לא משתלם להם: למה לא מגיעים לפה יותר תיירים
מחירי המלונות התייקרו, כוח הקנייה ירד, היחס לתייר הידרדר: בהשוואה כלכלית עולמית, ישראל צנחה למקום ה-53 במדד התיירות והנסיעות. פורסם ב"ממון" של "ידיעות אחרונות"
ישראל הופכת למדינה פחות ופחות אטרקטיבית לתיירים. במדד התחרותיות בתחום התיירות והנסיעות שפירסם בסוף השבוע הפורום הכלכלי העולמי, הגיעה ישראל למקום ה־53 בלבד.
מדובר בירידה של שבעה מקומות לעומת הדוח של ,2011 שבו הגענו למקום ה־,46 ובצניחה גדולה עוד יותר לעומת הדוח שפורסם לפניו, ב־,2009 שבו ניצבה ישראל במקום ה־.36
עוד על התיירים בארץ בערוץ התיירות:
- נועה תשבי תביא לנו תיירים? נסיון נואש ומביך
- "'שמיים פתוחים'? קודם תורידו מחירים לתיירים"
- תיירים הולנדים טוענים: הושפלנו בשד"ת עובדה
הפורום הכלכלי העולמי מפרסם מדי שנתיים דוח מקיף בן 500 עמודים, המדרג כ-140 מדינות ומשווה
את יכולתן לעמוד בתחרות בתחום התיירות והנסיעות. הפורום נעזר במכוני מחקר ברחבי העולם, בוחן שורה ארוכה של פרמטרים, ולאחר עיבודם נקבעים המיקום והאטרקטיביות של המדינות הנסקרות.
בין השאר נסקרים מחירי המלונות, העלויות של חבילת תיור כוללת (עם טיסה, מלון, מסים והוצאות נוספות,( השפעת מחירי הדלק, זמינות טיסות, תשתיות כבישים, חינוך ובריאות, אתרי טבע ומורשת, ועוד שורה ארוכה של נושאים. לאחר השקלול, נקבע המיקום של כל מדינה במדד התחרותיות הכללי, וגם מיקומה בכל אחד מהפרמטרים שנסקרים בדוח.
שווייץ במקום הראשון
במקום ראשון במדד התחרותיות הכללי נמצאת שווייץ, ואחריה, בעשירייה הראשונה, גרמניה, אוסטריה, ספרד, אנגליה, ארה"ב, צרפת, קנדה, שוודיה וסינגפור.
מעט לפני ישראל נמצאות מדינות כמו טורקיה, בולגריה, ברזיל ופורטו ריקו, וממש אחריה - סלובקיה, בחריין, צ'ילה, עומן, מאוריציוס, אורוגוואי, ירדן וארגנטינה.
בפילוח לפי פרמטרים, ישראל הגיעה, למשל, למקום דומה ל־2009 בתחום של תשתיות תעופה, אך צנחה 18 מקומות בתחום התחבורה היבשתית (מ־36 ל־.(54 בתחום החשיבות שנותנת הממשלה לענף חל שיפור, אך מבחינת התקציב שניתן לתעשיית התיירות, התדרדרנו מהמקום ה־98 למקום ה־.107
הזינוק במחירי הדלק הצניח את ישראל בתחום זה ממקום 109 ל־;136 מסים על כרטיסי טיסה ועמלות בנמלי התעופה הביאו למקום ה־85 (לעומת ;(58 מחירי בתי המלון העבירו את ישראל ממקום 61 ל־.98
בנוסף, כוח הקנייה ירד, ויחס התושבים כלפי תיירים הורע (מקום 68 לעומת 27 ב־.(2009 צניחות נרשמו גם
באיכות הכבישים, התחבורה הציבורית, תשתיות הרכבת ונמלי הים. עם זאת, החשש מפני טרור פחת (מקום 124 לעומת ,(129 ואמינות השירותים של משטרת ישראל זינקה, ממקום 76 למקום ה־.48 הירידות בפרמטרים האחרים לא מעידות בהכרח על הידרדרות, אלא שאצל אחרים המצב פשוט השתפר משמעותית.
גורם בענף התיירות אמר בסוף השבוע, כי ישראל הפכה למדינה יקרה לתיירים - לא רק לעומת מדינות האזור אלא גם לעומת מדינות רבות באירופה.
שיא בתיירות, אבל
אף ש־2012 הייתה שנת שיא בכניסות תיירים - 2.885 מיליון הגיעו לביקור של יותר מיום - מדובר בגידול של פחות מ־20% לעומת שנת ,2000 מול זינוק של 50% כמעט במספר התיירים בעולם (מכ־700 מיליון ל־1.035 מיליארד.( גם אם בודקים
את נתון הלמ"ס לגבי כלל המבקרים, מקבלים גידול של - 31% עדיין נמוך משמעותית מהגידול העולמי.
ישראל פחות משתלמת לתייר
מחירי הדלק - מקום 136(-27)
מחירי מלונות - מקום 98 (-37)
מיסוי על טיסות - מקום 85 (-27)
כוח הקנייה - מקום 122 (-18)
היחס לתייר - מקום 68 (-41)
איכות הכבישים - מקום 54 (-9)
איכות הנמלים - מקום 86 (-33)
איכות הרכבות - מקום 46 (-6)
החשש מפני טרור - מקום 124 (5)
אמינות המשטרה - מקום 48 (28)
* בסוגריים: השינוי לעומת הדירוג בדוח של 2009
ממשרד התיירות נמסר: "בתחומים שהינם באחריות משרד התיירות חל שיפור משמעותי כמו למשל בעליית האפקטיביות של המותג הישראלי בחו"ל עלינו ממקום 106 למקום 73. עלייה יפה הייתה גם בעדיפות אשר נותנת הממשלה לתיירות.
הירידה נבעה בעיקרה מנושאים שאינם באחריות משרד התיירות, כגון ייקור הדלק, שחיקת הדולר והפגיעה הקשה בשירות הניתן בנמלי הים והתחבורה היבשתית. כמו כן, ישראל לא הגמישה את מדיניות הוויזות כמו שעשו מדינות אחרות. הירידה נובעת גם מכך שמחירי המלונות עלו משמעותית בגלל מחסור בחדרי מלון".