צרכנות בחגים: איך נלחמים בעליות המחירים?
העגבניות התייקרו ורק עוד שבועיים מחיריהם ירדו, אז מה עושים בינתיים? קונים פחות עגבניות לסלט, משתמשים ברסק עבור הדג לחג, או לא קונים. ואיך נלחמים בעליות המחיר של יוניליוור? מוצאים תחליפים. "ההתייקרויות פוגעות בצרכן פעמיים: בכיס ובכבוד". אל תיכנעו לעליות המחירים: עצות ממומחים
חברות המזון מנופפות בחרב "עליית מחירים אחרי החגים" ואתם חשים חסרי אונים. יוניליוור מבטיחה עליית מחירים של מאות מוצרים ב-10 באוקטובר אך אתם מכורים למרכך הכביסה בדין ולאבקת המרק של קנור. מחירי העגבניות האמירו לאחרונה, אבל לא תוותרו על הסלט שלכם. למה בעצם? למה כשהמחירים עולים אתם בכל זאת ממשיכים לקנות? איפה קו השבר שלכם, הרגע בו תגידו לא עוד?
- לקראת החג הסלט מתייקר: עגבניות ב-13 שקל
- יוניליוור לרשתות: נייקר מאות מוצרים
- הסיגריות התייקרו - המעשנים עברו למותגים זולים
- עליית מחיר הלחם: "חוסר הצדק הולך וגדל"
מה יקרה אם במשך שבוע לא תקנו עגבניות? או תקנו חצי מהכמות הרגילה? האם יש לכם אומץ להחליף 5 עגבניות בסלט, בעגבניה אחת, או בחמש עגבניות שרי? ושמתם לב שעגבניות משומרות זולות יותר? ושיש רשתות שמוכרות עגבניה ב-99 אג' לק"ג, צריך רק לאתר אותן? אם תקנו פחות - המחירים ירדו. האם אתם מסוגלים לזה? הרי יש עושר של מוצרים תחליפיים על המדפים. ואם אתם לא מוכנים על עגבניות לוותר לזמן מה - אולי המחיר שלהן לא כל כך גבוה מבחינתכם.
פנינו לכמה מומחי צרכנות כדי לשאול אותם מה כדאי לצרכן נבון וכועס לעשות, רגע לפני ראש השנה. העצות שלהם פשוטות, אלגנטיות וקלות לביצוע ומכולן עולה המסקנה: גם לצרכנים יש כוח, במיוחד אם הם מחליטים לעשות לביתם - קרי, לחסוך בהוצאות ועל הדרך לסייע לכלל, כלומר - להוריד את מחירי השוק באמצעות הורדת הביקוש למוצרים מסוימים.
אם תעשו לי תרגילי התייקרות - תאכלו אותה
"בין רשתות השיווק לצרכנים יש קשר של תלות הדדית", מסביר מנכ"ל המועצה לצרכנות אהוד פלג. "הן צריכות שנקנה, כי סתם מוצרים שנחים על המדף לא ממלאים להן את חשבון הבנק וגם אנחנו צריכים את המוצרים שהן מוכרות. כמו בכל קשר סימביוטי, צד אחד תלוי בשני ואסור שהקשר יהיה חד סיטרי.
"ייקרו לכם מוצר מסוים? בואו נשאיר אותו להתייבש על המדפים, כי אנשי הרשתות, היצרנים והיבואנים יצטרכו לעשות חושבים - אם הם רוצים לעשות רווחים מהמוצר הם צריכים שנקנה אותו ואם אנחנו לא קונים במחיר גבוה - הם יורידו את המחיר.
"זה דורש משמעת עצמית מהצרכנים וגם כבוד עצמי – שלא יזלזלו בנו. קצת איפוק ובסופו של דבר זה ישתלם כי ירידה בביקוש תמיד מוכיחה עצמה. לא כדאי? לא קונים. ואפשר לנקוט בהמשך לכך בצעדים פרקטיים פשוטים: לא ללכת לקנות על בטן ריקה, להשוות מחירים לפי סימון המחיר ליחידת מידה, לא להתפתות למוצרים שמקבלים קידום בחזית החנות אלא לבדוק גם את המדפים הגבוהים והנמוכים בסניף ולהעדיף מוצרים בפיקוח שכיום קל לזהותם בזכות החובה להניח שלט שמורה על מיקומם בחנות".
מה עושים כשצריך ירקות לחג והם יקרים?
"כאן קשר התלות הרבה יותר מוחשי, משום שאורך חיי המדף של ירקות ופירות מאוד קצר, במיוחד באקלים החם של ישראל ואנו רואים לפעמים שינויי מחיר גם באותו היום. ביום שישי ב-12:00 המחירים בסניף יורדים, כי יודעים שם שאם לא יפטרו מהעודפים, הם ילכו לפחת ומפחת הם לא מרוויחים.
