בקשה לייצוגית: האותיות קטנות מדי בפרסומות
החוק מחייב שהאותיות הקטנות לא יהיו קטנות מ-30% מגודל האותיות הגדולות במודעה, אך יש חברות שלכאורה לא עומדות בכך, כך לפי בקשה לתביעה על סך 50 מיליון שקל. הנתבעות: אופטיקה הלפרין, יינות ביתן, מלונות קיסר פרימייר שופרסל ואחרות, לא קיבלו את התביעה או טוענות שהיא מופרכת
שמונה צרכנים הגישו בקשה לתביעה ייצוגית לבית המשפט המחוזי בת"א על סך כ-50 מיליון שקל נגד החברות אופטיקה הלפרין, יינות ביתן, א.ל.מ, כנפי משק תור, קל שירותי נופש ותיירות, מלונות קיסר פרימייר ישראל והום סנטר, בטענה שהן פרסמו מודעות שהכילו אותיות קטנות מדי, ממה שקבע המחוקק.
את הבקשה לתביעה ייצוגית הגישו בשמם עורכי הדין רם גורודיסקי, גל גורודיסקי ואבי מור יוסף, בגין הפרת הוראות חוק הגנת הצרכן שגם איתרו את הצרכנים. עילות התביעה: הטעיה ואי גילוי, הפרת הסכם ורשלנות, חוסר תום לב ועשיית עושר ולא במשפט.
הבקשה עוסקת במודעות שפרסמו החברות ולכאורה לא הקפידו שגודל האותיות הקטנות בהן, יהיה גדול מ-30% מגודל האותיות הגדולות ביותר במודעה, כך לפי חוק.
ב-1 בינואר 2012, נכנסה לתוקף תקנה 2א' לתקנות הגנת הצרכן (האותיות בחוזה אחיד ובתנאי הכלול במידע אחר המיועד לצרכן), תשנ"ה-1995, לפיה, "גודלן המזערי של האותיות בתנאי הכלול במידע אחר המיועד לצרכן יהיה 30 אחוזים מגודל האותיות הגדולות ביותר שבמידע האמור, אך לא יותר מגודל האותיות המהוות את תוכן המידע, ולעניין מידע אחר שאינו מופיע במדיה אלקטרונית – בכל מקרה לא פחות מ-2 מילימטרים".
ברשות להגנת הצרכן הסבירו את התיקון בכך ש"יאפשר לצרכן לקבל תמונה אמיתית של המוצר, או השירות המוצע לו ולהחליט על כדאיות הרכישה, כשכל המידע והסייגים מצויים בידיו".
אופס, המוצר הזה לא במבצע
לפי כתב הבקשה לתביעה, אופטיקה הלפרין פרסמה ב-10 באפריל, מודעה בעיתון, המזמינה את ציבור הצרכנים לרכוש מסגרות ראייה ומשקפי השמש במחיר עד 169 שקל במקום עד 800 שקל. אחד התובעים שהסתמך על המודעה, הגיע לטענתו לחנות הרשת כדי לקנות משקפי שמש של bolle, אך נאמר לו כי בתחתית המודעה נכתב סייג המוציא את המוצר הזה מהמבצע. כשהגיע הביתה הסתבר לו שאכן כך, אולם לטענתו, סייג זה לא הוצג באותיות שגודלן פחות מ-30% מגודל האותיות הגדולות ביותר במודעה.
עוד נכתב כי "אין המדובר במקרה חריג או טעות חד פעמית". כראייה הציגו מודעות מטעם אופטיקה הלפרין שפורסמו במהלך 2012 ו-2013, שלטענת התביעה חושפות התנהגות דומה.
גם א.ל.מ, פרסמה מבצע, כשבאותיות הקטנות נאמר, כך נטען, שהוא לא כולל מצלמות. גם כאן, טוענים התובעים, כי "מדובר במקרה אופייני לנתבעת 4, שכן הפרת הדין הפכה אצלה לנוהג" ומוסיפים לכתב הבקשה לתביעה 7 מודעות המעידות על כך, לכאורה.
יינות ביתן: הגבלה ל-3 יחידות
התובעים טוענים שגם האותיות הקטנות בפרסומות של רשתות השיווק קטנות מדי. רשת יינות ביתן פרסמה מודעה ובה נכתב כי מותגי מיצים יימכרו במחיר של 3.99 שקלים ליחידה. בקופה הסתבר לאחד הצרכנים התובעים שבפרסומת היה סייג באותיות קטנות מדי לטענתו: המבצע מוגבל ל-3 יחידות בלבד. בכתב התביעה מביאים עורכי-הדין 17 מודעות לפיהן יינות ביתן לא עומדת לכאורה בחוק.
