידה מתחילת 2012 (2.4%), מה שמאט את הצמיחה השנה.
בזכות פורים ועל אף מחאת פסק זמן, קטגוריית החטיפים המתוקים ממשיכה את מגמת הצמיחה החדה שלה (15%), שמגיעה בעיקר מהשקות ומבצעים. 27% מהמכר השנה מגיע מהשקות (בעיקר של פררו), ו- 33% מהמכר השנה נמכר במבצע לעומת 23% בשנה שעברה.
כנראה שהסיבה לעלייה באחוז המכר תחת מבצע (שיעור המימוש של המבצעים) בקטגוריית החטיפים המתוקים במהלך השנה האחרונה, היא פעילות מבצעים רחבה יותר ולא העמקת ההנחות, שכן המחיר הממוצע תחת מבצע בקטגוריית החטיפים המתוקים נמצא במגמת עלייה.
מנגד קטגוריות החלב מציגות בעיקר ירידות: יש ירידה של 12% במכירות הכספיות של יוגורט עם פרי, וירידה של 13% במכירות קוטג'. קטגוריית המים המינרליים יורדת כספית ב-5%.
ב-2011 פורמט המינימרקטים מאבד נתח בעיקר לטובת פורמט הסופרמרקטים והחנויות מוזלות. בתחילת 2012 - המינימרקטים ממשיכים לאבד נתח שוק.