האבולוציה של הגיבורים, פרק 5: באטמן
באטמן, גיבור העל האפל של גות'האם, כבר בן 73. לקראת צאת "עלייתו של האביר האפל", יצאנו למסע בעקבות גלגוליו השונים של איש העטלף - מהופעותיו הראשונות בקומיקס, דרך סדרת הטלוויזיה הקומית ועד הטרילוגיה האפית של כריסטופר נולאן
הסרט "עלייתו של האביר האפל" יחתום את טרילוגיית באטמן של כריסטופר נולאן, ואם להתחשב במסורת הקומיקס והקולנוע של גיבור העל הזה, מדובר באירוע נדיר שעשוי לשבור אינספור שיאים בקופות. לקראת האירוע, סקרנו עבורכם את קורותיו של איש העטלף.
עוד גיבורי על ב-ynet
היסטוריה על הנייר
תופעת באטמן מוכיחה שעבודה קשה והתמדה עשויות להביא לתוצאות, וזוהי הדרך להצלחה שבה בחרו אנשי DC קומיקס. בעוד מארוול מעדכנים את עולמם באינספור דמויות וגיבורים בקצב מסחרר, ב-DC בראו את שני הכוכבים הגדולים שלהם כבר בסוף שנות השלושים, ובנו עליהם מורשת. כך הפכו באטמן וסופרמן לפרזנטורים של חברת הקומיקס הוותיקה, ולאייקונים בתרבות הפופ של מאה השנים האחרונות. "Detective Comics" לתוכה נולד באטמן היא סדרת הקומיקס בעלת הרצף הארוך ביותר עד היום.
ההופעה הראשון של באטמן הגיעה במאי 1939 בחוברת "Detective Comics #27" - שנה אחרי סופרמן, ובהשראתו. אולם בעוד שג'רי סיגל וג'ו שוסטר היהודים יצרו את סופרמן כמעין מושיע של העולם החופשי, על רקע התעצמות הנאצים ערב מלחמת העולם השנייה, נראה כי בני עמם בוב קיין וביל פינגר, התמקדו יותר בעולם הפשע האמריקני. באטמן נוצר ברוח ספרי הבלשים של התקופה, והוא לחם בפושעים מבית אשר מאיימים על הציבור והמבנה הכלכלי והחברתי שלו.
כך שהסיפור הראשון בו מופיע באטמן, "The Case of the Chemical Syndicate", הוא עלילת בלשים די שגרתית על רצח של תעשיין בידי שותפו העסקי. בן העשירים המשועמם ברוס וויין נחלץ לעזרת המפקח ג'יימס גורדון בפענוח המקרה. ב-"Detective Comics #33" נגללה גם הביוגרפיה שלו, והמניע לפועלו: וויין צפה בשני הוריו מתים במהלך שוד, והחליט להקדיש את חייו לנקמה על מותם - נקמה פרטית, שתהפוך לקמפיין לניקוי העיר גות'האם מפושעיה לטובת הכלל.
לצורך כך הוא פורש מחייו הנהנתנים, ומתרכז באימונים פיזיים ומנטליים. לאחר שהופתע מעטלף מעופף, עולה בו הרעיון לפעול כמוהו בחסות החשכה. וויין מבין כי על מנת לגבור על אויבי הציבור הוא ידרש לאלמנט הרתעתי, והלילה הזין אותו. היתה זו הזירה הטבעית לפעילותו של הגיבור האפלולי, שבא לעולם בדיוק בזמן. הוא היה התקווה היחידה של גות'האם מול פרופסור קרוגר והצפלין שלו, אותו ריסק באמצעות מטוס העטלף שלו.
ה-Batplane מצטרף לסד"כ הטכנולוגי של באטמן, אותו גייס לעתים גם לטובת האומה האמריקנית. בשנות ה-40 חבר ל-"Justice Society of America" שנשלחה להילחם בנאצים - אולם הוא מיעט לקחת חלק במבצעיה. ראשית, כיוון שבאטמן הוא לפני הכל מגן העיר גות'האם מפושעיה. שנית, הוא מעדיף לעבוד לבד, וכסופר-הירו שהוא סופר-סטאר, יש לו הפריבילגיה הזאת.
מי הוא באטמן?
