הסדר ביניים בנמל אשדוד: השביתה הסתיימה
הנתבים בנמל יחזרו לעבודה במתכונת מלאה למשך 10 הימים הקרובים. ההסכם תקף עד לדיון הבא בבית הדין לעבודה בעתירה שהגישה התאחדות התעשיינים נגד "השביתה האיטלקית" בה פצחו הנתבים. על פי התאחדות התעשיינים, בשבוע וחצי של עבודה חלקית נגרם נזק של 25 מיליון שקל
התעשיינים נגד עובדי הנמל: נזק ב-18 מ' שקל
מאבק נמלי הים בלפיד: "שלא ינסו אותנו"
בנט מבטיח: "המונופול בנמלים יפורק ויהי מה"
ההסכם תקף עד לדיון הבא בעתירה שהגישה התאחדות התעשיינים נגד "השביתה האיטלקית" בה פצחו הנתבים בנמל. נשיאת בית הדין הורתה לצדדים לקיים דיונים אינטנסיבים במהלך השבוע הקרוב. על פי התאחדות התעשיינים, בשבוע וחצי של עבודה חלקית נגרם ישיר בהיקף של 25 מיליון שקל.
הנתבים טענו בדיון כי אינם נוקטים בעיצומים וכי ההאטה בעבודה נובעת מביטול ההסכם הקיבוצי, שהיה לדבריהם הסכם התייעלות. הסכם זה גם קבע את הנוהל לפיו נתב אחד נמצא בשטח הנמל ואילו השני בכוננות בביתו.
עם זאת, נציג העובדים בדיון, אבי לוי יו"ר איגוד קציני הים, הסכים להסדר ביניים, "בהתאם להמלצת בית הדין וכמחווה של רצון טוב", לפיו הנתבים יעבדו בתפוקה מלאה עד לקיום הדיון הבא בעתירה.
עיצומים לא רשמיים: רוצים לעבוד מהבית
הנתבים בנמל אשדוד פתחו לפני כשבוע וחצי בעיצומים לא רשמיים בדמות "האטת עבודה" ("שביתה איטלקית"), על רקע מחלוקת בנוגע לחובת הנוכחות שלהם במקום העבודה. זאת לאחר שבית הדין לעבודה ביטל הסכם קיבוצי שחתמה מולם הנהלת הנמל והורה לנתבים לשהות בנמל במהלך כל המשמרת שלהם.
ההסכם שבוטל, איפשר להמשיך בנוהל לפיו בזמן משמרת, נתב אחד נמצא בשטח הנמל ואילו השני יכול להיות בכוננות בביתו במהלכה. הנתבים טענו בדיון כי ההסכם קבע גם צעדי התייעלות שהתחייבו הנתבים לבצע, אך מאחר שהוא בוטל - אין להם חובה לבצעם ומשום כך חלה ירידה בתפוקה.
"ההסכם קבע צעדים שיביאו להגדלת התפוקה, אך מאחר שהוא בוטל – אין חובה משפטית לבצע את ההתייעלות שנקבעה בו", מסביר לוי, שמייצג את הנתבים. "למרות זאת, הצענו כמחווה של רצון טוב לשוב לעבוד על פי מתכונת ההסכם, עד לדיון הבא".
התעשיינים: נזקים כספיים עצומים
בתחילת השבוע עתרה התאחדות התעשיינים לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים בדרישה להפסיק באופן מיידי את העיצומים. העתירה הוגשה באמצעות עורכי הדין נחום פינברג ויעקב מלישקביץ, נגד חברת נמל אשדוד, הסתדרות העובדים ומדינת ישראל.
בעתירה נטען, כי נגרמו נזקים כספיים של מיליוני שקלים למפעלים וליבואנים עקב הצטברות עומס בנמל, העברת אוניות לנמל חיפה ועלויות הובלה יבשתית גבוהות בשל פריקת הסחורות בנמל החלופי. עוד נטען, כי הנזק העקיף למשק כתוצאה מהעיצומים עומד על כעשרות מיליוני שקלים, כתוצאה מתשלום דמי אחסנה בימי העיצומים, גידול בעלויות המימון, עיכוב משלוחי יצוא ועוד.
מנכ״ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, מסר כי ״אנו מברכים על החלטת נשיאת בית הדין, שמנעה המשך נזק עצום למשק ולתעשייה בפרט. אנו מקווים שהמשך הטיפול בנושא, יתנהל בעתיד תוך כדי הידברות ולא תוך כדי עבודה רגילה״. עו״ד פינברג מסר כי ״בין אם יש או אין עיצומים בפועל, תפוקות הנמל יעלו והציבור יקבל את השירות שזכאי לו. נקווה שבעשרת הימים הבאים יושג הסדר עם הממונה על השכר״.