רשת יש, תת רשת למהדרין של שופרסל, פרסמה לקראת פסח מודעה בעיתון, בה פורסם כי תירוש יימכר במחיר של 9.99 שקלים במקום 19.29 שקל. אחד הצרכנים התובעים לא הבחין בסייג המגביל את המבצע ל-2 בקבוקים בלבד. גם כאן, טוענים בכתב התביעה, כי מדובר בעבירה על החוק וגם ברשת שופרסל זה קרה לכאורה לפחות 8 פעמים, במודעות שונות.
נתבעת נוספת היא הום סנטר, שפרסמה מודעה בעיתון באמצעותה הציעה לצרכנים לרכוש כיסא מתקפל למנגל ב-19.99 שקל במקום 69.99 שקל. צרכן חובב ברביקיו התאכזב לגלות בקופה כי הקופאית מסרבת לתת לו את ההנחה כיוון שהיא מותנית בקנייה מעל 100 שקל. לפי כתב הבקשה לתביעה, נמצאו 5 מודעות פרסומת של הום סנטר, שלכאורה לא עומדות בחוק.
תיירות: רוצה חדר יחיד? שלם תוספת
בתחום התיירות, טוענים התובעים, התופעה הזאת רווחת לא פחות. כנפי משק תור פרסמה ב-2 באפריל 2012 מודעה בעיתון על טיול מאורגן לרוסיה בעלות 1,840 אירו. אחד התובעים ביקש לקנות כרטיס בהתאם למודעה, אך נמסר לו שהמחיר שמצויין בה הוא בכלל לאדם בחדר זוגי, כלומר עליו לשלם תוספת של 450-400 שקל לחדר יחיד. הדבר היה כתוב במודעה, אך הוא לא שם לב לכך. הוא ביטל את החופשה. התובעים מציגים 8 מודעות דומות.
גם קל שירותי נופש ותיירות פרסמה מודעה עם מחיר לחדר זוגי. גם במקרה זה, גילה צרכן במאוחר, כי עליו תוספת למחיר, עבור נוסע יחיד. גם כאן, התנאי הזה צויין באותיות, שלפי התובעים הן קטנות מדי. בכתב התביעה מביאים 18 דוגמאות למודעות מפירות חוק לכאורה.
נגד רשת מלונות קיסר פרימייר נטענה אותה טענה - המחיר במודעה היה לחדר זוגי ובאותיות הקטנות נכתב כי אורח יחיד נדרש להוסיף 175 שקל. אחד הצרכנים התובעים גילה מאוחר מדי כי הדבר נכתב במודעה, "בגודל הקטן מ-1 מ"מ", כך נטען. הוא ביטל את ההזמנה. בכתב התביעה מובאות 8 מודעות שלכאורה מפרות את התקנה.
סכום התביעה, 50 מיליון שקל חושב כך: כל אחד משמונת התובעים ניזוק ב-500 שקל, לפי טענת עורכי-הדין. בכל רשת, יש להוסיף לסכום זה את ההפרש בין המחיר המלא שנגבה ממנו למחיר המובטח בפרסומים. בחישוב של עשרות אלפי הצרכנים שנחשפו למודעות, בהערכה בלבד, "הנזק המצרפי לצורך התובענה הייצוגית מוערך תחת הנחות שמרניות בסך של 49,033,200 שקל", כך נטען.
תגובות
יעקב הלפרין, מנכ"ל אופטיקה הלפרין מסר כי: "אופטיקה הלפרין עומדת בכל הוראות הדין הרלבנטיות הנוגעות לדרך הנכונה בה יש לפרסם.
"אנו מקפידים כי הכיתוב במודעות הפרסום השונות יהיה בגודל הקבוע בחוק וכך היו אף המודעות נשוא התביעה המופרכת שהוגשה נגדנו.
"יש לציין כי לפני כשנה הוגשה תביעה זהה וזו נמחקה ע"י מגישיה, לאחר שהגיעו למסקנה כי תביעתם תדחה ע"י ביהמ"ש. עם קבלת התביעה אנו נגיש את תגובתנו לביהמ"ש, ובין היתר נטען כי תביעה מופרכת זו לא באה אלא לנסות ולהתעשר שלא ביושר תוך ניצול החלטתנו העקרונית להימנע מהליכים משפטיים מיותרים".
שופרסל, יינות ביתן ומלונות קיסר פרמייר מסרו בתגובה, כי התביעה לא התקבלה אצלן. לכשתתקבל התביעה יגיבו בערכאות המשפטיות. שאר החברות לא מסרו תגובה, או שלא ניתן היה להשיגן עד למועד פרסום הידיעה.