כמו גיבורי על אחרים, גם באטמן הוא אדם המחזיק בשתי זהויות המאפשרות לו לנהל חיים כפולים: בחיי היומיום הוא מוכר כברוס וויין הפלייבוי, בעוד שבלילה הוא עוטה על עצמו את המסיכה והגלימה ויוצא לצוד עבריינים ברחובות העיר. הונו האדיר תורם גם הוא לדינמיות בין שתי הזהויות - הרי הוא לא צריך לתת דין וחשבון לבוס. הוא יכול לישון ביום, מגיע לאירועים חברתיים מתוקשרים, ואז יוצא לעבודה - נטרול פושעי גות'האם. במקום לדפוק כרטיס, הוא דופק אותם.
ההון העצום של וויין מאפשר לו לחיות בתוך גות'האם, אך במובלעת משלו - אוטונומיה אינטימית שיצר לעצמו בחסות החברה שבבעלותו. מן האחוזה שבה הוא מתגורר, הוא חולש על העיר כולה, מנהל את המבצעים שלו מהחמ"ל המשוכלל שהקים שם, מאפסן את כלי הנשק המתקדמים שלו, ומתחזק את כלי הרכב הרבים שלרשותו - מכונית ה-Batmobil, מטוס ה-Batplane ואופנוע ה-Batcycle. למרות שהוא שייך לדור הישן של הסופר-הירוז, מדובר בגיבור על של גאדג'טים.
החיבור לעטלפים, הפעילות הלילית והסביבה הגותית יכולים להזכיר לנו הקשרים תרבותיים עתיקים לדרקולה (השניים אף נפגשים בסרט אנימציה), אולם באטמן הוא יצור מזן אחר. אין ברשותו יכולות על-אנושיות. הוא אינו מוטציה גנטית מהסוג של ספיידרמן, אלא נסמך עם המיומנויות שסיגל לעצמו בעבודה קשה - אתלטיות וכוח פיזי, וגם זריזות מחשבה וקשיחות מנטלית. כמובן שגם תזרים המזומנים הבלתי פוסק משמעותי להצלחתו: בלי כסף אין טכנולוגיה, בלי טכנולוגיה אין באטמן.
מתוך "The Batman vs. Dracula"
במובן זה הוא דומה יותר לטוני סטארק - הלא הוא איירון-מן - אולם בניגוד לפלייבוי המפונק והמשעשע של מארוול, באטמן הוא דמות מלאה ואפלה יותר. ברוס וויין מקדיש את חייו להגנה על האזרח בשם הוריו, והוא משלם על כך מחיר לא פשוט. במקרה שלו, חזות העשיר הנהנתן והמצליחן שמופיע באור הזרקורים והבזקי הפפראצי הם המסכה האמיתית. גרעין קיומו הוא הצו מצפוני הבלתי מתפשר והקיום כדמות אפלולית בז'אנר הפילם נואר - ברוח זו הוא נוצר מלכתחילה.
מי נגד מי
באטמן כאמור פועל ברוב המקרים לבדו, אבל יש כמה אנשים טובים ונאמנים שעומדים לצידו - בראשם אלפרד המשרת, שלקח את ברוס תחת חסותו לאחר מות הוריו. הוא שותף סוד נאמן, וכזה הוא גם לושיוס פוקס, יד ימינו הטכנולוגית. לבאטמן יש גם בן חסות משלו בדמותו של הלוליין דיק גרייסון, המוכר יותר בכינויו רובין. בן הלווייה הצעיר עומד בסטנדרטים הפיזיים של באטמן, אולם לוקה באלו המנטליים. הוא לא מחושל מספיק, קשה לראות אותו שורד ללא המנטור שלו.
מי שמקשים על ההישרדות של רובין, באטמן וגות'האם כולה הם הנבלים המנוולים של העיר - כולם בני אנוש, אבל עם שריטה רצינית. נראה שהתכונה שמעניקה להם יתרון על כל אחד אחר היא האכזריות חסרת הגבולות שלהם, העדר המצפון, והנכונות ללכת עד הסוף עם הרשע שלהם - בכך הם מאבדים קשר עם אנושיותם.
כך במקרה של הארכי-נבל הג'וקר - סדיסט מטורף וחולני שנהנה לזרוע טרור ופחד בגות'האם. למה? אולי החיוכים המאולצים שהוא חוקק בפני קורבנותיו. המקרים של הפינגווין המעוות, הדחליל הפסיכוטי והרידלר החידתי לא שונים בהרבה. מורכב יותר הוא סיפורה של סלינה קייל (קאטוומן) שמתחילה כאויבת של באטמן, וממשיכה כאהבתו הגדולה.
