שתף קטע נבחר
 

גלגולו של לוגו: כשהתפוח של אפל היה על העץ

איך נראו הלוגואים המוכרים של החברות הגדולות, כשרק הושקו המותגים הללו לפני עשרות שנים? ערן יסעור יוצא למסע במכונת הזמן השיווקית, לימים בהם נוקיה היתה רק דג וקנון היתה אל יפני

אין לוגו ללא מותג. ואין מותג ללא לוגו. הלוגו הוא חלק בלתי נפרד מהמותג, והוא נועד להעביר לצרכנים בצורה גרפית את הערכים, שהמשווקים רוצים שיקושרו במוחם עם המותג.

 

טורים נוספים מאת ערן יסעור :

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לפייסבוק של ynet

 

אנחנו מוקפים בלוגואים, וזה לא סוד. מה שמעניין הוא לראות כיצד נראו הלוגואים שאנחנו כל כך מכירים היום, כשרק הושק המותג. דרך גלגוליו של הלוגו ניתן להבין כיצד התחיל המותג את חייו (לעתים, בכלל לא בתחום שבו הוא פועל היום), ומה הוא רוצה לשדר לנו היום, שהוא לא רצה להגיד לנו בעבר.

 

אני מזמין אתכם להצטרף אלי למכונת הזמן השיווקית, ולחזור אל העבר התמים, שבו לוגואים שאנחנו מכירים כל כך טוב היום נראו כמו משהו שונה לגמרי.

 

התפוח שנפל רחוק מהעץ

את הלוגו של APPLE כולנו מכירים. התפוח הנגוס הוא אייקון מוכר ואהוב:

 

אבל האם ידעתם שבשנת 1976, כשאפל רק הוקמה, סטיב ג'ובס שבערוב ימיו הטיף לפשטות ולניקיון, החליט שלוגו המותג שהשיק יציג את הרגע המכונן ההוא, שבו נחת התפוח (APPLE) על ראשו של אייזק ניוטון, מה שגרם ליצירת לוגו שאין רחוק ממנו מבחינת העיצוב והסגנון מהלוגו של היום:

 

נישאר במחשבים וביריבה הגדולה של אפל, IBM, שהכינוי שהוענק לה - "הענק הכחול" נובע בין השאר מעיצוב הלוגו שלה:

 

אבל לא תמיד IBM הייתה כחולה, או ענקית, או בכלל IBM. כי מקור החברה נעוץ לפני יותר מ-100 שנה, בחברה שנקראה International Time Recording ושהלוגו שלה בכלל הציג את ראשי התיבות שלה - ITR:

 

 

רק אחרי שורה של מיזוגים בתחילת המאה 20 השתנה שם החברה ל- International Business Machines ואז גם השתנו ראשי התיבות שלה ל-IBM.

 

הצדפה עם הסוד

SHELL היא חברת דלק ואנרגיה אמריקאית שפירוש שמה הוא צדפה. היום הלוגו של SHELL נראה מודרני ועדכני, ומעוצב בצבעים עזים ובולטים:

 

אבל בשנת 1900, כשהוקמה לראשונה תחנת דלק בארצות הברית והוחלט לקרוא לה SHELL, ניסו בעלי המותג להציג את הלוגו של המותג בצורה ה"צדפתית" והריאליסטית ביותר האפשרית. קשה להאמין שהיום מישהו היה מוכן לתדלק בתחנה שהלוגו שלה נראה כמו הלוגו המקורי של SHELL:  

המותג שמחבר אנשים ועצים

כולנו מכירים את נוקיה כמותג תקשורת, שרוצה לחבר אנשים:

 

 

אבל כשהיא רק הוקמה בשנת 1865 נוקיה הייתה חברה פינית קטנה וצנועה שעסקה בעיבוד עצים. לאחר מכן היא התמזגה עם יצרנית גומי ויצרנית כבלים. כל ההיסטוריה המשונה הזו עדיין לא מסבירה מדוע מקים החברה, פרדריק אידסטם, החליט שמלוגו החברה יציץ דג בגודל חריג, אבל זה בטח לא הלוגו שהיית רוצה לראות על הסמארטפון החדש והיפה שלך:

 

הסווש של נייקי

המקרה של נייקי הוא מעניין בהיבט אחר. פעם, הלוגו של המותג נראה כך:

 

שנים מאוחר יותר, כשהמותג הפך לעוצמתי מספיק, הוחלט להוריד את שם המותג מהלוגו והיום מספיק שנראה את ה"סווש" כדי שנדע במה מדובר:

 

הלוגו של העם

ב-1939, בגרמניה, הושק המותג פולקסוואגן לאחר שאדולף היטלר פקד על המהנדסים שלו לבנות מכונית זולה ואמינה לשירות העם (וולקס="עם" בגרמנית, וואגן="מכונית"). בזמנו, הלוגו של המותג הציג סוג של גלגל שיניים, שאמור היה לייצג את הטכנולוגיה של המכונית או את גיר ההילוכים שלה ויצאו ממנו סוג של כנפיים משונות:

 

 

את ההתפתחות של הלוגו ניתן לראות כשמשווים את הלוגו הראשון ללוגו העכשווי, שנראה שונה לגמרי אולם עדיין "מתכתב" עם הלוגו המקורי דרך האותיות VW, הממוקמות בתוך המעגל המרכזי:

 

 

