שתף קטע נבחר

רשות השידור: רודפים גם את מי ששילם אגרה

למרות ש-ו. נדרשה לשלם את אגרת הטלוויזיה עד 28 בפברואר ושילמה אותה מיד, היא קיבלה השבוע מכתב ובו דרישה לשלם את האגרה עם 10% ריבית פיגורים. ש. שילם חוב לרשות ואחרי שבועיים קיבל מכתב מעו"ד שאם לא ישלם, ייפתח נגדו תיק בהוצל"פ. הרשות: "היה עיכוב בקליטת התשלומים"

כמו אלפי אזרחים במדינת ישראל, גם ש. זכה לביקור של פקח מטעם רשות השידור וגם הוא קיבל מכתב ממשרד עו"ד לפיו הוא חב חוב לרשות השידור ולמשרד. ש., בחור ישראלי מן השורה, שמעולם אפילו לא עבר עבירת תנועה, שילם את החוב במלואו: 1,750 שקל. מה רבה היתה פליאתו ששבועיים אחרי ששילם את הסכום, קיבל מכתב איום מאותו משרדי עורכי-דין.

 

 

ש. לא רק ששילם את חובו, הוא אף שילם את האגרה ל-2013, כך שלא ברור מהיכן צץ המכתב הזה. ש. אף שמר את הקבלה המעידה כי שילם את חובו לרשות השידור שבועיים לפני קבלת המכתב (גילוי נאות, ש. הוא קרוב משפחה של הכותבת). במכתב היתה הודעה ממשרד עוה"ד פרנקל את קורן, התראה לפני פתיחת הליכי הוצאה לפועל. "אם לא תשלם תוך 30 יום".

 

האם יד אחת לא יודעת מה היד השנייה עושה? האם יתכן שהעדכון לא עבר למשרד עורכי-הדין החרוץ, שמיהר לשלוח בקשת איום מפחידה, שבה הוא מעביר הילוך? ולמה התשלום לא מתעדכן באותו היום או באותו שבוע?

אישור על תשלום החוב מ-27 בינואר ()
אישור על תשלום החוב מ-27 בינואר

איום בפנייה להוצל"פ שנשלח ב-11 בפברואר ()
איום בפנייה להוצל"פ שנשלח ב-11 בפברואר

 

ברור היה לש. שהצדק והחוק לצידו, אבל כיוון ששיני שני אלה טוחנות לאט מאוד ולפעמים אף עוצרות בחריקת בלמים, הוא מיהר להתקשר למשרד. רק שהקו היה תפוס. הוא ידע שאם לא יצליח להשיג את המשרד, חשבון הבנק שלו יעוקל למרות ששילם את חובו, כי גם כשיוכיח להם שאכן שילם, הליכי הבירור יזדחלו באיטיות בירוקרטית ועד שהכל יסתדר הוא יאלץ להסתדר בלי חשבון בנק ואולי אף עם עיקול משכורת.

 

למה שלחה ריבית פיגורים עוד לפני שתמה תקופת התשלום?

מקרה נוסף בו זרוע אחת של תמנון הגבייה לא יודעת מה זרוע אחרת עושה הוא של גברת ו., אזרחית שומרת חוק, שפנתה ל-ynet בתלונה: "כבר 10 שנים שאני שומרת את הקבלות על תשלום האגרה כי אני יודעת עם מי יש לי עסק", טענה, "לכן נבהלתי מאוד כשהשנה קיבלתי מהם בקשה שנייה לתשלום עם ריבית, למרות שכבר שילמתי בזמן".

 

ו. קיבלה בתחילת החודש הודעה מרשות השידור: תזכורת לתשלום אגרת הטלוויזיה לשנת המס 2013, לא יאוחר מ-28 בפברואר. בעקבות כך, היא שילמה, כמדי שנה, את האגרה בתשלום אחד - צ'ק על סך 356 שקלים. התאריך על הצ'ק: 17 בפברואר 2013. שמחה וטובת לב היא חזרה הביתה ארבעה ימים אחרי ששילמה, ב-21 בפברואר 2013 ובתיבת הדואר שלה גילתה הודעה מרעישה. תזכורת מאגף הגבייה לשלם את האגרה + 10% ריבית.

 

מסתבר שרשות השידור החליטה שו. איחרה למרות שו. שילמה בזמן ועוד גרוע מכך: דרשה ריבית פיגורים למרות שעוד לא פג המועד שהרשות עצמה קבעה לתשלום עד 28 בפברואר. אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק.

