תקשורת: מי יגלגל את עליית המע"מ על הצרכנים?
בקרוב, במקום 99 שקל בחודש לחבילה ללא הגבלה בסלולר, אנחנו עשויים לשלם 99.8 שקל בחודש, וזה יצטרף ל-252 שקל לחודש במקום 250 שקל לחברת כבלים. אלו מחברות הסלולר, הטלוויזיה, האינטרנט והטלפונייה יגלגלו את עליית המע"מ על הצרכנים ואלו יספגו אותה ולא יפילו אותה על לקוחותיהם?
עליית המע"מ הקרובה ב-1% ב-1 באוגוסט תייקר את ההוצאות שלנו בכל תחומי החיים, כולל תחום התקשורת. היא אמנם תבוא לידי ביטוי כהתייקרות קטנטנה ומעצבנת בחשבונית הסלולר, אולם אם מצרפים לחשבונית הסלולר את חשבוניות הטלוויזיה, האינטרנט והטלפון, ומוסיפים לכך את עליית המע"מ מ-16% ל-17% בכל תחומי החיים, ממזון ועד דלק, מדובר בסכומים חודשיים לא מבוטלים.
- הרשתות לא יספגו העלאת המע"מ - אנחנו נשלם
- הגזירות הכלכליות נמשכות: מס הכנסה יגדל ב-1%
האם בעקבות התחרות הגואה בתחום התקשורת, חברותה סלולר, הטלוויזיה, הטלפונייה והאינטרנט יספגו את המע"מ ולא יגלגלו אתו לצרכן? עליית המע"מ הרי "מקלקלת" את החבילות יפות-המספרים של חברות הסלולר. האם כדי לשמור על המספרים הקליטים 99, 88 ו-89 שקל, החברות יתאפקו ויספגו את המע"מ?
זה צעד יפה שיווקית, אך האם זה כלכלי?
אם החברות יעדכנו את המע"מ לצרכן, כמו שינהגו ברוב תחומי המשק, זה אומר שמי ששילם עד כה 99 שקל בחודש לחברת הסלולר, ישלם בקרוב 99.8 שקל. אם שילמתם לחברת הטלפוניה 70 שקל בחודש, תשלמו 70.6 שקל בחודש ואם שילמתם לחברת הכבלים או הלוויין 250 או 350 שקל בחודש תשלמו 252 שקל או 353 שקל בחודש.
אם החברות יחליטו לספוג את עליית המע"מ - כלומר הן יחליטו לשלם את התוספת למדינה, אך בינתיים לא לגלגל את העלייה במע"מ לצרכן, הן עלולות להפסיד אלפי ומיליוני שקלים, תלוי במספר הלקוחות בחברה. זה צעד קל יותר לחברות קטנות וקשה יותר לחברות גדולות. כך או כך, זה יהיה צעד שיווקי יפה שמיטיב עם הלקוחות, אולם לא ברור באיזו מידה עלותו משתלמת. זו הסיבה, כנראה, שבקרב חברות התקשורת, התשובות לשאלה הזאת - מעורבות.
שימו לב שהתייחסנו רק למחירי השירות הסלולרי הקבועים והידועים מראש - דקות, הודעות SMS, גלישה ותשלום קבוע - ולא למחירי מכשירי הסלולר, שסביר להניח שיתעדכנו עם עליית המע"מ, אך מחירם לצרכן משתנה בתלות בתחרות ובגורמים נוספים.
החברות שיספגו באופן מלא או חלקי
המפעילים הווירטואליים מסרו ל-ynet כי נכון לרגע זה, הם מוותרים על העלאת המע"מ ללקוחותיהם. בהום סלולר מסרו כי החברה תספוג את עליית המע"מ ולא תייקר ותו ללקוחותיה. גם מ-YouPhone נמסר: "אנחנו לא מתכוונים להעלות את המחירים בעקבות עליית המע"מ אלא לספוג את עליית המחירים". רמי לוי מסר ל-ynet: "לא נראה לי שאעלה את המע"מ לצרכן. לא כרגע בכל אופן".
בפרטנר מסרו כי יספגו את עליית המע"מ בכל התוכניות "ללא הגבלה" באורנג' ו-012 מובייל. בתוכניות האלה, החברה תשלם 17% מע"מ, אך הצרכנים ישלמו את אותו המחיר כמו לפני עליית המע"מ.
גם בבזק יספגו את המע"מ באופן חלקי. בשירותי האינטרנט של החברה, בזק תספוג את המע"מ ללקוחות חדשים וכן ללקוחות ותיקים שישדרגו מסלול. לקוחות ותיקים ישלמו את סכום המע"מ החדש. בטלפונייה, במסלולים המפוקחים החברה תצמיד את המחירים למע"מ החדש, אולם במסלולים הכוללים בנק הדקות - בזק לא תייקר את המע"מ והוא יישאר כשהיה.
מנכ"ל 018 איציק בן אליעזר אמר ל-ynet: "עוד אין החלטה סופית, אך המגמה היא חד משמעית - לספוג את העלייה בשירותים העיקריים שלנו. ללא ספק נספוג אותה באינטרנט, כבר הודענו לבזק שאנחנו סופגים את עליית המע"מ בבאנדל שיש לנו איתה. כמו כן, נספוג את העלייה בכל התשלומים הקבועים האחרים, כלומר, גם בשיחות לחו"ל באופן חלקי. ביעדים שנראה שאנחנו מפסידים עליהם כסף, לא נספוג את העלייה.
"התמחיר שלנו במילא עגול כי זה נכון מבחינה שיווקית, אז עליית המע"מ תהפוך אותו ללא עגול וזה לא טוב גם לנו".
החברות לא החליטו והחברות שיעלו את המחיר לצרכן
בצד השני של המתרס, חברות שעדיין לא קיבלו החלטה וחברות שהחליטו לשנות את התמחור ולגלגל את המע"מ ללקוחותיהם. בגולן טלקום מסרו ל-ynet כי לא נפלה עדיין החלטה בנושא.
גם בסלקום ובנטוויז'ן מסרו כי "טרם נתקבלה החלטה. ב-HOT מסרו ש"מחכים להחלטת הממשלה". לא מן הנמנע שאם ב-HOT יחליטו שלא לגלגל את העלייה לצרכנים, זה יקרה באופן חלקי - תהיה מדיניות שונה ללקוחות השירותים השונים של החברה.
ב-yes ובבזק בינלאומי נפלה החלטה: שם מתכוונים לגלגל את העלייה לצרכן. "המע"מ יעלה בהתאם לחוק", נמסר מ-yes. גם בפלאפון עליית המע"מ תגולגל לצרכנים. מפלאפון נמסר "אנו פועלים בהתאם להנחיות המע"מ".