"אני פונה לכבוד העצמי של הצרכן: כשמעלים לו את המחירים פוגעים בו פעמיים - בכיס ובכבוד, כי מתייחסים אליו כאל לקוח שבוי - כמישהו שאפשר לנצל אותו. הגישה של המשווקים והיצרנים, צריכה לגרום לתחושות של 'דווקא' במובן החיובי - אני לא בכיס שלכם, תרתי משמע, אם תעשו לי תרגילי התייקרויות – תאכלו אותה".
הרשתות תלויות בצרכנים | המוצר יקר? שיתייבש על המדפים |
מתייחסים אליכם כאל צרכן שבוי ופראייר? עשו "דווקא" ואל תקנו | חפשו תחליפים במדפים הגבוהים והנמוכים |
האיפוק ישתלם - אם אין ביקוש המחיר ירד | זה נכון בעיקר לגבי ירקות: בסוף היום, אם אין ביקוש, המחיר יורד |
השוו מחיר לפי יחידת מידה (ל-100 גרם, ל-1 ליטר) | העדיפו מוצרים בפיקוח |
יש מגוון מוצרים עצום - אפשר לבחור
מנכ"ל אמון הציבור, גלית אבישי: "העסקים רוצים למכור וכשהם יראו שאנחנו יודעים לנהל את התקציב שלנו - המחירים ירדו. זה מפתיע עד כמה אפשר לחסוך. אנו חיים במדינה שיש בה עושר וגיוון מוצרים עצום שמאפשר לנו לבחור. בטח במוצרי ניקיון וטואלטיקה, וכן, אפילו בסל הירקות אפשר לבחור בין מוצרים. שום דבר לא הכרחי. אם מחיר המוצר עולה – אז משנים את התמהיל התקציבי. לא קורה כלום אם לא קונים מוצר מסוים בתקופה מסוימת ואז המחירים - ירדו לשפיות.
"כשכל אחד מאיתנו לוקח אחריות, וגם אנחנו כקולקטיב מתחילים למחות על דברים שנראים לנו גזרת גורל, מסתבר שגזרות יכולות להשתנות, אך גם מחאה ואמירה צרכנית צריך לתחזק. לכן לגורמי המחאה יש תפקיד מאוד משמעותי לומר אמירה מקצועית ומחאתית ולכל אחד מאיתנו יש תפקיד לנהל נכון את משק הבית, להחליט מהי ההוצאה המקסימלית שלנו על מזון ולנהל תקציב בהתאם".
יש עושר מוצרים ומותגים - החליפו מותג | יקר? לא חייבים לקנות ותרו על מוצר |
ניהול נכון של משק הבית עוזר למחאה הצרכנית | חשוב גם לפעול כקולקטיב כדי להוריד מחירים |
אבל מה עושים בחג, כשמארחים? שהאורחים יביאו את היין
העצות האלה נאות ליום חול, אבל מה לגבי החג? קשה יותר לעצור את בולמוס הקניות כשעשרות אורחים צפויים לנהור לשולחן שלכם. אתם הרי מארחים לתפארת – האם תסתכנו ותגישו לחמות בופה דל?
גיל אורלי, מנכ"ל חברת "יבולים" המתמחה באימון וייעוץ כלכלי למשפחות ולעסקים.ממליץ: נהלו את ארוחות החג בהתאם לתקציב ולא לפי ספרי הבישול. "זה נכון שבחג אנו מארחים או מתארחים, אז עיקר התקציב נקבע בעת הכנת הרשימה", הוא טוען. "לכן הכינו את הרשימה מראש, וחשבו מראש את עלויותיה.
"אם אתם פותחים ספרי בישול עם רשימות מוצרים יקרות ונותנים לזה לגיטימציה – בסופו של דבר תקנו יותר. לא צריך לקנות מוצרים יקרים כדי להפוך את החג לחגיגי. אפשר להשקיע בקישוט, ולהסתפק בתחליפים זולים. אפשר להיצמד למוצרי יסוד, אפשר לקנות גרגירי חומוס להשרייה במקום גרגירי חומוס קפואים וזה גם יוצא יותר טעים. למטבוחה אפשר לקנות עגבניות משומרות – הן הרבה יותר זולות. כמעט בכל תבשיל - יש כמה אפשרויות".
