שתף קטע נבחר

החלבה והטחינה יתייקרו: אחווה תעלה מחירים

חלק מרשתות השיווק כבר אישרו לאחוה לייקר ב-1 בנובמבר את הטחינה, החלבה, מוצרי המותג הפרטי ומוצרי המאפה שלה בכ-6%. "לחברות הקטנות מרכיב חומרי הגלם שהתייקרו הוא מהותי - 60%-70% מעלות המוצר". בנובמבר יתייקרו בין היתר, גם מוצרי אסם, יוניליוור, קוקה קולה, פרי-הגליל, מנעמים ויפאורה

חברות המזון ומוצרי הצריכה ממשיכות להודיע על העלאות מחירים בנובמבר: גם חברת המזון הבינונית אחוה תעלה ב-1 בנובמבר את המחירים של כמה ממוצריה ב-6%. בין היתר יתיקרו: חלבה, טחינה ומוצרי מאפה כעוגות ועוגיות. המוצרים שיתייקרו משווקים תחת שם המותג אחוה וכן תחת מותגים פרטיים של הרשתות מגה ושופרסל. החברה מייצרת גם חטיפי דגנים, חטיפים וסירופ לשתיה.

 

  • המחלבות הקטנות: "אין ברירה אלא לייקר מוצרים"

 

במקביל, חברת מנעמים הודיעה היום (א') על העלאת מחירים , זאת אחרי שבמהלך השבועות האחרונים הודיעו שיעלו מחירים החברות: יוניליוור, אסם, החברה מרכזית למשקאות, ויטה פרי הגליל ויפאורה. גם מוצרי החלב צפויים להתייקר בנובמבר. אחוה היא אמנם חברה קטנה לעומת אסם והחברה המרכזית, אך נחשבת לגדולה לעומת מנעמים. יש לה שני מפעלים, באריאל ובברקן וצוות של 235 עובדים והיא אף מייצאת מוצרים לחו"ל.

 

הסיבה לפי אחוה לעליית המחירים, היא כמובן, עליית חומרי הגלם, החשמל ושער הדולר. "מחיר השומשום עלה מאוד מאוד, מחיר הקמח עלה, מוצרי התירס התייקרו", מסביר מנכ"ל החברה, יעקב מלאך. "כל מה שקנינו בדולר עלה ולמזלנו גם ירד מעט לאחרונה" .

 

כשמחירי חומרי הגלם ירדו הורדתם מחירים?

 

"כן, אני גאה לומר שכשהמחירים של חומרי הגלם ירדו אני הורדתי מחירים. ב-2009 שהמחירים ירדו, הורדתי מחירים ובעתיד אמשיך להוריד מחירים. תמיד עשיתי זאת, להפתעתם הגדולה של הרבה מאוד קניינים ברשתות השיווק. כל יועצי אחיתופל אמרו לי: 'במקום להוריד מחירים, תעשה מבצעים', אבל המחיר שלנו כל כך נמוך, עם דלתא קטנה מאוד של רווחיות, שכל ההמצאות האלה לא מדברות אלי. לגדולות יש מקום לזה, אבל אצלי אין מבצעים. אני לא מאמין בזה. אני לא מבין איך אשר היום למכור לצרכן ב-1+1 ומחר לדרוש ממנו מחיר מלא".

 

בגלל העלויות שתפחו: הפסקנו לייצר חלק מהמוצרים

מלאך מתאר את מצוקת הספקים הקטנים לנוכח ההתייקרויות האחרונות של חומרי הגלם, למרות שהיו גם חומרי גלם שהוזלו. "בגלל עליית מחירי חומרי הגלם וכיוון שלא נתנו לנו עד כה להעלות מחירים, נאלצנו לצמצם את הייצור", הוא טוען.

 

"יש מוצרים שפשוט הפסקנו את קו הייצור שלהם: חלבה 3 ק"ג, טחינה לשוק המוסדי - כל מה שמכרנו בגושים גדולים סגרנו מזמן, כבר כמה חודשים שאנחנו לא מייצרים. אם כל הרשתות יאשרו לנו עליית מחיר, לתמחור שלא יגרום לנו להפסיד כסף,  נחזור לייצר את המוצרים. אני מניח שבימים הקרובים נקבל תשובה מכל הרשתות, רובן כבר אישרו לנו העלאת מחירים ב-1 בנובמבר".

 

לשאלה מדוע כל החברות מודיעות על העלאת מחירים באותו מועד, צעד שמריח לכאורה מתיאום, עונה מלאך: "עד שהחברות הגדולות הודיעו על עליות המחירים, אף אחד לא הסתכל עלינו ברשתות. לא נתנו לנו אישור להעלות מחירים, למרות שאצלנו מרכיב חומר הגלם משמעותי בהרבה לעומת החברות הגדולות, כי להן יש עלויות שיווק יותר גדולות משלנו. בעצם מתוך ההוצאה הכללית שלהם - ההוצאה על חומר הגלם קטנה יותר באחוזים מאשר אצלנו. כיוון שאצל היצרן הקטן מרכיב חומר הגלם הוא מהותי, כזה שמהווה 60%-70% מהמוצר, אז עליית מחירי חומרי הגלם הרבה יותר לוחצת". 

 

גם אחרי עליית המחירים תהיו יותר זולים ממותגי החברות הגדולות?

 

"בטח, המחירים שלנו יותר נמוכים בלי ספק, אחרת אין לנו זכות קיום. גם עכשיו ההפרשים במחירים עומדים על עשרות אחוזים. כל העלייה במחירי המזון שכולם מדברים עליה - היא מינורית מאוד".   

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: אריה ויסמין צלמים
חלבה אחווה
צילום: אריה ויסמין צלמים
צילום: יסמין ואריה
טחינה אחוה
צילום: יסמין ואריה
מומלצים