"אנשים ימשיכו לשתות בירה והמינוס בבנק יגדל"
המכירות בברים ובפאבים ירדו העונה ב-10%-15% ובעקבות גזרות האוצר, ארגז בירה התייקר היום ב-30 שקל וכוס בירה בבר תתייקר ב-4-2 שקלים. המשווקים ובעלי הברים מודאגים: "תוך כ-6.5 שנים ארגז גולדסטאר התייקר ב-144%", הם טוענים, "זו עלולה להיות מכת מוות ליצרני הבירה המקומיים הקטנים"
האם תרבות שתיית הבירה בישראל בסכנה? שר האוצר יובל שטייניץ הוציא אתמול בלילה צו שמורה בין היתר על העלאת מס הקנייה על בירה מ-2.18 שקלים לליטר ל-4.19 שקלים לליטר - עלייה של 2 שקלים לליטר ליצרן.
הוסיפו לזה עליית מע"מ שמאיימת לייקר את מוצרי הצריכה ועליות במחירי חומרי הגלם, הדלק, החשמל והמים וקבלו דיכאון שרק עושה חשק לשתות - אבל רגע, אי אפשר, כי יקר.
- טיפה מרה ויקרה: "לשותי הבירה אין לוביסטים"
- הצו נכנס לתוקף: הסיגריות יתייקרו כבר הבוקר
הבשורה נפלה על משווקים, יצרנים ובעלי ברים, פאבים ומסעדות כרעם ביום שהפך לסגריר. רק לאחרונה, שתי שליטות השוק: טמפו והחברה המרכזית למשקאות, העלו את מחירי הבירה ב-5% - כ-20 אג' לליטר. לפי בעלי ברים, היצרניות האלה במילא מעלות מחירים מדי שנה ב-5% באופן קבוע ועכשיו, גם הפטיש הזה נפל עליהם. ועלינו, המטרה הכי קלה בעולם.
תוך 6.5 שנים התייקרות של 144%
"לפני 6.5 שנים, ארגז בקבוקי חצי ליטר בירה גולדסטאר עלה 45 שקל ומאז הוא זינק ל-80 שקל. היום, ממש היום, הוא התייקר בעקבות הגזירות ב-30 שקל, מ-80 ל-110 שקל. רק תבינו באיזו עליית מחירים מדובר", אמר ל-ynet ניר ערוסי סמנכ"ל המכירות של רשת בנא משקאות, שבארבעת סניפיה מחזיקה כ-3,000 מותגי אלכוהול שונים.
"כבר היום בבוקר, קוקה קולה וטמפו הגישו לנו עדכוני מחירים. הכל התייקר בכ-2 שקלים לליטר. למשל, ארגז של 24 פחיות גולדסטאר של חצי ליטר התייקר ב-30 שקל, מ-150 שקל ל-180 שקל לארגז.
"גומרים לאנשים את החיים, גם ככה המחירים פה הם בין היקרים בעולם, אז עכשיו הוסיפו לבירות המיובאות ותוצרת הארץ עוד 20%-30%. הצרכן ישלם יותר וגם אנחנו: בירה זה הלחם והחלב שלנו. זו מכה קשה עבורנו ועבור הצרכן. הלקוחות מגיעים היום לחנויות ומבקשים להוציא את העצבים שלהם עלינו כי חושבים שאנחנו אשמים".
קיבלתם מחירונים סופיים?
"עוד לא, רק עדכון מחירים מיידי, של שתי החברות הגדולות שתקף לכל הסחורה שהגיעה החל מהיום, כלומר, גם אם הזמנתי סחורה אתמול - קיבלתי אותה הבוקר במחיר חדש. לטענת החברות, כל תעודת משלוח חייבת במס החדש. החברות הקטנות עצרו בכלל את האספקה – אין מכירות".
ברשתות השיווק יותר יקר.
"בטח. בקבוק בירה חצי ליטר שאני מכרתי עד עכשיו ב-4.30 שקלים, רשת הסופרמרקטים מכרה ב-6.50 שקלים ועכשיו בטח תייקר ל-9 שקלים".
אנשים יקנו פחות?
"המכירות ירדו, כי מכבידים עלינו, אבל הציבור הישראלי ימשיך לשתות ולחיות. כמו שימשיכו לעשן סיגריות, גם בירות ימשיכו לשתות. העלו את מחיר הדלק, אז הפסיקו לנסוע? לא. בירה זה תרבות שתייה, זה מוצר טוב, לא רעל. אנשים ימשיכו לשתות, רק יכנסו יותר למינוסים. בברים זה יעלה להם יותר".
מותג | מחיר קודם | מחיר חדש* |
גולדסטאר בקבוק חצי ליטר | 4.30 | 5.50 |
גולדסטאר פחית | 6.5 | 7.5 |
קארלסברג בקבוק חצי ליטר | 4.80 | 6.20 |
בקס שישייה | 37 | 45 |
ארגז בקבוקי חצי ליטר גולדסטאר | 80 | 110 |
ארגז 24 פחיות גולדסטאר | 150 | 180 |
*המחירים ברשתות המזון עשויים להיות גבוהים בכמה שקלים. המחירים במקומות הבילוי גבוהים בעשרות אחוזים
בירה בברים: רחובות תפגע יותר מהרצליה
ואכן, בברים, בפאבים ובמסעדות זה יכאב לנו יותר. "תהיה התייקרות של 3-2 שקל לכוס, אבל כרגע אנחנו מתכוונים לספוג את זה ולא להעלות את המחיר כדי לשמור על הלקוחות, למרות שזה פוגע לנו ישירות בכיס", אמר ל-ynet גילי צברי, מבעלי רשת הפאבים בסגנון אירי, דבלין, שמוכרת 20 בירות מברזים ועוד 50 סוגי בירות בבקבוקים במחירים שנעים כרגע בין 25 ל-35 שקל לחצי ליטר. "אנשים מוציאים פחות כסף ולא יוכלו לספוג גם את הגזירה הזאת", אמר.