 

"הרי אני כבר שילמתי מראש ב-17 בפברואר", זעמה ו. "ובמילא ההודעה השנייה נשלחה רק ב-21 בפברואר אז מאיפה הגיעה הריבית? הרי 28 בפברואר עדיין לא הגיע. איך מחשבים 10% ריבית פיגורים כשעדיין לא היה פיגור"? 

 

ו. ניסתה להתקשר לרשות השידור כדי לתהות על קנקנה של החלמאות הזאת, אך "אגף הגבייה פועל בשעות מגוחכות", לטענתה. "אין ליד הבית שלי סניף, כי אני גרה ברחובות והסניף הכי קרוב נמצא בראשל"צ, אז התקשרתי, אבל הם עובדים 3 שעות ביום ולא כל יום. אני לא יכולתי להעביר את השבת עם עוגמת הנפש הזאת. ישבתי שעות על הטלפון ולא הצלחתי להשיג אותם עד שלבסוף ענתה לי מישהי שאפילו לא התנצלה".

  

תגובת רשות השידור: היו עיכובים בקליטת התשלום

מסמנכ"ל הגבייה של רשות השידור אבי כ"ץ נמסר בתגובה: "מבדיקה שערכנו נמצא, כי הגב' ו. משלמת באופן קבוע ומראש את האגרה מידי שנה. התזכורת לתשלום נשלחה לכתובתה, בעקבות עיכוב בקליטת התשלום. בחשבונה לא קיים חוב כלשהו ואנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה לה עקב כך".

  

לגבי ש. נמסר בתגובה: "מבדיקה שערכנו נמצא, כי אין תיק הוצל"פ הנפתח על שמו של המתלונן ואין דרישה ממנו לתשלום כל סכום נוסף מעבר למה שכבר שילם. לעיתים למערכת הגבייה לוקח זמן לעדכן את התשלומים ובתפר יוצאות הודעות בדואר עבור תשלום שכבר הוסדר. מכיוון שאנו מודעים לכך שתופעה זו לעיתים מתרחשת, אנו תמיד מציינים על גבי כל טופס שנשלח, כי 'אם כבר שילמת חשבון זה ראה את ההודעה כמבוטלת'. אנו מתנצלים על חוסר הנוחות שנגרם". 

 

התנהלות שמותירה טעם רע בפה

ש. מסר בתגובה, שהעובדה שלא נפתח עדיין תיק הוצל"פ על שמו לא מעידה שלא ייפתח תיק כזה, שכן במכתב ההתראה הובטח לו שהתיק ייפתח תוך 30 יום ועוד לא עברו 30 יום. בנוסף, אמר ש. כי ניתן לראות בבירור במכתב (המצורף לכתבה) שהמשפט שסמנכ"ל הגבייה מתהדר בו: 'אם כבר שילמת חשבון זה ראה את ההודעה כמבוטלת', נעדר מהמכתב שקיבל. וגם אם היה במכתב משפט כזה - מה אם ההודעה היתה מתבטלת רק אחרי פתיחת התיק? הרי אם אחרי שבועיים לא עודכן התשלום, מי אומר שאחרי חודשיים הוא כן יעודכן?

 

ו. מסרה בתגובה שהיא נושמת לרווחה. ואנחנו נאמר לסיום: חוק רשות השידור מחייב את אזרחי ישראל לפנות לרשות בעצמם מדי שנה ולשלם את אגרת הטלוויזיה, זאת בניגוד למסים אחרים שהרשויות גובות אותן מהאזרחים מיוזמתן. עקב כך, יש בעייתיות גדולה בחוק הזה ולראייה, אזרחים רבים שומרי חוק בדרך כלל, הם בין אלה שלא משלמים אגרה, למרות שאת שאר חשבונותיהם הם משלמים יפה. עד שלא יהיה שינוי בחוק הזה, ימשיכו משרדי עורכי-הדין להרוויח כסף מכל מכתב איום שהם שולחים, ורשות השידור תמשיך לגבות את המגיע לה כחוק בדרכים חוקיות אך עקמומיות, שמותירות טעם רע בפי כל ולא משפרות את תדמיתה בציבור.

 

עשו לנו לייק ותישארו מעודכנים - עמוד הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: דודי ועקנין
רשות השידור. שילמנו, אז תניחו לנו
צילום: דודי ועקנין
מומלצים