שתף קטע נבחר

רמי לוי: המחאה תחזור בעוד חמש שנים

בפאנל קמעונאים וספקי מזון שנערך בכנס "מזון בעידן חדש" אמר רמי לוי: "המחאה החברתית תחזור בעוד חמש שנים, כל עוד לא יתנו ליצרנים הקטנים לצמוח". משנה בכיר למנכ"ל שופרסל: "חזרנו אחורה במחירים לצרכן, אנחנו מציעים עכשיו מבצעים שמתאימים לצרכן החשדן"

"יוני 2011 שינה לנו באופן משמעותי את טיב וסוג הפעילות. ענף הצרכנות עבר הרבה טלטלות. הצרכן הפך להיות מחושב, זוכר מחירים, קטן מספר הצרכנים שנוטים להתפתות למבצעי כמות, חזרנו אחורה במחירים לצרכן, לתחילת 2011. המחירים ירדו ב-3%", אמר היום (א') משנה בכיר למנכ"ל שופרסל, אלי גידור, בפאנל אתגרי קמעונאות במסגרת כנס מזון בעידן חדש שהתקיים ברמת גן.

 

בפאנל השתתפו בין היתר רמי לוי, סמנכ"ל מכירות יוניליוור ישראל, ענת גבריאל, מנכ"ל אסם סחר עופר גרין ומנכ"ל זאפ איתן זינגר. את הפאנל הנחה פרופ' חזי אופיר מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה העברית.

 

"שוק המזון יהיה בסטגנציה ב-2012 ו-2013", אמר גידור. "גודל שוק המזון בישראל עומד על 59.3 מיליארד שקל. קצב התפתחות שטחי המסחר - גבוה פי שלושה מהצמיחה במשק. בכל שוק שיש בו יותר מכמה מתחרים, מתחילה להיות תחרות לא רציונלית".

 

רמי לוי אמר: "המחאה החברתית תחזור עוד חמש שנים. כל עוד לא תהיה תחרות בין היצרנים ולא יתנו ליצרנים קטנים לצמוח, המצב לא ישתפר. זו לא חוכמה ליצור מותג פרטי ולהוציא את הספקים הקטנים מהמדף. מה שברור זה שהכוח בידיים של הצרכן. לפני המחאה הצרכנית לא רבים חשבו כך, אבל אני חושב כך 35 שנה. נראה המשך מעבר של לקוחות לחנויות זולות".

 

מנכ"ל זאפ, איתן זינגר, טען: "אתם מזמינים את השר כחלון וח"כ כרמל שאמה הכהן וכל החבר'ה האלה לעשות סדר במה שהם לא מבינים בו והתוצאה לא טובה".

 

"הריכוזיות - באשמת הספקים"

לפי שופרסל, האשמה בריכוזיות בשוק המזון טמונה בספקים. "ריכוזיות הספקים בארץ גבוהה מאוד, יש 10 ספקים גדולים שחולשים על רוב השוק, כשברוב הקטגוריות יש שליטה של שניים-שלושה ספקים", אמר גידור בפאנל.

 

"58.5% מהקניות של הקמעונאים מגיעות מאותם עשרת ספקים גדולים לעומת 20%-22%. בבריטניה למשל, שלוש חברות משקאות חולשות על 91% מהשוק. לעומת זאת, ממוצע הריכוזיות בעולם של ארבע הרשתות הגדולות עומד על 55% לעומת 48.8% בישראל. הרשת הגדולה ביותר בישראל, שופרסל, חולשת על 22.7% מהשוק, לעומת טסקו בבריטניה שחולשת על 31% נתח שוק, הרולד בהולנד - 33.6% נתח שוק ומיגרוס בשוויץ - 39% מהשוק".

 

אולם סמנכ"ל מכירות יוניליוור ישראל ענת גבריאל טענה: "ישראל זו כלכלת אי, אם נוסיף עוד ועוד יצרנים קטנים, המחירים יעלו והאיזון לא יישמר".

 

כך שופרסל מושכת צרכנים בעידן פוסט המחאה

לפי גידור, כדי למשוך צרכנים לחנויות בעידן פוסט מחאת הקוטג', שופרסל מצמצמת מבצעים שמרגיזים צרכנים ונוקטת בשיטות חדשות לפתות אותם לקנות: "הצרכן זהיר, ולמרות שהוא מבקר יותר פעמים בחנות, הוא צמצם את סל הקנייה שלו", אמר. " גודל הסל בשלישון הראשון של 2012 ירד ב-2.4%. מאידך תדירות הקנייה השבועית גדלה ב-4%. העלייה בתדירות לא מחפה על הירידה בגודל הסל, הסל ממשיך לרדת.

 

"כדי למשוך צרכנים, יצרנו שיטת מבצעים קלה להבנה, אנחנו עושים שימוש גדול יותר במבצעי מחיר, הקטנו את השימוש במבצעי 2+1 והשארנו אותם רק במוצרים בודדים וזולים כמו חטיפים. 

 

"הנהגנו שיטות חדשות: למשל, 'קנו עכשיו', טכניקה בה אנו מפרסמים לינק לקנייה אינטרנטית אונליין במדיה חברתית, באנרים ומנועי חיפוש, שמפנה לעמוד שופרסל ישיר. בעקבות השיטה הזאת, היתה עלייה של 30% מכר המוצר בתקופת המבצע.

 

שיטה נוספת היא קופונים ויראליים בעמוד שופרסל. ללא פרסום היו לאחרונה 4,000 מימושים ברבע מיליון שקל. עוד שיטת מבצע היא 'כרטיסיית נאמנות'. באנו בהצעה לאימהות: קנו מראש 10 חבילות טיטולים ב-299 שקל. ככה, הן שילמו מראש ולקחו את החיתולים מתי שבא להן, אפילו אחד בכל ביקור בסופר. היתרון הוא השמירה על המחיר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
רמי לוי
צילום: נועם מושקוביץ
מומלצים