חלה ירידה במספר הלקוחות בעקבות המצב הכלכלי?
"לא, אבל כן חלה ירידה בהוצאה פר אדם. אנשים שרגילים לשתות 3 בירות פתאום שותים רק אחת או שתיים, הצרכן הישראלי יותר קצר בכיס".
איזה סניף שלכם הכי ייפגע אצלכם מהתייקרות הבירה?
"בהרצליה, הקהל יותר צעיר אז שותים פחות בירה ויותר וודקה רד בול וקוקטיילים. זאת לעומת רחובות, שם הקהל יותר בוגר ושותה יותר בירה. גם בירושלים יש קהל יותר בוגר וכן המון תיירים. זה יפגע ברחובות וירושלים".
המכירות בברים במילא ירדו העונה ב-10%-15%
מושיקו טיילר מבעלי רשתות הסושייה והסושי בר פרנג'ליקו, מחכה לעדכון המחירים של החברה המרכזית למשקאות עמה הרשתות שלו עובדות, כדי לעדכן את לקוחותיו במחירים החדשים. מהחברה מסרו ל-ynet כי עדכון המחירים יהיה בגובה המס בלבד: 2.01 שקלים.
"אני לא רוצה לבלבל את הלקוחות כל שני וחמישי. אחכה למחירונים הרשמיים מקוקה קולה", אמר טייל ל-ynet. "קשה לדעת מה תהיה ההשפעה של המהלך, כי עוד לא עברה יממה מאז הצו. תוסיפי להתייקרות הבירה את העלאת המע"מ והתייקרות החשמל, הגז ומוצרי הגלם שאנו מתעסקים עמם ולא מדובר באחוזים בודדים. כל אלה יוצרים לנו כאבי ראש. אנחנו נמצאים בתקופה כלכלית הזויה ובגלל המחאה לא העלנו מחירים כשנה בכל הרשת, גם בפרנג'ליקו וגם בסושיה"
בכמה ירדו המכירות השנה, בעקבות צמצום ההוצאות של הצרכן הממוצע?
"לעומת שנות האופוריה, בשנת המחאה כל צרכן מהקטן ועד הגדול עשה בדק בית וצמצם את הצריכה, כולל את צריכת הבילויים. אנשים לא משתוללים כמו פעם. למרות שהעונה התחילה ואנחנו עובדים יפה, היא כבר פחות טובה ב-10%-15% לעומת השנה שעברה ובכלל. גם מזג האוויר החם מאוד מקשה".
בכמה אתם מוכרים בירה?
" חצי ליטר בירה מתומחר אצלנו ב-32 שקל".
אז המחיר של בירה בברים כבר גבוה. תעמדו בזה?
"יותר מלחיץ אותי שהאיראנים לא יסתובבו עלינו. עם המע"מ ועם ייקור הבירה נסתדר. הישראלים ימשיכו לשתות ולבלות. אנחנו חיים במדינה שמתרגלת להכל הכי מהר, המחיר עוד לא עלה וכבר התרגלתי".
מכת מוות ליצרנים המקומיים הקטנים
לצד גולדסטאר וקארלסברג, נמכרות בשוק גם בירות בוטיק, חלקן מיוצרות פה בארץ. מה יעלה בגורלן? "בירה בוטיק יקרה פי 3 מהבסיס אז בטח שתתייקר", מסביר ערוסי. "אני חושש שכל המוצרים היקרים של היצרנים הקטנים ילכו ויעלמו. וזו תעשייה מקומית".
לפי מנכ"ל מבשלת הגולן, טלי לוין, המשווקת את בירה בזלת, בארץ פועלים 8-6 יצרני בירות בוטיק מסחריים וישנם יצרנים קטנים רבים נוספים, שרק החלו ללבלב והגזרה הזאת תייבש אותם. "אני לא רוצה להיות קיצונית ולקרוא לזה מכת מוות, אך זו מכה לא קטנה", אמרה ל-ynet.
"מבשלות הבוטיק זה שוק מתפתח, אני מניחה שמרבית השחקנים בשוק הבוטיק אפילו עוד לא התחילו להרוויח כסף. אז גזירה כזאת שמוטלת עלינו? זה כמו רץ מרתון שכל הזמן מרחיקים ממנו את קו הסיום. אנחנו מתכוונים להיאבק בגזירה הזאת. עכשיו אנחנו מתכנסים וחושבים מה לעשות, איך נילחם בזה".
יש סיכוי שיצאו מהשוק שחקנים?
"אני חושבת שזה מהלך גרוע מאוד לגדוע ענף ישראלי שהולך לכיוונים טובים. בניגוד למשקאות אלכוהוליים אחרים, בירה זה משקה מייצור מקומי, יש פה מקומות עבודה שחלקם הגדול בפריפריה. אומרים 'היבואנים ייפגעו' אבל זה לא מדויק. היצרנים, העובדים והצרכנים ייפגעו".
.
בכמה יתייקר המוצר שלכם?
"הבקבוקים שלנו, בגודל שליש, נמכרים במחירים של בין 12 ל-16 שקל. בשוק החם - בחנויות היין וברשתות השיווק - תהיה התייקרות של כ-2 שקלים לבקבוק. בשוק הקר: מסעדות, ברים ופאבים שעובדים במרווחים ובמכפלות גבוהים בהרבה, עליית המחיר יכולה להגיע ל-4 שקלים לשליש ולחצי. ייקור כזה למוצר כמו שלנו יכול להקפיץ אותו ל-20 שקל לבקבוק וזה ממש לא צו השעה".