550 אלף ש' לדירה? יתרת המחיר לא פורסמה
בעקבות הפרסומת: "דירה בהחל מ-550 אלף שקל בנתניה", דורון התקשר לחברה, וגילה שהמחיר הוא החל מ-1.6 מיליון שקל. בחברת דיזנגוף סחר טוענים: "אין הטעיה, נכתב כי יש יתרה לתשלום", אך באותיות הקטנות לא פורסם סכום היתרה. משרד הכלכלה: "על מחיר המינימום להיות מחיר שקיים בפועל"
כשהמחיר טוב מדי מכדי להיות אמיתי, הוא כנראה לא המחיר המלא ולפעמים אפילו האותיות הקטנות לא חושפות את המחיר המלא.
- האותיות הקטנות בהטבות חברות האשראי
- הפרסומת הסקסיסטית: משרד התיירות ונועה תשבי
- לסיפורים נוספים היכנסו לפייסבוק של ynet
במודעת פרסומת לפרוייקט Lagoon, South Beach, החברות דיזגוף סחר ותדהר הציעו דירה בנתניה עם נוף לים בהחל מ-550 אלף שקל. צרכן בשם דורון שהתקשר לברר פרטים לגבי הדירות בפרוייקט, גילה שהמחיר שלה גבוה בהרבה. היו אותיות קטנות? בהחלט, אך הן לא חשפו את מלוא התמונה.
הפרסומת "הזמינה" את הקוראים "לחיות על הים", במסגרת "קומפלקס מגורים יוקרתי": 2 מגדלי מגורים, שייבנו על רצועת חוף של 55 דונם בחוף הים בנתניה ויכילו "דירות מרווחות עם מרפסות ענק". חברת דיזנגוף סחר היא יוזמת הפרויקט, שאחראית גם על השיווק והפרסום שלו. חברת תדהר היא הקבלן המבצע.
איפה יתרת המחיר במודעה?
"הבחנתי במודעת הפרסומת בעיתון, ב-16 במאי", סיפר דורון ל-ynet. "במודעה נכתב: 'החל מ-550,000 שקל לדירת 3 חדרים מפוארת בקומפלקס מגורים יוקרתי על הים'. כשהתקשרתי לשירות הלקוחות, אמרו לי את מחיר המינימום האמיתי - 1,600,000 שקל".
לפי חוק, מותר לפרסם במודעה את מחיר המינימום בנוסח "החל מ", אבל במודעה עסקינן, אין בעצם מחיר מינימום. אף אחד לא יכול לקנות דירה במחיר המוזכר במודעה. יחד עם זאת, באותיות הקטנות נכתב הסייג: "היתרה ללא ריבית והצמדה עד הכניסה לדירה", אבל מהי היתרה? נתון חשוב זה לא נכתב במודעה. עקב כך, הצרכן שקורא את המודעה לא יכול להבין מהמודעה מה המחיר האמיתי של המוצר. יחד עם זאת, כלל אין חובה חוקית לחברות לפרסם מחירי דירות במודעות שלהן.
דורון: "נכון שנכתב שיש יתרה", אומר דורון. "גיליתי את זה בדיעבד. יש ז'אנר פרסומת כזה בתחום הרכב, בהן מפרסמים מחיר מפתה בענק ובאותיות הקטנות נאמר 'היתרה: X ב-Y תשלומים', כלומר בפרסומות כאלה, לפחות כותבים בקטן את יתרת המחיר ואיך אפשר לשלם אותה, אבל כאן המחיר המלא מוסתר מהציבור וזה עלול להטעות צרכנים".
תגובות
ממשרד הכלכלה נמסר ל-ynet בתגובה: "מבחינה חוקית, פרסום של מחיר המופנה לצרכן חייב להיות מחיר כולל ובשקלים בלבד. כאשר המחיר הוא דיפרנציאלי ויכול להשתנות כתלות בפרמטרים משתנים, ניתן לפרסם מחיר 'החל מ' ובתנאי שמחיר המינימום הוא מחיר שקיים בפועל. לגופו של פרסום, הרשות להגנת הצרכן תבדוק את חוקיות הפרסום מול החברה".
מדיזנגוף סחר נמסר בתגובה: "בדקנו את התלונה לעומקה, אך לעניות דעתנו, ברור לכל קורא, שבנוסף לסכום של 550,000 שקל (הנקוב במודעת הפרסום) נותרה יתרה לתשלום, אותה ניתן יהיה לשלם עד מועד מסירת הדירה. יצוין כי הדבר כתוב במפורש ובאותיות גדולות.
"לכן, אי אפשר בשום פנים ואופן להבין מהמודעה שסך 550,000 שקל הוא המחיר המלא בו מוצעת הדירה למכירה. זאת, על אף שבמודעה עצמה לא נקוב המחיר הכולל של הדירה, דבר שמובהר לכל מתעניין. המתלונן עצמו מעיד בפנייתו, כי הבין שיש יתרת תשלום מעבר לסכום הנקוב, כך שבוודאי שאין בנוסח המודעה הטעיה".
המידע הראשוני לידיעה הגיע באמצעות הדואר האדום