לוגו עם קוקיות

עוד מותגי רכב עברו שינויים דרמטיים מאז שהושקו לראשונה. קחו לדוגמה את רנו, מותג הרכב הצרפתי שהלוגו שלו ב-1906 נראה כמו ילדה קצת פוזלת עם קוקיות (אבל האמת היא שמדובר בסמל המשפחתי של משפחת Renault, שאחד מבניה - לואי - ייסד את המותג):

 

והיום הוא נראה שונה לגמרי:

או את סאאב, מותג הרכב השוודי, שהלוגו שלו נראה היום כך:

 

 

אבל הלוגו הראשון שלו, שעוצב בשוודיה בשנת 1945, מעיד על כך שבשנים הראשונות היה מדובר במותג שייצר מטוסים ולא כלי רכב:

 

גם אלפא רומיאו, מותג הרכב הכל כך סקסי ואיטלקי כפי שמעיד הלוגו שלו היום,

 

לא התחיל את הקריירה שלו בצורה כל כך שרמנטית, אלא אם לוגו שנראה כמו פיתוחי מתכת על גדר של בית מהמאה ה-16, עושה לכם את זה מבחינה מוטורית:

 

והאם אתם מצליחים לנחש איזה מותג החל את דרכו על הכביש עם הלוגו הבא, שהיה בעצם רצועת עור שחוברה למרכב המכונית?

 

התשובה: פיאט, שהלוגו שלה נראה היום כך:

 

(ועכשיו, כשתחזרו ללוגו המקורי, תבינו ששם המותג לא מגיע מראשי התיבות Fix It Again Tony כפי שנהוג להתבדח אלא Fabrica Italiano di Avtomobili Torino, שמעיד על העיר שבה הוקם המפעל הראשון של פיאט – טורינו).

 

צלם, צלם, עושים פה לוגואים

זירוקס ידועה כיצרנית של מכונות צילום. אולם הלוגו המקורי שלה לא מעיד על כך, משום שבתחילת דרכה לא הייתה החברה ממוקדת במכונות צילום (וגם לא נקראה זירוקס אלא HALOID):

 

 

היום, לאחר שזירוקס איבדה את דרכה וכמעט את כל נכסיה והחליטה לצאת לדרך חדשה, עודכן הלוגו שלה בתקווה ששינוי התדמית יוביל גם לשינוי מגמה ולהצלחה עסקית:

 

 

האלים שעוזרים למותגים

אם אתה יפני, ואתה משיק מותג מצלמות חדש, אתה רוצים שהאלים יהיו בעזרתך. ואז אתה מעצב לוגו שמציג את אל הרחמים היפני:

 

 

מסתבר, שתפילותיהם של מנהלי המותג התקבלו והיום CANON הוא מותג מצליח ומודרני. ואחרי שאל הרחמים עשה את שלו, הוא נשלח אחר כבוד למשכן האלים שבשמים ובמקומו יש לקנון לוגו חדש ועדכני ושם, שהוא פחות "יפני" מהמקור:

 

 

עוד מותג יפני שאתם בודאי מכירים החל את דרכו עם הלוגו הדרמטי הבא:

 

 

 

מה שמציג הלוגו הוא את עוף החול האגדי, הפניקס, המחזיק בפיו קולן - המסייע לכוונן כלי מוזיקה. מדובר בלוגו הראשון של YAMAHA, החברה שהחלה את דרכה כמתקנת ציוד רפואי. לאחר שמייסד החברה התבקש לתקן אורגן מקולקל, עשתה החברה שינוי כיוון עסקי והחל לייצר כלי נגינה חשמליים.

 

היום, השריד האחרון ללוגו המקורי הם שלושת הקולנים המשולבים בלוגו החברה ולא רק מתכתבים עם העבר אלא מסמלים את שלושת היסודות עליהם מושתתת פעילות החברה: הטכנולוגיה, הייצור והמכירות:

 

מותג ושמו לאקי

נישאר במזרח הרחוק ונעבור לדרום קוריאה. ככה נראה הלוגו הראשון של חברת האלקטרוניקה LG:

 

 

אז, היה מדובר בחברה בשם Lucky. לאחר שהיא התמזגה עם חברה בשם Goldstar נלקחו האותיות הראשונות משמות שתי החברות ונוצרה חברת LG. לאחר שהוחלט מה שם החברה, אגב, נבחר לה סלוגן שגם הוא מציג את ראשי התיבות של החברה: Life's Good וכדי להראות לכם שהחיים יפים עוצב לוגו, שמשלב את שתי האותיות לכדי פרצוף חייכן אחד:

 

ולסיום חידה:

האם אתם מזהים את הלוגו הבא? רמז: אם טסתם לאחרונה במטוס של אל על - בטוח ראיתם את הגרסה העדכנית שלו.

 

 

מדובר בלוגו שהגה בשנת 1920 בחור שהחליט לבנות מטוסים. קראו לו וויליאם בואינג, והלוגו שהוא הגה כלל ציפור אגדית שעפה במהירות, וחץ במעופו החוצה את שם המשפחה שלו. היום, הלוגו של יצרנית המטוסים עדיין שומר על שם המשפחה של וויליאם, אבל העיצוב שלו מודרני הרבה יותר:

 

 

ערן יסעור הוא מומחה לשיווק ולמיתוג ומייצג בישראל את ארגון ה-Superbrands הבינלאומי.

 

עשו לנו לייק - הפייסבוק של ynet כלכלה וצרכנות


פורסם לראשונה 27/04/2013 09:35

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים