הכנס הסלולרי הגדול: עושים עסקים בברצלונה
ה-MWC, כנס הסלולר הגדול בעולם, יפתח בקרוב בברצלונה. חברות הסלולר מהעולם נפגשות אחת עם השניה ועם ספקים ומשקיעים פוטנציאלים וכך נוצרות הזדמנויות עיסקיות בהן אפשרות למכור טכנולוגיות ואפליקציות לחברות שונות בעולם. כיצד גם אתם תוכלו להשתתף בכנס?
אחת לשנה נפגשות מרבית חברות הסלולר אחת עם השניה ועם ספקים ומשקיעים פוטנציאליים במה שהפך להיות כנס הסלולר הגדול בעולם. ה-MWC יפתח שוב בברצלונה ב-25 בפברואר ויימשך כארבעה ימים עד ה-28 בחודש כשצפויים להגיע אליו כ-60 אלף אורחים ונציגי חברות מכל העולם.
איך אפשר לעשות עסקים עם סמסונג?
בנית אפליקציה? כך תגיע איתה לגוגל
בתמ"ת מנסים להתמודד עם הרגולציה הסינית
כל זה לא קרה בהחלטה של יום
טכנולוגית ה-GSM אמנם פותחה בתחילת שנות ה-80 אך רק ב-1995 החליטו המפעילות הסלולריות האירופאיות לקדם אותה באופן מאוחד ולהשתמש בה במרבית חלקי היבשת. מטרתם היתה לייצר סטנדרט טכנולוגי אחיד על פני כל היבשת בכל הקשור לתחום - בין אם מדובר בספקית או בחברה המפתחת עבורם פתרונות.
אותו איחוד הפך לימים לאחד מהגופים החזקים ביותר באירופה עם לובי פעיל ומשמעותי בממשלות ואירגונים והוכיח את עצמו כיעיל ביותר עם כניסת טכנולוגיית ה-CDMA ויותר מאוחר ה-IDEN אל השוק העולמי, אשר היו ללא ספק בעלות עליונות טכנולוגית.
ההתאחדות הצליחה לבלום את כניסתן למרבית השווקים באירופה והותירה אותן לפעול בעיקר באיזור אסיה, ישראל (חברת פלאפון בחרה ב-CDMA, חברת מירס בחרה ב-IDEN) ומעט חברות בארה"ב וצפון אמריקה (Verizon, Sprint).
אך הדרך הטובה ביותר והחיובית ביותר בה בחרה התאחדות ה-GSM לקדם את ענייניה היתה ועודנה יוזמת הכנסים המשותפים בין מדינות וספקיות, יזמים וחברות קיימות והכל במטרה לייצר אירוע "מינגלינג" עצום כפלטפורמה לקידום העסק והאיחוד שהוא GSM וכפועל יוצא לקדם עסקים אשר ב"יום יום" לא יכלו להגיע אל אותם הבכירים אצל המפעילות השונות בעולם.
הכל החל בכנס ה-GSM World Congress, אשר עבר בתיזמון ודיוק שלא היה מבייש את הפילהרמונית לקראת כנסי ה- 3GSM (מתוזמן עם השקת טכנולוגיית ה-3G כמובן) שנערכו בקאן ועד הכנסים היום שנערכים בברצלונה ומייצגים לא פחות מ-200 מדינות חברות.
בנוסף, פועל הארגון עם כנסים נוספים, קטנים יותר, כמו ה-mobile asia expo אשר אמור להתקיים בסוף יוני בשנגחאי אשר מטרתו היא זהה לזו של הכנס העולמי בברצלונה, אך פונה לשווקים המקומיים של אסיה או ה-GSMA NFC & Mobile Money Summit שנערך באוקטובר שעבר ומשמו ניתן להבין בדיוק במה הוא עוסק ולאן העולם מתכוונן – תשלומי סלולר באמצעות שבב ה-NFC אשר יימצא כמעט בכל מכשיר חדש.
התוצאה לא איחרה להגיע: עד 2005 הוערכה פריסת ה-GSM העולמית בכ-75% ונכון להיום מוערכת בכ-85% מהעולם.
ואם אתה לא שם?
הכנס בברצלונה הינו פלטפורמה אדירת מימדים, נקודת מפגש בין ספק סלולר לחברות תוכנה שבימים כתיקונם ישנה סבירות גבוהה כי לעולם לא היו נפגשות. בכירים בתעשייה העולמית, ראשי ממשלות, שרים, משקיעים ומנהלי חברות בכירים, כאלו שמרבית הסטארטאפים בישראל רק חולמים "To engage with" (לפנות אליהם ליצירת הזדמנות עסקית) פוסעים ברחבי אותם 9 אולמות, בין אלפי דוכני המציגים (למעלה מ-3,000), עם סיקור מלא ב-CNN, Bloomberg ועוד. הרצאות מנחים וסדנאות והכל במטרה אחת – להכיר ואולי גם לעשות "קצת" עסקים.
כיזם או נציג חברה עליך "לשלוט בחומר" ולדעת לתת הגשה (Pitch) מדוייקת, מתומצתת ומגרה מספיק בכדי ליצור את העניין לפגישות או שיחות המשך והכל תוך מספר שניות של שיחה (Elevator Pitch).
"לאירוע כזה חייבים להגיע מוכנים" אומר נתן צרור, מנהל תחום מערב אירופה מהמנהל לסחר חוץ בתמ"ת, "מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, בשיתוף עם מכון הייצוא, עושים הכל כדי לעזור לחברות להגיע לשם מוכנות ומנסים להכפיל כוח תוך ניצול פריסת הנספחים המסחריים של התמ"ת ברחבי העולם, שדואגים להביא את מקבלי ההחלטות מהמדינות השונות אל הביתן הישראלי".
במהלך הכנס של השנה שעברה תואמו על ידי הנספחים המסחריים כ-1,500 פגישות איכותיות (שתואמו מראש) והתקיימו כ-2,200 פגישות וכולן עם מקבלי החלטות וספקי ויצרני סלולר מהגדולים בעולם. "כל פגישה עם מקבל החלטות מחו"ל, עוברת בחינה מצד הנספח המסחרי שאחראי על אותה מדינה ממנה מגיע הנציג, יועצים מקצועיים ממכון הייצוא והחברות הישראליות עצמן", מציין צרור. "המנהל לסחר חוץ באמצעות הנספחים המסחריים מסייעים לליבת העסקים הישראלית במקום בו היא החזקה ביותר, שוק התקשורת על כל מרכיביו".
השנה מיועדות להיות בביתן כ-70 חברות ישראליות החל מחברות קטנות (בעיקר חברות הזנק כ-Wefi) ועד חברות בינוניות-גדולות כ-NICE, Radvision, Radwin ועוד.
"בנוסף ל-70 החברות שציינתי, נקדם עוד כ-40 אפליקציות של מפתחים ישראליים על גבי מסך ענק. התערוכה היא מקום העלייה לרגל בתחום המובייל ומי שלא שם, לא נאמר שהוא לא קיים, אך בהחלט חייב להיות" אומר צרור.
אז איך מנהלים שיחה עם מנכ"ל Vodafone?
מרבית החברות המציגות מישראל (ובכלל) בדרך כלל מעורות יותר בתחום הטכנולוגי, ברעיון ובחלום אותו הן מנסות למכור, אך פחות בדיפלומטיה והעידון הנדרשים בכדי לשוחח ביעילות ורשמיות עיסקית המאפיינת תרבויות אירופאיות וצפון אמריקאיות.
לא מעט פעמים אנו מניחים, באופן שגוי, כי "החום הישראלי" ו"החברמניות" יכולה לפרוץ כל גבול ולהוריד כל חומה כשפונים לעשות עסקים עם חו"ל, לשם כך וכדי שלא להכשיל את תהליך החיבור, פועלים לא מעט גופים כדי לסייע בידיו של היזם או הנציג לנווט במי הדיפלומטיה הסוערים בצורה בטוחה ויעילה.
"מכון הייצוא מקיים בכל שנה יום היערכות לקראת התערוכה בברצלונה, בו נערכת הכנה מלאה לפגישות עם בכירים בתעשיית המובייל העולמית" מוסיף צרור, "המכון מדריך את החברות ביצירת חשיפה ממוקדת לקראת התערוכה, כיצד להימנע מנושאים מעוררי מחלוקת או נושאים משפטיים שהתערוכה אינו המקום להתעסק איתו.
בנוסף, ערב התערוכה, ביום ראשון, 24 בפברואר, מנהל סחר חוץ מקיים מפגש בברצלונה ומביא עמו את 25 אנשי הצוות שעובדים בנציגויות המסחריות של משרד התמ"ת, ממדינות שונות בעולם, ומקיים מפגש בינם לבין החברות הישראליות בכדי שיכירו את הכלים, את האנשים שעומדים לרשותם באותם ימי תערוכה לחוצים.
צרור מוסיף "הפניה אלינו היא פשוטה, במידה ויש לך מוצר, טכנולוגיה בשלים לשיווק ניתן לפנות אל הנספח המסחרי במדינה הרלוונטית ולקבל את הסיוע בתהליך הייצוא".