על המסך
בניגוד לרוב גיבורי העל, באטמן עשה את טבילת האש הקולנועית שלו דווקא בלייב-אקשן. תחילה ב-1943 כסדרת סרטי סריאלז, שכמו במקרים האחרים השתלבו ברוח המלחמה. לואיס ווילסון גילם את באטמן ודגלאס קרופט את רובין.
מתוך "באטמן" הסריאל
אדם ווסט וברט וורד ירשו אותם שני עשורים לאחר מכן בסדרת טלוויזיה קומית. המפיקים הבינו שפילם נואר אינו ז'אנר שמתאים לילדים. מצד שני, הדינמיקה העולצת בין באטמן ורובין צבעה את יחסיהם בגוון הומוארוטי - לא חינוכי.
באטמן מצחיק? מתוך סדרת הטלוויזיה
ב-1966 יצא סרט באורך מלא ברוח הסדרה ובכיכובם של ווסט וברט וורד (וגם של ברג'ס מרדית' ומיס אמריקה לי מריוות'ר). העלילה שמתרחשת באור יום חטאה אולי לרוח האפלה של באטמן, אבל זכתה להצלחה. כך קרה שב-1989 - אחרי מספר סדרות אנימציה שהופקו בדמותו - שיחזר טים ברטון את הלך הרוח הקומי ושזר אותו בסגנון הקאמפי שלו. באטמן שלו היה מייקל קיטון, והוא נאבק ביחד עם קים בסינג'ר (כוויקי ווייל) בג'וקר, אותו גילם לא אחר מאשר ג'ק ניקולסון המרושע.
הטריילר של "באטמן" מ-1989
הסרט היה הצלחה אדירה ואחרי ששבר את שיא ההכנסות בסוף השבוע בבתי הקולנוע, המשיך לגרוף כ-411 מיליון דולר ברחבי העולם, מה שסלל את הדרך לסיקוול "באטמן חוזר" ב-1992. הפעם גויס דני דה ויטו כפינגווין בגרסה ססגונית ומבריקה, כשלצידו בתור נבלי משנה כריסטופר ווקן כתעשיין מקס שרק, ומישל פייפר כקאטוומן. הסרט הצליח, אך פחות מקודמו (211 מיליון דולר). בסרטים שלו, נראה שברטון מתעניין יותר בנבלים מאשר בבאטמן עצמו, שנשאר פלקטי יחסית.
הטריילר של "באטמן חוזר"
זה בוודאי תרם להחלטה של קיטון לנטוש את הפרנצ'ייז לקראת יציאת הסרט השלישי "באטמן לנצח" ב-1995. סיבה נוספת היתה מינויו של ג'ואל שומאכר כבמאי בהכוונתו של ברטון - זאת בהוראת אולפני האחים וורנר, שביקשו להפוך את הסרטים למתאימים יותר לילדים. ואל קילמר מילא את מקומו של קיטון, וכצוות תומך הגיעו ג'ים קארי בעוד תפקיד ססגוני כרידלר, טומי לי ג'ונס כ-Two-Face, ניקול קידמן כד"ר צ'ייס מרידיאן, וכריס או'דונל שהגיח לראשונה כרובין.
הטריילר של "באטמן לנצח"
למרות השינויים, הסרט הצליח בגדול (336 מיליון דולר) ואישרר את הרלוונטיות של באטמן, וגם של שומאכר כבמאי. שנתיים נוספות עברו והוא חזר עם "באטמן ורובין". מזל שיש לגיבור מסכה, כי גם הפעם נדרשה החלפת כוכב בגלל מחויבויותיו של קילמר. ג'ורג' קלוני הגיע במקומו, ולצד או'דונל כרובין נלחם בויקטור פריז (בגילומו של ארנולד שוורצנגר) וגם בפויזן אייבי בגילומה של אומה ת'ורמן. הדמות הנשית התומכת מגיעה בדמות אליסיה סילברסטון כבאטגירל.
הטריילר של "באטמן ורובין"
"באטמן ורובין" היווה אכזבה גדולה מצד המבקרים וגם הצופים (238 מיליון דולר), והביא לגניזת הסרט החמישי שתוכנן בסדרה, "Batman Triumphant". ההקפאה של הדמות והפרויקטים הרבים האחרים שעלו בהשראתה הופשרה על ידי כריסטופר נולאן ב-2005 עם "באטמן מתחיל", שפתח את הטרילוגיה שלו. עם כריסטיאן בייל בתפקיד הראשי, ביקש נולאן לעצב מחדש את הדמות כשהיא נאמנה יותר להבטיה האפלים.