היזהרו מספרי בישול - הרכיבים בהם יקרים | את רשימת הקניות הכינו לפי מתכונים מתוקנים עם מוצרים שווים לכל נפש |
החליפו עגבניות טריות במשומרות. המחיר של הטריות ירד | החליפו גרגירי חומוס קפואים בגרגירים להשרייה. זה יותר זול ויותר טעים |
שהאורחים יביאו את היין ואת הקינוח | השקיעו בקישוט ופחות ברכיבים יקרים בתבשילים |
הכינו תקציב לרשימת הקניות ואל תחרגו ממנו | אל תקנו ביותר מ-2 תשלומים |
קנו בשתי רשתות | אל תתפתו למבצעים שיעלו לכם בסוף יותר כסף |
אפשרות נוספת לפי אורלי, היא לחלק עלויות בין האורחים. "זו לא בושה לחלק עלויות: זה מביא יינות וזה מביא משקאות והאחר מביא עוגה. זה הופך את החג ליותר נסבל עבור המארחים".
אורלי אף מציע לשים לב להבדלים בין הרשתות. נכון שאין לכם זמן להתרוצץ בין סניפים ולערוך השוואות מחירים, אבל פיצול הקנייה בין שני סניפים יכולה, לפי אורלי, לחסוך בהוצאות.
"בראש השנה קונים קנייה של חודש בשבוע", הוא אומר. "לכן שווה לבדוק באינטרנט אלו מוצרים זולים יותר באיזו רשת , או לעשות סיבוב ראשוני בשני רשתות ולחסוך הרבה מאוד. הכי חשוב זה לעמוד ברשימה שהכנו ולא לקנות בלמעלה משני תשלומים, כי תשלומים גורמים לי להוציא מעל היכולת שלי. חשוב לא להתפתות לקנייה גדולה במבצעי כמות: לקנות במבצע רק אם זה מוצר שנחוץ לי".
קנו פחות: בסוף החג המקרר נשאר חצי מלא
בישראל יקרה לנו, קבוצת המחאה שחבריה היו ממחוללי מחאת הקוטג' ומחאת יוקר המחיה, ממליצים לצמצם את הצריכה, גם בחג.
"אנחנו ממלאים את המקרר ובסוף החג זורקים את כל המזון שהצטבר אצלנו", טוען אייל עופר, דובר הקבוצה. "אם נמשיך לנהוג כפי שלמדנו בשנה האחרונה - שאם 'יקר – אז לא קונים' - רשתות השיווק, שמחכות בדיוק לחודשים הקרובים כדי לעשות קופה על הגב שלנו, ילמדו לקח: המוצרים היקרים והמוצרים המתייקרים יישארו על המדף.
"את המוצרים של חברת יוניליוור-תלמה, אפשר להשאיר על המדף למספר חודשים ולמצוא תחליפים אחרים. כך, החברה הבינלאומית הזאת תפנים את המסר שהצרכן הישראלי מפסיק להיות הפראייר שלה".
קנו פחות בסוף החג זורקים חצי מהמקרר | את המוצרים שיוניליוור תייקר - מחליפים עד להורדת מחירים |
איציק אלרוב, מתנועת "הצרכנים", מסכים: "יוניליוור בארץ מדברת על התייקרות חומרי הגלם בעוד שמנכ"ל יוניליוור באירופה אמר שיוריד את המחירים כי המצב שם קשה. הוא יודע שאחרת, הוא ימכור פחות כי הצרכנים לא יקנו במחירים גבוהים. גם בישראל צריך לומר ליוניליוור: אם תורידו את המחירים - תמכרו יותר ותרוויחו יותר.
"בהקשר לכך אני מציע להתנסות במוצרים של יצרנים לא מוכרים ולא ממותגים. תופתעו לגלות טעמים ואיכויות שלא הכרתם. כשאתם נתקלים במבצע עיצרו וחישבו: האם זה משתלם או שאני מבזבז כסף על מה שאני לא צריך? האם יש תחליפים נאותים יותר? כדאי גם לעבור על הקבלה ביציאה מהסופר, יתכן שתגלו טעויות, לרעתכם בדרך כלל. תתלוננו בפני הנהלת החנות, זה יעזור לצרכנים אחרים בעתיד. אם אתם צרכנים שבויים של הרשת שמתחת לבית, לכו עם חבר לרשת מחוץ לעיר ותגלו עולם חדש של מחירים. צרכנות נבונה זה יתרון עצום גם למשק הבית וגם למשק כולו. להשוות. הביקוש וההיצע זה משהו שהצרכן יכול להחליט עליו. אם נוריד את הביקוש המחיר ירד".
אם באירופה יוניליוור מורידה מחירים - גם בארץ אפשר | הורדת מחירים כזאת תתאפשר רק אם תפחת הקנייה |
נסו מוצרים של מותגים קטנים. | עברו לקנות ברשתות מחוץ לעיר |