הטריילר של "באטמן מתחיל"
נולאן אף העמיק אל ההיסטוריה הפרטית של וויין, ושרטט פרופיל פסיכולוגי מורכב. בתור נבלים גויסו הדחליל בגילומו של קיליאן מרפי, וגם ראס אל גול - מורו ורבו של וויין בגילומו של ליאם ניסן, שהופך ליריבו הגדול ביותר. קייטי הולמס לוהקה כרייצ'ל דוז, אהובתו של וויין ושל התובע הארווי דנט (ארון אקהארט). מייקל קיין ומורגן פרימן הוותיקים לוהקו כאלפרד ולושיוס, וגארי אולדמן כמפקח גורדון.
ההצלחה של הסרט בקופות (327 מיליון דולר) והערכת המבקרים טענה מחדש את הפרנצ'ייז בזוהר וכסף, ואלו התעצמו עם "האביר האפל" שיצא שלוש שנים לאחר מכן.
הטריילר של "האביר האפל"
הסיקוול שיצא בצל הטרגדיה של מות הית' לדג'ר (שגילם את הג'וקר) היה ללהיט קופתי מסחרר וחסר תקדים. הוא גרף 158 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון בבתי הקולנוע בארצות הברית (שיא שנשבר מאז פעמיים, על ידי הארי פוטר ו"הנוקמים") וצבר יותר ממיליארד דולר בסך הכל. הישג מרשים מאוד, שמזמן את "עלייתו של האביר האפל" שיחתום את הטרילוגיה, וצפוי אולי להציג שיא קולנועי נדיר חדש.
כך עשו את "עלייתו של האביר האפל"
מלבד החגיגיות של הרגע, צובר הסרט תאוצה נוכח האפשרות שעלתה כי הנבל החדש ביין (בגילומו של טום הארדי) יביא לסופו של באטמן - כלומר מותו, או תבוסתו. לאירוע המכונן הזה, זומנו רבים - מניסן ומרפי שחוזרים להופעות בדמויותיהם, אן האת'אוויי כקאטוומן, וגם חביביו של נולאן, מריון קוטיאר וג'וזף גורדון לוויט. אפילו אלון אבוטבול בפנים בתפקיד מדען רוסי מפוקפק.
בנוסף, המפיק תומאס טול הביא את כוכבי קבוצת הפוטבול פיטסבורג סטילרס (בה יש לו חלק כבעלים) להשתתף בסצינות שצולמו באיצטדיונה הביתי, כך שההצלחה מובטחת. ואם כך, אין פלא שיש בתכנון טרילוגיה חדשה בדרך - הפעם נולאן ישמש רק כמפיק.
דבר המומחה: ד"ר קורד סקוט
באטמן הוא אחד הגיבורים הנערצים כיוון שהוא מייצג את הדרך שבה מדע וטכנולוגיה יכולים לשרת את האנושות. במקום להתרחק מהחברה בצל הרצח של הוריו, או לחיות מעושרם, וויין בחר לנצל את הירושה שלו כדי למקסם את מיומנויותיו בלוחמה לא חמושה, כמו גם עיצוב כלי נשק חדשים וציוד שיעזרו לו להביא צדק, במיוחד כשמערכת החוק מושחתת או לא יעילה.
הדמות שלו מאפשרת לקורא להציב את עצמו במצב ריאליסטי. בעוד שכוחות על כמו תעופה ורפלקסים מהירים במיוחד מלהיבים, הם לא בני השגה
באמצעים נורמלים של חיי יומיום. עם זאת, טכנולוגיה חדשה ומיומנויות שמושגות באמצעות כסף אפשריות.
באטמן נוגע גם בקונספט של לפעול מחוץ לחוק, במיוחד כשזה מתעקם מכוח הרשע. הוא אולי לא הראשון, אבל הדמות של באטמן היתה זאת שהתלוותה על ידי סיידקיק (רובין) שקוראים צעירים יכולים להתחבר אליו, ובאמצעות הדמיון להיכנס לסיפור. המעריצים היהודים של באטמן יכולים להתחבר אליו גם דרך הספרים שעסקו ביוצריו, כמו אחרים בני עמם - ביניהם "!Up, Up and Oy Vey" ו-"From Krakow to Krypton".
ד"ר קורד סקוט מרצה באוניברסיטת לויולה בשיקגו